Hej BH

Jag har efter en del testande kommit fram till att mitt expansionskärl är trasigt.

Om man skulle ge sig på ett byte så antar jag att man stänger av pumpen först. Sen så stänger man av slingorna och fjärrvärme ventilerna.
Öppnar avtappningen och sen så kan man byta.

Nåt mer man bör ha i åtanke?

Fråga två. Vart hittar man lämpigt expansionskärl, som privatist dvs.

Jag har hittat till LKs sida, men sen så sviker google mig. Jag antar att 12 liter är den viltigaste datan om man skulle ge sig på ett annat fabrikat?

Bilder nedan
Etikett på ett expansionskärl som visar tekniska specifikationer, inklusive tillverkare, modell och kapacitet på 12 liter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Expansionskärl och uppvärmningssystem med rör, ventiler och mätare monterat på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh
Anders
 
Just den formen är ju lite udda. Men om det är okej att det flyttar ut så är rinkabyrör ett bra ställe.
 
R
Får du loss den om du hittar ett likadant , ser trångt ut , annars som sägs så kan sätta ett kärl var som helst på värmeledningsrören m helst returen .
Hur ser röranslutningarna ut , är dom på nederdelen eller var ?
 
Finns den verkligen inte som reservdel? Jag har en likadan och den är inte så gammal ( max 8-10 år).
Hur tolkas datummärkningen ? Åå/ mm/ dd, dd/ mm/åå eller....?
 
Redigerat:
Telefonnumret till LK står ju på etiketten, ring å fråga.
 
Närmaste rörkrökare ksnske. Inte billigast men visst finns det handlare som fixar det.
 
R
A andersda skrev:
Men att köpa som privatist. Vilka har LKs sortiment och säljer till privat?
Var bor du
 
R
Är det ett sådant med anslutning på ena sidan så finns det bot
 
  • Röd expansionskärl med anslutning på ena sidan och kopplingar samt pump i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag bor i Västerås.

Jag kollade på min, det är en anslutning på baksidan. Bakom etiketten så att säga. Den går rakt bakåt.
 
R
Då stämmer inte den som jag visade tror jag , den är för en Metrotherm , kan få besked i morgon bitti hur det är .
annars ingen större fara att köra med den du har nu ett tag , trycket kommer att åka lite jojo bara
 
Såhär ser det ut
 
  • Röd cirkulationspump och rörledningar på en gul vägg i ett teknikrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Då passar inte det jag visade med anslutning gavel , liksom fasta rör på din anslutning , har gått runt på nätet , det verkar vara något special som LK med kopplingen på baksidan har den passar till NIBE och finns bara där eller hos
jsenergi.com/reservdelar-nibe/nibe-luftvatten/vvm-300-cu-069010/085-expansionskarl-till-nibe-vvm-300.html
Vänta lite det kan finnas någon som vet mer , det är inte så där bråttommed byte
Kan du ha ett 12 liters på sidan om så är det mer än halva priset
 
Är väl bara en vinkel på röret, som skiljer mot detta ?
Expansionskärl med anslutna rör och en tryckmätare i en teknisk installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Värmesystem med röd expantionskärl, rör, mätare och reglagenhet, med etikett "Fjärrvärme Framledning".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
Är lite tajt med plats att sätta något annat kärl och ha en slang

Inte riktigt rätt , det är stålrör i kopplingen med en lekande mutter och en fiberpackning mot kärlet , upptill på röret ser det ut som en avluftningsventil , , det är nog med svårighet att förändra den installationen och framför allt inte ekonomiskt .
Det blir nog att bita i äpplet och inhandla ett nytt med det dyra priset , tappa ur tryck och bara skruva in , ca 1 timmas jobb
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.