Jo vissa verkar gärna slänga pengar i sjön, bara man får som man vill utan en tanke på konsekvenser.
Lamdaväden på välisolerad vägg och välisolerat fönster skiljer sig markant. Jag är medveten om att jag kan upplevas som glädjegförstörare. Tråkigt med klimatförändringar. Hade ju varit roligare om man kunnat ta ut svängarna.
Jag är själv mycket för utsikt och ljus men nu handlar det om att ta ansvar. Jag laborerar just nu med lågenergilampor som dagsljus för att kompensera mina behov.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Det kan inte vara vanligt och i detta fall är väl huset inget gigantiskt bygge. Men visst, om alla tänkte som du gör och agerade därefter skulle vi få märkbar skillnad på landets förbrukning snabbt. Men tyvärr lever vi inte i den drömvärlden.
 
R
Tyvärr borde huset om man ska följa tillgänglighets reglerna inte fått byggas eftersom det nedsänkta vardagsrummet inte är tillgängligt eller så ska hiss eller lyftanordning installeras. (Skitdumma regler förstås, eftersom det gör byggandet onödigt dyrt!) Fint hus annars, trevligt med stora umgängesytor utomhus under tak!
 
Rickard Dahlgren skrev:
Tyvärr borde huset om man ska följa tillgänglighets reglerna inte fått byggas eftersom det nedsänkta vardagsrummet inte är tillgängligt eller så ska hiss eller lyftanordning installeras. (Skitdumma regler förstås, eftersom det gör byggandet onödigt dyrt!) Fint hus annars, trevligt med stora umgängesytor utomhus under tak!
Det ser ut att få plats en ramp istället för den lilla trappan från köket.
 
Där kom nästa glädjedödare ;) Gissar att bygglovet gäller fritidshus och då slipper man tillgänglighetskrav och energiberäkningskraven.
 
  • Gilla
mike_of_sweden och 1 till
  • Laddar…
Håller med föregående talare om att:
Det är snyggt och coolt!
B b8q skrev:
arkitektens "Hela vitsen med hus är att vara utomhus" känns väldigt konstigt,
Ja, det går väl alldeles utmärkt att vara utomhus utan ett hus?
MissMuffet skrev:
När det är mörk ute och man behöver tända lampor kommer huset vara upplyst som en scen. Alla våldtäktsmän, tjuvar och varulvar i skogen ser exakt allt man gör i huset.
Ja, hu!:surprised: Dessutom kan förbipasserande av mer oskyldig karaktär, som vilsegångna bärplockare, jultidningsförsäljare och släkt och bekanta på oanmält besök, se allt eventuellt stök och halvnakna invånare som strosar runt och kliar sig i ändan. Tur de har hund som kan förvarna om någon närmar sig!

Soffborden av skivad trädstam var häftiga!
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det ser ut att få plats en ramp istället för den lilla trappan från köket.
Nupp. En ramp ska slutta väldigt lite, så en "korrekt" godkänd ramp får knappt plats i rummet.
Ett trappsteg är normalt 170-180 mm.
En ramp är förhållandet 1:12 till höjden på trappan, större lutning är inte godkänd av boverket.

Så den ramplängd som krävs för de 4 trappstegen blir i normalfallet 0,17 m * 4 *12 =8,16 m.
Då det kvadratiska rummet är strax under 35 kvadrat så får en ramp inte plats där.
 
Jag förstår inte varför man envisas med att ha konventionella dörrar och inte inbyggda skjutdörrar. Det var ett av det första jag tänkte på när mitt hus ritades. Visserligen fick jag inte skjutdörrar till toiletterna men det borde ju idag kunna fixas med någon tätningskonstruktion vid nyproduktion. De flesta dörrar (hos mig genomgångs-kök, hall och sovrum) är nästan alltid öppna och mycket platsbesparande, framför allt när huset är litet.
 
  • Gilla
Totte_S och 1 till
  • Laddar…
Första intrycket var ett klossigt akvarium.Och varför inte fylla utrymmet under detta stora tak med hus? Men ju mer jag tittade runt, desto mer gillade jag. Planlösningen är inte så tokig. Men varför dörr mellan gästrum och vardagsrum när det finns toalett alldeles utanför?
Så tänker jag ett varv till. Utsikt innebär oftast insyn – i synnerhet i det här fallet. Och inte lär isoleringen bli bättre. Det har gått troll i det här med öppna planlösningar och luft och rymd.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Så där kan det bli när arkitekten spenderar mera tid på att rita ett hus som sticker ut istället för att göra en vettig planritning med nån sorts funktionalitet. Sovrum och bad blev en enda lång korridor och köket blev en annan korridor. Man får hoppas att det inte är ett gift par som ska bo där för då lär det ta slut. Men så ska det vara när dagens arkitekter, ursäkta "konstnärer" arbetar, man tar något redan fungerande och gör det lite sämre och mindre fungerande. Jaja, alla har olika smak, alltid passar det åt nån;)
 
  • Gilla
Mats-S och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Jag förstår inte varför man envisas med att ha konventionella dörrar och inte inbyggda skjutdörrar. Det var ett av det första jag tänkte på när mitt hus ritades. Visserligen fick jag inte skjutdörrar till toiletterna men det borde ju idag kunna fixas med någon tätningskonstruktion vid nyproduktion. De flesta dörrar (hos mig genomgångs-kök, hall och sovrum) är nästan alltid öppna och mycket platsbesparande, framför allt när huset är litet.
Det är alldeles för omständigt och tar tid att öppna en skjutdörr jämfört med en vanlig dörr.
 
?
90% av tiden står den ju ändå öppen.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Ja det beror ju på var den är placerad. Dom som inte öppnas och stängs ofta får gärna vara skjutdörr men typ badrummet ska nog vara vanlig
 
Mats-S
Ännu ett spekatakelbygge som ingen vill bo i någon längre tid.
Helt sjukt opraktiskt dessutom ...
 
Mats-S John Smith skrev:
Ännu ett spekatakelbygge som ingen vill bo i någon längre tid.
Helt sjukt opraktiskt dessutom ...
Men det är väl en sommarstuga?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.