Tjabba

Köpte en beg. spis som började med att felkoda med servicenyckel & 009. Då tag jag och gjorde rent alla kontakter på kretskorten och satte tillbaka dem. Då felkodar den servicenyckel & 008 istället. Spisen fungerar men ugnen startar inte. Om man drar ur strömmen och startar ugnen direkt så slår den till men dör lika fort med koden 008. Någon som vet vad denna kod står för?
 
A
Ja
 
Vill du dela med dig av kunskapen :-D?
 
A
Nej
 
A
Du måste ta bort huvudkretskortet
Kolla lödningar på baksidan
Speciellt de för den ”vita” kontakten
 
A
Och löda om givetvis
 
Huvudkretskortet, är det det som sitter vid strömmen kommer in? Baksidan alltså.
 
A
Ja med många sladdar och en del större komponenter
Sitter skruvar mot spisen som är svåra att se en del ser ut attt hålla bara komponenter
 
Oki. Då testar jag det. Tack!!!!
 
Fler tips mottages tacksamt... Såg inga kallödningar men lödde om den vita kontakten ifall... Alla andra satt fast som de skulle tyckte jag. Har ni några fler tips? Felkoden nu är 009.
 
A
I andra änden av de vita kablarna sitter displayen
troligen har då felkoderna löst ut av kylfläkten uppe bak, går den lätt?
går inte kylfläkten så får du 008
009 är nog mer ett permanent fel på displayen och kräver byte- men dessa finns ej längre att få tag på. så felsökning på komponentnivå lär ju behövas.
008 - overheating detected by the display board sensor may
be due to the jamming of the tangential fan.
- Check the operation of the corresponding relay. If faulty, replace the power
board.
- Check the wiring of the tangential fan.
- Replace the tangential fan.
009
00A
- Replace the control/display board
 
Verkar vara fläkten. Den funkar inte om man strömsätter den separat med 230V... Inte ett liv i den. Men den snurrar lätt iaf :)
Ska beställa en ny få se om jag återkommer med fler frågor.

1000 Tack @electroluxaren
 
A
Risken med 009 är fortfarande att panelkortet har permanenta skador pga överhettning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.