Hej!

Jag ska renovera badrummet i min bostadsrätt och vill gärna göra de delarna jag kan (och får) själv, dels för att det är lite kul och dels för att spara pengar.

Då jag ska agera byggprojektledare undrar jag nu i vilken ordning saker och ting görs (detaljerat), vilken hantverkare som gör vad och vad jag faktiskt kan göra själv. Kan lägga till att jag är anser mig vara någorlunda händig men att jag aldrig renoverat tidigare.

Det som ska göras utöver en standardrenovering är att bilning av golvbrunn (ska flyttas ca 1,5 m), elburen golvvärme och dragning av el (finns idag inga uttag). Utöver det är det standard: rivning, bortforsling, tätskikt, fall, kakel/klinker.

Skulle vara underbart om någon som kan detta kan göra en liten lista till mig. Har googlat efter en checklista men hittar ingenting :(
 
BirgitS
Hej och välkommen till forumet!

När vi renoverade vårt badrum och la ut allt arbete på en firma så kom elektrikern och rörmokaren först för att göra rummet strömlöst resp. ta bort toalett, handfat, element etc. Sedan var det killen som var plattsättare som härjade med att riva väggar och golv. När det var klart och därmed väggar och golv öppna var det dags för rörmokaren att dra nya rör för vatten, avlopp, golvbrunn och handdukstorkens uppvärmning från radiatorslingan, medan elektrikern kom först när golvet började komma på plats så att hen kunde lägga in golvvärmen och dra nya rör för att få fram el till belysningen och handdukstorkens elpatron. Sedan satte plattsättaren upp nya väggar och fortsatte med golvjobbet, dvs. flytspacklade, satte tätskikt, kaklade etc. När det var klart kunde elektrikern och rörmokaren avsluta sitt med att koppla in ström resp. sätta in toalett etc.

Lagligt kan du göra allt utom el-jobben själv.
Men när du ska sälja kan din lägenhet vara mer värd om du kan uppvisa intyg från BKR (kakel) resp. GVK (våtrumsmatta) och Säkert vatten (VVS), så det är en avvägningsfråga om du ska renovera själv.
Om man inte gör jobbigt fackmannamässigt, dvs. följer regler i BKR/GVK och Säkert vatten samt alla instruktioner från alla tillverkare kan man få problem med försäkringsbolaget om något händer.

Att riva och forsla bort är sånt som man inte behöver särskild kunskap till och det går just inte heller fortare för en yrkesutbildad att göra det jämfört med dig så där tjänar man lätt pengar.
 
Redigerat:
  • Gilla
erkka och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.