har för första gången sotat ur min vattenmantlade pelletskamin själv. Den ska sotas var 400e kg i form av att rökgaskanaler och fläkt rengörs.

Jag nojar nu bara över att jag fick sot i tv-rummet där kaminen står. Jag tycker nu när jag torkar av tv-bänk och annat med en fuktig trasa att den ser så skitig ut. Antagligen är det bara vanlig skit och paranoida hjärna tror att hela rummet fått en dimma med sot

Hur farligt är sotet att andas in när man sitter och jobbar?

Jag antar att min fråga till er är - hur hanterar ni sot när ni sotar era kaminer? Denna står ju som sagt i ett tv-rum i en källare...
 
Det finns nog ett skäl till att man förr hade pannrum för skitig hantering. Du kanske kan sota litet oftare så det inte är så mycket, avgränsa så gott du kan och köpa en särskild dammsugare, det fina stoftet förstör filter i en vanlig dammsugare. För hälsorisker är det nog värre att ni sitter i samma rum som det rummet där ni eldar om ni gör det mycket.
 
Jag använder en ask/sotsug - jag tänkte mer på om det är en risk att sotet lätt flyger ur kaminen och ut i rummet - typ pga undertrycket i rummet. Eller sot flyger kanske inte så enkelt.

Jo vi sitter ju en del i rummet - men detta är en ju en vattenmantlad pelletskamin som är stängd och ”tät” - den har ju en mekanisk rökgasfläkt.
 
Hur gör ni andra när ni sotar? Fler som har kaminen i ett vardagsrum?
 
Jag stänger numera av frånluftsventilationen dagen då sotaren kommer för att inte sprida sot i rummet.
 
Sotar med spjällen öppna och ytterdörren på glänt. Då sugs det mesta av det fina ut den vägen. Har pannan i grovhall och sen efter Sotning ställer jag korsdrag genom grovhall och tvättstuga. Har branddörr med packningar och skit som alltid står öppen annars eftersom jag har självdrag .
 
Okej, jag skulle alltså stängt av frånluften och öppnat ett fönster till rummet... alltså det är ju inte så att det ligger ett lager med sot på grejorna i rummet, mer jag som bara ”tänk-om”-nojar
 
Ju mindre skit i luften ju bättre såklart!
 
Jo såklart den devisen är ganska bra
 
Med tanke på att både skåningar och finnar tills ganska nyligen bodde i skorstenslösa hus där röken från ugnen gick rätt ut i rummet och sedan vidare ut genom en lucka i taket........ och med tanke på att hälsovårdsmyndigheterna av någon konstig anledning fortfarande godkänner att oskyldiga civila får bo i storstäder...... så behöver du inte oroa dig för sotet från en enda sotning som gick fel.

Nästa gång du sotar tycker jag att du skall stänga av ventilationen så undertrycket försvinner och öppna någon dörr eller fönster. Så som de andra skriver.

Klimt
Pannrum är det moderna sättet att elda med ved. Du skrev om "förr";)....... men ännu har det väl inte blivit så mycket global uppvärmning att ni klarar er utan värme i husen där nere i söder:p
 
Det bästa sättet att rengöra från sot är faktiskt med aska! Fukta igenom en trasa hushålllspapper, doppa i lite aska från kaminen, rengör, och eftertorka sen med mer papper.
Att sotet skulle yra runt i rummen långt efter en sotning tror jag inte ett ögonblick på. Sotaren har definitivt inte sagt något om det, när han har sotat vår kamin i vardagsrummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.