Hej!

Har sått för ca 4 veckor sedan och gräset har kommit upp fint.(så även ogräs).
Har inte rört ogräset ännu, vill inte klampa runt...
Fläckvis är det ganska kalt, vet ej om det beror på att jag kanske sått lite ojämt eller att det kort och gott tar sig lite olika, vad tror ni?

NU till den aktuella frågan.
Gödsla när gör man det ?, är det för nära sådd ännu. Detta gör man väl för att få bukt med en del ogräs plus att man göder mattan så den får en skjuts framåt i växandet.

När klipper man, (hört ca 8 cm)?
Ska man rensa bort ogräset för hand eller låter man gräsklipparen ta hand om det hela?
Vad använder jag för jord för att fylla ojämnheter, för att sedan kompletteringsså?

I viken ordning tar jag hand om allt detta?

Ja, det var väl dagens frågor...

Mvh Myran

 
  • Gilla
Redhill
  • Laddar…
Hej

Jar väntade ca 6 veckor har jag för mig efter sådd, sen klippte jag allt.
Det var 1,5m hög blomster/ogräs-äng, och det gick bra (tidigare potatisåker)

Efter ett tag tar gräset över och ogräset dör, så klipp bara ned allt.

Ang. gödslingen så får du nog kika lite på alltomtradgard.se ex.vis
Eller google.se
Har aldrig använt det själv så jag är osäker vad som gäller för gödsel.
Men jag har för mig att man ska vänta tills året efter innan man gödslar.
 
Vad bra, då väntar vi på lite mer tillväxt då.Tack för svaret!

Någon som har svar/synpunkter på de andra frågorna?

Myran
 
Är det torrt i marken?
Ogräs tar gärna överhand när gräset inte får tillräckligt med vatten!
Är det inte för mycket tycker jag du skall dra skiten för hand INNAN du klipper. Se till att få med rötterna.

Angående gödsling kan du till hösten slänga ut en NPK gödsling. Överdosera inte vilket många gör. Släng ut en handful/10 m2 och vattna ner det. Lite gödsel inför vintern ger gräset extra kraft.

//A
 
Vi gödslade efter första klippningen när det längsta gräset var 7-8 cm och trots inte allt kommit upp efter ca: 4 veckor, men var försiktig med dom första klippningarna och ta bara 1/3 av gräset, vi använde Super Gramino som han rekommenderar på sin hemsida och jäklar vilken sprutt det blev på det hela, det växte något otroligt och nu efter 9 veckor så är hela mattan på plats med ogräs och allt, fick tipset igår av honom att hålla klippningen på ca.30 mm med rotorklippare eller ca.20 mm med cylinderklippare så dör det mesta ogräset av sig själv efter ett tag, resten får man ta till våren nästa år med något ogräsmedel, maskrosor får man försöka ta själv och se till att hela roten kommer upp annars är den tillbaka efter någon vecka.
 
Ok, ni klippte när det var ca 8 cm, lät ni klippet ligga kvar på marken?
Hur många dagar efter gödslade ni?
Tog det sig alltså även på de kala fläckarna, när ni lagt ut super gramino? utan att stödså med gräsfrön.

Man aldrig bli tillräckligt detaljerad....

Mvh Myran
 
Klippte med mulcherklippare utan uppsamlare, enklast så. Vet att man sprider en del ogräs på det viset men vi hade bara den klipparen så det fick bli så. Sen någon dag senare spridde vi ut gödslet med spridare och vattnade lätt.
Nej vi stödsådde inte då utan lät gödslet verka och det kom upp mycket dom närmaste veckorna även på dom kala fläckarna, det kala kan bero på många olika saker att t.ex det är mer skugga där, lite annorlunda jord eller vad som helst, bara att ha tålamod, men stödsått nu på några ställen som det inte kom upp något på men till 98% så räckte första sådden till och nu har vi börjat klippa med cylinderklippare på 20 mm med uppsamlare och mattan börjar bli riktigt fin och rejält tät och allt mindre ogräs.
 
Hej!

Tack för svaret, men vad är mulcherklippare samt cylinderklippare?

I min värld, finns bara gräsklippare.....

Min fråga är,en helt vanlig motorgräsklippare, vad är det för slags sort då?
Går det bra att klippa med en sådan första gången (finns ingen uppsamlare)

Myran
 
Litet snabba begrepp

Motorgräsklippare: Egentligen *alla* gräsklippare som har motor men i folkmun de "vanliga" gräsklipparna med besinmotor som 90% av husägarna har. Dock faller även elklippare med sladd/batteri även i denna kategori även om man oftast pratar om "motorklippare eller elklippare"

Rotorklippare: En klippare som har en (eller flera) horisontell, roterande kniv. Alltså en "vanlig" gräsklippare. Även om man aldrig ska klippa mer än 1/3 av gräset åt gången så *kan* en rotorklippare slafsa i sig högt gräs om man slarvat med klippningen och det vips var en smärre äng hemma. Mätt i kraft per krona så är de vanliga rotorklipparna med bensinmotor klart billigast och därför väldigt vanliga.

