Om ett par månader är vi förhoppningsvis i full färd med att bygga till en liten s.k. "ryggsäck" på vårt hus från sekelskiftet 17-1800 - en ryggsäck innehållande badrum och tvättstuga.

Då måste vi ha dit en grävskopa, som ska gräva den nya husgrunden intill den gamla. Snickaren tycker att vi ska passa på att fundera över ev. andra arbeten som kunde göras samtidigt, när grävskopan ändå är där. Gräva ner dräneringsrör t.ex.

Därför undrar jag: vad händer om man plötsligt gräver ner dräneringsrör runt ett hus som ju ändå har klarat sig rätt bra i 200 år? Och vad händer om man struntar i att lägga ner rör runt det gamla huset, men runt tillbygget?

Riskerar man t.ex. att på något sätt ändra befintliga förhållanden, så att grunden börjar röra sig? Eller är det bara fördelar, att krypgrunden kan hållas torrare?
 
Hej
Jag är ingen expert på något vis men läser ju mycket om gamla hus.... Det verkar vara vanligt att man faktiskt lägger dränering när man renoverar gamla hus.

Fast jag har personligen inte gillat tanken på vare sig platonmattor, makadam eller plaströr runt en gammal genuin byggnad som faktiskt har haft en fin harmoni innan.

Om man har mullbänk så tror jag absolut inte att man skall pilla i miljön utom att hålla efter i redan grävda diken och hålla undan vegitationen närmast husen och ha hängrännor (som ibland tyvärr avviker mot det historiska utseendet).

Har man grypgrund/torpgrund så gäller det att vara försiktig med de hörnstenar som bär upp konstruktionen. Jag tror inte att alla grävare har koll på vad gamla stengrunder klarar. Klar risk för sättningar om man gräver oförsiktigt.


Men det är bara som jag tror.
 
Jag tycker att man ska undersöka vilka ev problem som idag finns. Eftersom jag var tvungen att ordna med nytt avlopp och den källare som ligger under en del av huset tog in vatten passade jag samtidigt på att gräva ner dräneringsrör och rör till stuprören. I det regniga december fullkomligt forsade det fram vatten i dräneringsrören så jag anser att vi tog ett riktigt beslut. Men om du aldrig haft problem instämmer jag med Charlie.
 
Nej, vi har ju faktikt inga problem, som det verkar. Huset har stått där det står i 200 år, grundstenarna har bara rört sig minimalt och vi verkar inte ha några fuktproblem heller. Backen består fö av ren sand.

Lutar allt mer åt att inte lägga ner någon dränering runt det gamla huset. Funkar nuvarande konstruktion finns det väl ingen anledning att gå in och peta i den - har t.o.m. läst om att man riskerar att skapa problem om man plötsligt torkar ut marken, som då kan sätta sig.

Däremot blir det dränering runt den nya tillbyggnaden. Men jag undrar fortfarande om detta kan påverka det befintliga huset.
 
  • Gilla
snuttjulle
  • Laddar…
Jag och min sambo har en skånelänga från omkring 1840, och när jag har kollat runt med diverse hantverkare och branchfolk fick jag följande råd: Man bör inte dränera på traditionellt sätt, d.v.s. gräva ut direkt intill grunden och sedan lägga platonmatta osv. Problemet är att om grunden (t.ex. grundstenarna som det rör sig om i mitt fall) är fuktig och har varit så i många år, och den torkar ut väldigt snabbt vilket den gör om man gör en modern dränering, riskerar man sättningar osv. Det tips jag fick var att istället gräva diket 1-2 meter ut från huset. Man gräver ut djupare än husgrunden är, lägger ner dräneringsrör osv. osv. och på så sätt torkar marken mellan diket och husgrunden ut successivt, och man ser till att ingen fukt tränger innanför diket.
 
Jag skulle nog också välja att vara försiktig. Dels för att grunden ju ändras, och också för att jag inte riktigt skulle lita på att grävskopemaskinisten skulle vara tillräckligt försiktig (jag har sett exempel på en helt förstörd trädgård, så jag är rätt jävig i det fallet...).
Hos oss har däremot marken höjts en del runt huset, och det kan man ju göra något åt. Vi tänker ta bort växterna som växer närmast huskroppen och lägga en grusgång eller nåt där i stället. Vi funderade också på dränering men jag har läst på flera ställen att man varnar just för sättningar. Dessutom ligger vårt hus ganska torrt med en sluttning på baksidan, så jag tror grundförhållandena är rätt ok. Generellt brukar man ju säga att äldre hus ligger bra eftersom man valt platserna med de bästa naturliga förutsättningarna i första hand. Risken för fukt blir ju i så fall mindre.
 
Chili: Om man vill strunta i att dränera tror jag din idé med att se till att ta bort växter och annat nära husgrunden är väldigt klok. Helst ska den meter mark som är närmast grunden slutta markant bort från huset för då hjälper man till så att regnvatten rinner bort från huset innan det rinnger ner i marken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.