Hej

Jag går utbildningen byggnadsingenjör på Mälardalens högskola Västerås, Jag tänkte börja med ex-jobb i VT2019. Jag har kontaktat olika företag, men ingen direkt respons.

Jag har stort intresse i
- Byggnadsproduktion
- Arbetsmiljö
- Projektering
- Arkitektur
 
Eftersom det här är ett forum för småhus etc skulle jag vilja se något som går att applicera på detta.

Själv skrev jag ex-jobb vt18.

Något som jag tror skulle vara intressant är ett ex-jobb där man undersöker kundnöjdhet mellan olika entreprenadformer som förekommer i
Småhusbranchen.

Ska ni skriva enskilt eller tillsammans?

Lycka till med ditt ex-jobb och dela gärna med dig av resultatet.
 
Tack för ditt svar.

Jag tänkte skriva själv och ämnet som jag tänker på just nu är BIM, typ hur det ser ut med BIM idag och jämföra med det traditionella metoder, tycker du att det är ett bra ämne.
 
BIM är ju väldigt i tiden så det tror jag absolut.
Tipset jag kan ge dig är att avgränsa dig mer än du tror. Tiden går fort och att skriva själv gör att du har en hel del jobb framför dig.

Har du brainstormat några frågeställningar?
 
nej inga direkta frågeställningar hittills,

typ
vad är bim?
Hur ser det ut med bim idag i byggbranchen?
Hur effektivt är Bim jämfört med traditionella metoder.
......

sådana frågor

har du några förslag du kan upplyser mig :)
 
Det där känns alldeles för brett i mitt tycke.
Tänk dig mycket smalare.
Typ hur används BIM i ett specifikt projekt.

Om vi kikar på småhus kanske det går att applicera BIM på småhus?
Hur ser småhus-tillverkarna (några specifika) på BIM?
 
krävs det ett samarbeta med ett företag som bygger småhus?
 
Ja det kan jag nog tycka. Det är nog svårt att hitta källor för ett sådant arbete annars.
 
Ska du kolla på BIM så får du nog gå på större projekt än småhus. Finns små eller inga incitament för någon att lägga den tiden/kostnaden på ett så litet projekt.
 
aa asså det finns inga företag, jag har kontaktat de men inga respons, jag tror nog att jag ska välja ett arbeta utan samarbeta med företag
 
Företag finns. Det kan jag lova dig. Speciellt i Mälardalen-området. Men få företag har något som bara ligger och väntar på att en student ska höra av sig.

Kommer du med ett förslag på ex-jobb till ett företag är chansen större att du kan få handledning där. Men det förutsätter att företaget har tid att avsätta till handledning.
 
Är det ett bra förslag?


Förslaget handlar om hur kan man implementera BIM i byggbranchen på ett effektivare sätt än det görs idag, dvs att utnyttja varenda funktion i BIM och som ger en verksam byggprocess. Arbetet kommer att ha en fokusera på hur BIM används idag och vilka krav som ställs för tillämpningen.

Låter det bra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.