Sidutkast: En rotorklippare där gräsklippet kastas ut i en sträng åt ena sidan och man måste kratta upp det efteråt.

Bakåtutkast (bakutkast): som ovan fast den kastar ut bakåt. Finns på vissa åkgräsklippare.

Uppsamlare: Tja, helt enkelt en påse eller korg där klipparen själv (mer eller mindre...) kastar/suger i gräset. Alternativt kan det vara en korg med borste som man bogserar efter en åkgräsklippare.

Mulcher/bioklipp/multiklipp: En rotorklippare som inte kastar ut gräset utan klippet virvlar runt under kåpan och klipps i småbitar som lättare tas upp av jorden. Vissa hävdar att detta kväver gräset, andra menar att man återför näringen till jorden och förbättrar förmågan att hålla fukten kvar. Jag har inte sett något definitivt bevis åt något håll men "mulchar" själv min matta. Har gräset blivit för långt måste man ändå kratta efteråt men sköter man klippningen (1-2 ggr per vecka när det växer ordentligt) så behöver man inte kratta.

Cylinderklippare: En klippare där en roterande trumma med knivar skär mot en fast kniv. Vanligast är de klassiska "handjagarna" men de finns i modeller ända upp till flera meter breda till golfbanor. Cylinderklippare klipper finare och snällare mot gräset och kan klippa mycket lägre än en rotorklippare. De är dock helt värdelösa på för långt gräs och kinkigare på hur slät mattan är. Bra cylinderklippare med motor är dessutom rejält dyra och handjagare är rätt jobbiga på större ytor. Men om du *alltid* klipper kontinuerligt (minst 1-2 ggr/vecka) och har någonstans att lägga gräsklippet (de kan inte "mulcha") så är det bäst för mattan. 90% av oss är inte så duktiga och har därför rotorklippare istället.

Självgående: En gräsklippare som har drivning på hjulen så man inte behöver knuffa den (så mycket)

Åkgräsklippare: Alla sådana som vi slöfockar sitter på och åker när vi klipper.

Hoppas det klarnade :)

/Ola
 
myran69 skrev:
Min fråga är,en helt vanlig motorgräsklippare, vad är det för slags sort då?
Det blir då en rotorklippare (men frågar du på Bauhaus är det en "gräsklippare" helt enkelt). Denna typ är så överlägset vanligast så jag tycker inte att det är något fel alls i att bara kalla den gräsklippare, även om det inte är helt fullständigt beskrivande. På samma sätt som jag säger att jag har en "bil" och inte nödvändigtvis måste poängtera att det är en "bensinbil".

myran69 skrev:
Går det bra att klippa med en sådan första gången (finns ingen uppsamlare)
Ja, men du måste kratta efteråt för första gångerna är det rätt mycket klipp som ska bort och de gräsklippsklumpar som blir är duktiga på att kväva allt under sig...

 
  • Gilla
Jilon
  • Laddar…
Så sant så sant, rotorklippare med mulcher är behagligast om man klipper regelbundet och man har dålig kondis likt mig ;), men investerade i en handjagare cylinder och klipper med den någon gång i veckan och det gör susen med mattan och ogräset som inte tål att man klipper ner till 20 mm. Dessutom är det bra träning men nu i denna värmen så känns det när man klippt 700 kvm.
 
robban44 skrev:
Så sant så sant, rotorklippare med mulcher är behagligast
Speciellt när det är en Stiga Park med 121 cm bredd klippdäck... :cool: Det ger mig i alla fall fem, sex timmars extra krockettid per vecka på mina 1500-2000m2 matta :p
 
Gottegris ;D ;D
 
Joo nog är det så... Men är man gräsmattefetischist och vill klippa uppemot varannan dag när det växer som värst så orkar man inte med att det tar tre timmar varje gång...

Men för folk som fattar att det finns vettigare saker att lägga pengarna på :) så rekommenderar jag helt klart en vanlig mulcher. Gärna en elklippare med sladd. Det klippte vi vår matta med i fyra, fem år och det fungerade strålande ända tills vi körde på ett gjutjärnslock till vattenledningen och krökte motoraxeln... Tog nog inte mer än 10-20% längre tid med sladdklippare än med en vanlig bensinare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.