Hej! är en flitig byggahus- läsare men första inlägg så håll till godo!

Jag står i planeringsstadiet för en ombyggnad/utbyggnad av mitt hus och vill ha lite hjälp.

Förutsättningar: sutteränghus på strax över 100m2 byggt 1983 med fristånde garage som också har sutterängvåning. Övervåning består av kök samt vardagsrum och bottenvåning av två sovrum samt ett litet allrum.
Behov: vi är i behov av ett till sovrum och tittar på möjligheten att använda bottenvåningen under garaget som boyta. Har andra hus på gatan som gjort något liknande fast med andra förutsättningar gällande nivåer.
bifogar bild på nuvarande planlösning och en lösning jag har skissat på!
Skiss på en planlösning för en bostad med måttagningar, inkluderande rum som tvätt, sovrum och förråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Översiktsplan av en våning i ett sutteränghus med kök, vardagsrum och sovrum, skisserad ombyggnad av garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ytan mellan "förråd" och huset är idag en lång trappa ner mellan byggnaderna och som vi gärna skulle vilja använda som förråd/klädkammare. golvnivån skiljer ca 60cm mellan byggnaderna.
Fyll gärna på med andra idéer och förslag.

MVH
 
BirgitS
Det ser ut som enklast om man sätter upp en vägg i sovrummet som är 10 kvm så att man får en korridor i överkanten bort till "förrådsdelen". Det går också att dela av allrummet till ett sovrum och ha allrum i det mindre sovrummet i stället och då kan man ha dörren till "förrådsdelen" närmast ytterväggen så att man slipper en trappa till "förrådsdelen", dock får man byta plats på altandörr och fönstret bredvid.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det ser ut som enklast om man sätter upp en vägg i sovrummet som är 10 kvm så att man får en korridor i överkanten bort till "förrådsdelen". Det går också att dela av allrummet till ett sovrum och ha allrum i det mindre sovrummet i stället och då kan man ha dörren till "förrådsdelen" närmast ytterväggen så att man slipper en trappa till "förrådsdelen", dock får man byta plats på altandörr och fönstret bredvid.
Så kan man absolut göra, dock tror jag att det kommer kännas något för litet.

Trappa ner till nuvarande förrådsdel kommer att krävas oavsett då det skiljer ca 60cm mellan golvnivå i huset och förrådet!
En annan idé har varit att dela av förrådsdelen till två rum, dock blir det inre rummet väldigt mörkt då det endast kommer att få plats med ett mindre källarfönster med hänsyn till markens lutning utanför.
 
BirgitS
Okej. Hur många kvm är de där små sovrummen du har ritat in?

M masv0629 skrev:
En annan idé har varit att dela av förrådsdelen till två rum, dock blir det inre rummet väldigt mörkt då det endast kommer att få plats med ett mindre källarfönster med hänsyn till markens lutning utanför.
Sovrum behöver ha en tillräckligt stor fönsteröppning så att man kan utrymma genom den och räddningspersonal ta sig in.

M masv0629 skrev:
Trappa ner till nuvarande förrådsdel kommer att krävas oavsett då det skiljer ca 60cm mellan golvnivå i huset och förrådet!
Fast större höjdskillnad innebär fler trappsteg och därmed tar trappan större plats.
 
Dom sovrummen blir strax under 8m2 vardera, kanske svårmöblerat då det ena blir i vinkel...
nivåskillnaden är som sagt ca60cm vilket gör trapphöjden konstant oavsett placering, det som skiljer är hur mycket som behöver grävas ur i mellanrummet mellan byggnaderna!
Planen är dock att sänka nivån på hela mellanrummet till den nivån som förrådsdelen!

Några andra förslag eller helt andra infallsvinklar?
 
BirgitS
7-8 kvm sovrum brukar gå att möblera med säng, mindre skrivbord och en bokhylla eller en byrå men på din ritning ser det ju ut som att det inte går in något skrivbord så jag trodde de var mindre, typ 5-6 kvm och därmed mindre än vad det blir kvar när man tar 3 kvm för en korridor på ett rum som är 10 kvm.

