Hej
Min kille har köpt ett hus. Och varje gång jag har stannat där en vecka och kommit hem så känner jag att mina kläder luktar väldigt starkt. Jag är jätte orolig att det är mögel. Han påstår att det är för att källaren är fuktig och att han har mögligt och rutten ved i källaren. Men kan den doften vandra upp till övervåningen och sätta sig i kläder?
Han vill att jag och vår lille son ska flytta in men det vågar jag inte.
Är det troligt att det är mögel eller kan det vara pga veden? Kan det vara något annat?
 
Visst kan möglig ved lukta i hela huset men han behöver ju se över källaren om det är så fuktigt där. Sen är det bästa om man kan ta bort allt organiskt i en källare så minskar man risken för mögel.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Ja, det räcker med väldigt lite för att det ska lukta! När vi köpte vårt nuvarande hus luktade det rejält med mögel och handdukar vi lämnade där över en natt stank rejält.
Vi visste att det fanns fukt i golvet och tänkte åtgärda det så vi köpte ändå huset och det visade sig att det var en fläck på ca. 80x50 cm innanför ytterdörren där det läkt in vatten och växt mögel i spånskivan och det stank ner hela huset.

Be honom ta bort den mögliga veden, och som Stefan föreslår, förvara inte något organiskt i källaren, alltså saker gjorde av trä, papper/kartong eller kläder.

Vill man använda källaren så måste den åtgärdas med ventilation och ev. dränering av huset utvändigt.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Det var uppmuntrande. Tack snälla för svar :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.