Har sökt i gamla trådar och sett att detta inte verkar vara ett unikt problem men jag har tyvärr inte hittat någon med bra svar...
Har en Partner åkgräsklipparen med en B&S 12.5hp ohv-motor som inte vill gå som den ska. Bakgrunden:

Köpte maskinen beg i våras och den gick bra, det blev några klippningar innan ökensommaren slog till...
När regnen kom i August gick den bra i början, men jag skulle köra så blårök den och hostade så fort det blev lite belastning.
När jag skruvade ur tändstiftet så var cylindern full med bensin och oljan bensinblandad. Det som alltså hänt (och verkar vara vanligt) är att det hade runnit igenom förgasaren under sommaren och fyllt hela motorn.
Nåja, inga större problem tänkte jag. Bytte tändstift, hällde ur oljeblasket och fyllde på med SAE30. Jag tog också isär förgasaren, blåste rent överallt och bytte packningar inkl flottörnålen. Jag monterade också en B&S orginal soppakran på slangen så det inte skulle hända igen. Nytt soppafilter blev det också.

Men ... den går ändå inte bra. Den startar och går bra på tomgång. Det går att dra på så den går upp i varv och lätt belastning (köra runt på gårdsplanen, typ) går bra. Men så fort jag kopplar in klippaggregatet är det som den dör, det finns ingen kraft. varvtalsregleringen trycker "gasen i botten" men den bara hackar och hostar och tänder typ var 4-5e gång. Den dör inte direkt men går riktigt illa, och ibland kan den lägga av.
Först trodde jag det var förgasaren ändå så jag blåste rent allt igen och monterade ihop, ingen skillnad. Så, vad kan det då vara? Knappast tändproblem? Kan ventiler och cylinder tagit skada av att den stod full med soppa över sommaren? Jag har inte gjort ett kompressionstest än, men det tänkte jag göra som nästa steg. Gräset börjar bli långt nu :(
 
Åsa Lund
Får den luft? Luftfilter rent och fräscht?
Är bränsleslangen hel utan sprickor så den inte suger tjuvluft på fel ställe?
 
Dåliga kolvringar, blåst topplockspackning, otäta ventiler/ventilsäten. Förknasaren verkar vara renoverad? Flottörnål/säte/munstycken? Är den sedan korrekt injusterad?

Är inne på min andra gamla Klippo med B&S. Båda har/hade liknande problem med orkeslöshet och blårök. Blårök förvisso mestadels vid kraftig lutning. Orkeslösheten beror normalt på att ventiler/säten står och rostar över vintern i ouppvärmda utrymmen, (och blir otäta), enl min verkstad. De vet vad de pratar om då de varit verksamma länge i branschen, och det låter mkt rimligt i mina öron. Sedan blir det knappast bättre om kolvringar och förknasare också är slitna. Tyvärr inte lönsamt att åtgärda såvida man inte gör jobbet själv. Iaf inte på en vanlig gammal klippare (ej åk).

Så troligtvis två olika problem.
1) Otät flottörnål som orsakar bensin i cylinder och olja.
2) Orkeslöshet beror sannolikt på dålig komp, vilket kan orsakas av ovan nämnda orsaker. Enklast och billigast att börja med är väl förmodligen att se till att allt i förknasaren är korrekt inställt och justerat, och inget glapp någonstans. Sedan är väl ett topplockslyft nästa steg. Eller en bättre beg/renoverad/utbytesmotor om det finns och är mer lönsamt/ mindre olönsamt.
 
Om den gick bra i början på sommaren och sedan gick dåligt efter en tids stillestånd så tror inte jag på något slitagerelaterat. Kan det finnas fler skrymslen där bensinblandad olja uppehåller sig och vid pådrag tar sig in i insuget? Insugsrör eller vevhusventilation kanske. Finns det någon justermöjlighet på förgasaren?
 
