Hej !

Skulle behöva lite tips inför ett murbygge. Planerar att avgränsa tomten mot återvändsgata med en lågmur på 20 meter. Det är ingen stödmur men kanske är 10 cm högre på baksidan.

Jag vill inledningsvis bara bygga en rak lågmur på ca 50 cm hög (krävs inget bygglov då i min kommun) för att markera gränsen för att i ett senare skede bygga på någon form av smidesstaket.

Jag funderar på att använda Stackstone eller Benders Megastone 100 och bara klicka i dem i sina infästningar utan krusiduller och avsluta med toppsten.

Klarar dessa stenar att man fäster ett smidesstaket i dem ? Hade tänkt göra muren själv men låta en firma montera staket senare efter bygglov m.m. är avhandlat. Vill ogärna stå där senare efter allt slit och inse att det är felaktigt materialval för muren.

Hus och tomt ligger utanför detaljplanerat område

Tacksam för råd
 
Åsa Lund
Du borde kunna borra ner i näst översta stenen i muren och fästa staketet så?
Plus att om du klistrar stenen och inte bara har löslagda stenar så blir det starkt.
Kolla med tillverkaren oxå
 
  • Gilla
Saintus
  • Laddar…
Jag har forskat vidare lite och svarar mig själv. Dessa stenar är för stödmurar och inte fristående mur som vi tänker oss. Alltså har vi ändrat mursten till Benders Megaloc. I dessa kan man fästa smidesstaket i efterhand.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Åsa Lund
Bra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.