Går det att få in ytan som nu är KLK i sovrummet i stället för att det bli en korridor?
Det gör nog att det går att möblera det rummet lite mer.
 
Ritning av en lägenhets planlösning som visar rum indelning, möblering och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ricebridge och 4 till
  • Laddar…
Jag tror på Linneas förslag!
Eventuellt kan hela bakre delen delas av till en rejäl KLK istället för garderobsvägg, det blir bättre möblerbart då. Ett garage är ju rätt stort.

Ursprungsförslaget med två minisovrum ser inte alls bra ut.
 
  • Gilla
Gammelnörden
  • Laddar…
linneac linneac skrev:
[bild]
stort tack för den fina ritningen!!
såg jättebra ut, det jag funderar på dock är att sovummen verkar bli ännu mindre än tidigare ritning, om man inte gör en jättesmal hall. vet inte hur bred en normal hall utanför sovrum brukar vara?

jag bifogar även ett nytt förslag, som egentligen var mitt första förslag som först skrotades men nu har fått nytt liv! :) här blir de två barnrummen ca 8.5m2 vardera. ett bekymmer är dock fönsterstorleken i inre rummet, max storlek på fönster där blir kanske ett 11x7 fönster. något mindre än ett "vanligt" fönster men betydligt större än ett källarfönster jag först befarade att det skulle bli.

mvh Martin Planritning av en våningsplan med dimensioner, inklusive två barnrum på ca 8.5m2, hall, och mindre sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
BirgitS
M masv0629 skrev:
om man inte gör en jättesmal hall. vet inte hur bred en normal hall utanför sovrum brukar vara?
90 cm bredd räcker för en korridor. Det är väl ungefär bredden på trappan du har idag.
 
Avråder från att göra små sovrum långsmala. Du måste ställa möbler längs långväggarna och får en gång emellan som förstärker korridorkänslan, få variationsmöjligheter. I de mer fyrkantiga rummen kan du ha en öppen yta direkt innenför dörren och sedan välja mer hur de olika sakerna placeras.
Tycker förslaget i #7 var jättebra.
 
Tycker #9 är det bästa förslaget so far!

Vad jag dock hade gjort är att jag hade tsgit bort klädkammarna och låtit rummen få även denna ytan!

Jag kan förvisso hålla med ovanstående inlägg om att långsmala rum är mer svårmöblerade men dessa är ändå styvt 2.4m breda så ser inga problem alls i det faktiskt.

Vår grabbs rum mäter 2.2x4.2 och det upplevs inte som speciellt litet eller långsmal för den delen.

Gällande fönster så borde det ju gå att få in större utan problem? Tänker att det bakre barnrummet är förvisso mot slänten, men det borde bara vara att schakta ut lite, bygga/mura/gabonmur(?) en stödmur mot slänten och på så vis få in ett större fönster. Är ju absolut inget ovanligt, även om det vanligen brukar tillämpas vid dörrar å liknande :)
 
  • Gilla
masv0629
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Tycker #9 är det bästa förslaget so far!

Vad jag dock hade gjort är att jag hade tsgit bort klädkammarna och låtit rummen få även denna ytan!

Jag kan förvisso hålla med ovanstående inlägg om att långsmala rum är mer svårmöblerade men dessa är ändå styvt 2.4m breda så ser inga problem alls i det faktiskt.

Vår grabbs rum mäter 2.2x4.2 och det upplevs inte som speciellt litet eller långsmal för den delen.

Gällande fönster så borde det ju gå att få in större utan problem? Tänker att det bakre barnrummet är förvisso mot slänten, men det borde bara vara att schakta ut lite, bygga/mura/gabonmur(?) en stödmur mot slänten och på så vis få in ett större fönster. Är ju absolut inget ovanligt, även om det vanligen brukar tillämpas vid dörrar å liknande :)
Håller med om att klädkamrarna kunde få vara del av rummen men tror inte det är en lösning som kommer gå att genomföra så enkelt! Den väggen består av betongelement som bär upp bjälklaget till garagets golv, så man får nog nöja sig med mindre dörröppningar!
Jag tror det lutar åt detta förslag, ska kontakta en firma som får räkna och rita på det lite mer exakt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.