Y Yaken skrev:
blårök den och hostade så fort det blev lite belastning.
Rök under belastning tyder på dåliga kolvringar.
Hona och i med nya kolvringar.

Och samtidigt ser du över ventilerna när du ändå har isär allt.
 
C
Y Yaken skrev:
När regnen kom i August gick den bra i början, men jag skulle köra så blårök den och hostade så fort det blev lite belastning.
Får inte riktigt ihop händelseförloppet här;
1) Motorn fylls med bensin under sommaren
2) Du startar den sedan i augusti och då går den bra i början men när du belastar den så får du hosta och blårök
3) Du skruvar ur tändstiftet och upptäcker att cylindern är full med bensin
Om cylindern fyllts med bensin under sommaren, borde inte den blåsts ut när du körde den?
 
Tack för bra svar! Tog ett kompprov i helgen och fick över 8 bar, så det verkar ju inte vara något problem där. Provkörde igen och den verkar helt klart få för mycket soppa, den hostar och stiftet blir svart vid pådrag. Jag ska ge lite feedback i den mån jag kan:

C cpalm skrev:
Får inte riktigt ihop händelseförloppet här;
1) Motorn fylls med bensin under sommaren
2) Du startar den sedan i augusti och då går den bra i början men när du belastar den så får du hosta och blårök
3) Du skruvar ur tändstiftet och upptäcker att cylindern är full med bensin
Om cylindern fyllts med bensin under sommaren, borde inte den blåsts ut när du körde den?
Bra fråga, jag får tillägga att det gick ca 4-5 dagar mellan 2) och 3). Som du skriver, blåste den väl ut soppan första gången och sedan fylldes den igen.

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Får den luft? Luftfilter rent och fräscht?
Är bränsleslangen hel utan sprickor så den inte suger tjuvluft på fel ställe?
Kollade det och bytte luftfilter för säkerhets skull (men det såg rätt OK ut innan). Tyvärr ingen förbättring.

Oldboy Oldboy skrev:
Dåliga kolvringar, blåst topplockspackning, otäta ventiler/ventilsäten. Förknasaren verkar vara renoverad? Flottörnål/säte/munstycken? Är den sedan korrekt injusterad?

1) Otät flottörnål som orsakar bensin i cylinder och olja.
Jag tror också på 1). Det är nog något förgasarknas ändå, jag ska nu plocka isär den för 3 gången och verkligen gå igenom allt ordentligt. Som tur verkar komp-provet visa att cylindern är ok, trots bensinbadet. Håller med om att de kan bli otäta pga dålig vinterförvaring, jag ska se till att vinterkonserva den här om jag får igång den innan...
 
Finns det någon bränslepump på den? Ofta finns det en bränslepump bestående av ett membran som påverkas av en fjäder och av det pulserande trycket i insugsröret. Är det hål i membranet kan motorn dra i sig bensin den vägen. Och eftersom tanken på en åkgräsklippare brukar ha utloppet i botten och ligga högre än förgasaren skulle det även förklara bensinens väg in i motorn när den stod still.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Y Yaken skrev:
Som du skriver, blåste den väl ut soppan första gången och sedan fylldes den igen.
Ja, det torde vara den enda rimliga slutsatsen, dvs. du har fortfarande något problem med bränsletillförseln.
 
Något jag har varit med om är att tidigare ägare (själva eller på service) har justerat ventilspelet, men glömt bort att dra låsmuttern. Resultat? En av ventilerna öppnar inte riktigt = ger mindre luft in i cylindern vid belastning = uppfattas som trött. Kolla upp ventilspelet, när du ändå skruvar i den regionen.

Kan mycket väl vara flotören i förgasaren som jäklas med dig. Rengöring av förgasaren är en viktig del av servicen, MEN var försiktig med den tunna fjädern som sitter mot gasstaget. Den är lätt att sträcka ut och då kommer gasbalansen lägga ner. Onödiga pengar :)
 
Bytt bensin? Kollat efter torrsprickor i insugrör?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.