Vi skall bygga ett Onsalavillan 155T i göteborgstrakten och har blivit alltmer övertygad om att pålning kommer att krävas. Vi skall göra en geoteknisk undersökning, men vill så tidigt som möjligt få ett någorlunda grepp om kostnaderna för pålningen; för att få en uppfattning om hur mycket pengar som blir kvar till tillval och smågodis....

Fakta:


Kan man göra kalkylen så enkel som:

  • Ungefärlig längd bottenplata (rektangelns ena sida) (19,5m) / pålavstånd (3m) = 6,5 pålar
  • Ungefärlig längd bottenplata (rektangelns anda sida) (9m) / pålavstånd (3m) = 3 pålar
  • Genomsnittlig pållängd = 9,5m
  • Ungefärlig pålkostnad = 450:-/m
  • Budgetkostnad = 6,5*3*9,5*450 = 83000:-
Givetvis är ekvationen för pållängden kritisk för ovanstående räknexempel, men duger det i budgetsyfte - eller är det något som skall justeras för att "mildra choken" när räkningen kommer?
 
OK. Verkar som att mitt teoretiska räkneexempel endast kan användas för materialkostnaden.

Vet Du hur mycket som var arbete resp. material av Era 90000?
 
Hej
Du bör räkna med pålar under alla ytterväggar och under bärande innerväggar. Avstånd mellan pålar säg 4 meter. Om det inte är ett för brett hus så behövs inga ytterligare pålar i plattan. OBS dock att plattan blir tjockare i ett pålat hus eftersom plattan skall vara bärande mellan pålraderna.

Du borde kunna räkna med ett meterpris på ca 500 kr.
Möjligt att företaget vill ha en etableringskostnad.
Lägg på 10-20.000 för en geoteknisk undersökning.
Och som jag sagt i ett annat inlägg kolla ordentliga hur pålar skall placeras för att minimera antalet, en påle i ditt fall kostar ca 5000 sek. Kan du spara två pålar har du sparat 10.000 sek.

påla på!
 
OK. Pålar under alla ytterväggar, samt bärande innervägar bör reducera antalet pålar för vår del. Min kalkyl baserades på "fakirprincipen", dvs jämt fördelade pålar under hela plattan.

Eftersom vi har ryggåstak i halva huset gissar jag att vå ända bärande innerväg är den som sas skiljer de två sektionerna åt?

Som Du mycket riktigt nämnt i tidigare inlägg lönar det sig att optimera pålningen, men vem är det som gör detta? en 'vanlig' byggingenjör (fristående)? trodde i min enfald att den som utförde pålningen bistod med denna typ av expertis?

 
Vi har pålat .. 30st med snittlängd 7meter, mina pålar fyllde dom även med betong. Räkningen blev 69.000 allt som allt.

Du måste först o främst få en kontruktör som räknar ut hur många pålar som din grund behöver, dom gör lastberäkningar osv osv. Ta dit en geotekniker .. vår kosta 5000:- under bordet. Sen är det bara att kontakta pålfirmor och få in offerter.

Lycka till ..
 
Det kan hända att pålentreprenören gör det men inte säkert.
Tag annars kontakt men en liten/mindre bygging.firma, de kan ofta hålla lägre timkostnader än de stora drakarna. En sådan optimering/beräkning med tillhörande ritning(ar) bör inte kosta mer än 5-10 tusen kr mot kvitto.
Jag kollade in ditt hus och ser att det borde nog in en rad med pålar från entren till vardagsrum.
Antag någonstans 4-4,5 m mellan pålarna i alla riktningar så räcker det för en budget.
 
Vi håller på och bygger hus i Karlstad. Jag hörde efter med pålningsfirmor runt om i Sverige och fick faktiskt bäst pris från en firma i göteborg. Etableringskostnad ca 7.000 kr och därefter en kostnad på ca 250 kr per meter inkl arbete och material. Vi skippade markundersökning och la pengarna på pålningen istället.

Tilläggas ska att det lönar sig att ringa runt till en massa olika pålningsföretag då priset varierar kraftigt.

I slutändan blev det dock så att vi köpte gammal räls och hyrde in en kran samt pålhammare och tillhörande kompressor. Stångade ner 24 pålar med ett snittdjup av 11,9 meter. Kostnaden blev ungefär halva priset mot att leja bort arbetet. Då hade vi bara kranföraren inhyrd och fixade resten själva.

Jag påminner också om att grunden blir dyrare då det krävs tjockare betongplatta med mer armering. Konstruktionsritningar för grunden behövs också för pålningen samt "specialupphängt avlopp".

Lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.