”Valle” stod still mitt på gräsmattan när jag kom hem. Slingsignalen borta en halvtimme efter att den gått ut på morgonen. Laddstationen verkar hel, men ena slinghalvan är bruten. Någonstans.
Schysst! Då får jag ju möjlighet att köpa mer verktyg, d.v.s. en slingtestare. Tillbaka med nyinköpt testare hittade jag brottet rätt snabbt. Under en rhododendron, mitt bland ett vinterförråd av nergrävda ekollon. Slingan är avgnagd av något, troligtvis en ekorre. I och med att den ligger på 5cm djup utesluter jag klipparen i sig.
Snabbt lagat och klipparen är igång igen.
 
Ja, det är ju ett ypperligt "verktyg" att ha för att hitta avbrott eller hitta var kablar i huset tar vägen...

Beställde en "Kina testare" från eBay.co.uk för ett par hundralappar för ändamålet men det fungerar riktigt bra och den uppfattar även signalen inne i betongväggar.
 
Upptäcker den slingan utan att man behöver gräva upp den? Tittar man på den här filmen så får man ju känslan av att man måste gräva fram kablen för att kunna testa den.

 
Den jag har lägger man på sändaren vid stationen med en krokodilklämma och sen följer man slingan ovan mark med mottagaren som tjuter högre ju närmare slingan man är.
När man gått förbi avbrottet minskar tjutet och då vet man var man ska gräva...
 
Vad jag förstår är det i princip en licensfri AM-sändare och en mottagare, så det borde vara möjligt att pejla in brottet hyfsat säkert utan att gräva fram kabeln
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.