En del uppgifter är så svåra att uppskatta innan man har tagit in offerter. Vet någon vad en fullständig elinstallation till en 1-plans villa på 130 kvm kan tänkas kosta? Jag förstår att det kan skilja sig åt beroende på hur många uttag etc man vill ha, men på ett ungefär till en normal villa. Själva elanslutningen kostar 16000 + moms (vattenfall).

Och detsamma för VVS. Golvvärmen är ingjuten i plattan och vatten och avlopp uppdragna på de ställen där de ska vara. Så frågan är vad VVS kan kosta, det handlar alltså om utanpåliggande rördragningar till handfat, dusch, tvättmaskin, diskmaskin etc.
 
60 - 80000 kr för elen är en rimlig kostnad.

Ska ni dock ha en massa spottar och andra finesser som nätverk så kan det dra iväg rejält. Har sett de som gjort tillval på en standard elinstallation på över 100000 kr!
 
Har fått en eloffert (takpris) på 1 1/2 plans + carport med förråd, standarduttag, inga spottar, inget lullull överhuvudtaget. 130 000:-

Tycker det verkar mycket och får nog kolla alternativ.

VVS har jag bara fått mellan tummen och pekfingret, 180 000:-, samma där, måste kolla alternativ. Tycker det låter väldigt mycket utan att vara bergvärme, bara golvvärme, FLVP, tre toaletter.

Men som sagt, kalkylen är schablon, än så länge bara el som lämnat "riktig" offert.

/me
 
Som en liten jämförelse kan jag säga att jag begärde in pris från ett antal elektriker. Detta var en enkel installation utan spottar o armaturer, nätverk mm.

Vi bygger enplans villa i vinkel på 130 m2, med vidbyggt garage och förråd på 36 m2.

Bravida ville ha 123750 inkl moms för elinstallation. Namnger dem så ingen ska behöva fråga dem om pris ;)

Den billigaste som också var mycket välrenommerad (egenföretagare) ville ha 39.000:- inkl moms för samma arbete, inkl material.

Nu kommer detta att öka då det tillkommer en del som vi vill ha, men där har du en uppfattning om hur mycket det kan skilja. De som var mittemellan låg kring 60-80 tusen. Då jag granskar den elektriker vi valt så har han gett oss sina rabbaterade priser på material och vi betalar endast för hans uppskattade timtid, om vi väljer mer arbeten så är det samma sak, bara arbetskostnad, och det betalar jag gladeligen. De flesta elektriker debiterar kunderna listpriser på materialet och det skiljer många tusenlappar.

VVS:en är lite klurig, vi valde att be grundföretaget ordna detta då de gjuter plattan, så exkat vad det kostar kan jag inte säga. Vi har grävt in VA in till grund själva. Det vi köpt av vår VVS entreprenör är frånluftsvärmepump, montering av denna samt injustering av golvvärmen, Nibe 360P, (41.000:). Sedan tar vi in han om det behövs, att dra lite kromrör och koppla in handfat, dusch, toalett mm klarar vi själva.
 
Kjell G skrev:
Har fått en eloffert (takpris) på 1 1/2 plans + carport med förråd, standarduttag, inga spottar, inget lullull överhuvudtaget. 130 000:-

Tycker det verkar mycket och får nog kolla alternativ.

VVS har jag bara fått mellan tummen och pekfingret, 180 000:-, samma där, måste kolla alternativ. Tycker det låter väldigt mycket utan att vara bergvärme, bara golvvärme, FLVP, tre toaletter.

Men som sagt, kalkylen är schablon, än så länge bara el som lämnat "riktig" offert.

/me
130.000 är kanske i lite högsta laget men det beror lite på när offerten gjordes också. Är jobbet räknat med att göras under semester eller andra tider? Detta trissar ju upp priset. Även gäller att just nu så har byggarna (och tillhörande underentreprenörer) ganska mycket att göra i landet. Det byggs rätt mycket. Detta trissar också upp priserna. Så om man frågar någon som byggt för 3-4 år sen så kan man inte riktigt jämnföra offertena.

Viktigt är också att inte bara titta på prislappen på ställd offert utan även på prisslistan för tilläggsarbeten. Såkallad ÄTA-lista. Entreprenören som har grundentreprenaden har rätt till extrajobb som utföres under eller i direkt anslutning till bygget. Det är många firmor som håller ner priset på offerten och som räknar med att göra den stora vinsten på extrajobben. För det blir ALLTID extrajobb.

Jag har tyvärr sett ÄTA-listor på en rörmockare som tog materiel +450% och timpriset var 980:- timmen. + moms. Men han var givetvis billigast på själva offerten. Men när bygget var slut så hade det blivit nästan dubbelt sådyrt som de andra firmorna som lämnat offert. Tyvärr så hade husägaren bara sett till prislappen i grundofferten och struntat i resten. Men det vara bara att surt betala. Han hade ju beställt jobbet efter lämnad offert.

Mitt tips. Kaste de två dyraste och de två billigaste offerterna. De återstående utvärderar ni.

// DeBe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.