A
Om du inte behöver pengarna och tänkt använda det som sommarstuga i framtiden, varför hyr du ut det överhuvudtaget?
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Skulle aldrig vilja ha en hyresgäst där jag förväntar mig att hyresgästen skall åtgärda "mindre" fel. Frågan är då är vad som är " mindre" fel. En hyresgäst hyr som vilken hyresgäst som helst och ringer hyresvärden om något blir fel. Dvs. ta ut en rimlig hyra och agera riktig hyresvärd!
 
  • Gilla
fia_mstd och 3 till
  • Laddar…
Jag hyrde under 5-6 år ut ett hus med låg hyra och under förutsättning att hyresgästen skötte det löpande underhållet själv. Det har fungerat perfekt aldrig nått klagomål varken från mig eller hyresgästen. Vi skrev ett avtal om hur det skulle fungera och det var som sagt inga problem.
MEN det kräver att man vet vem det är som ska hyra och att hyresgästen är införstådd i vad det innebär samt att hyresgästen faktiskt är kapabel till att uppfylla sin del av avtalet. Allt för många har ingen aning om vad dom ger sig in på, inte minst om dom levt ett "skyddat" liv i en hyreslägenhet.
 
Intressant, med tanke på att vi precis tänker hyra ut ett hus till en ytlig bekant, istället för att sälja direkt. Anledningen i vårt fall är mer att personen i fråga behöver ett boende i väntan på att det rätta huset ska dyka upp på marknaden än att vi vill ha huset kvar.
Det jag undrar över är att alla verkar anse att 2500 kr i kallhyra är för lite. När jag kollade runt här på forumet tidigare såg jag att nån tyckte att en rimligt årshyra var 2-3% av vad man kan sälja huset för. Det skulle i vårat fall bli som mest 1000 kr i månaden, om man räknar optimistiskt.
 
  • Gilla
Varg
  • Laddar…
Skit i vad andra tycker, ta in så pass mycket att du inte gör en förlust på uthyrningen och att det känns ok för dig.
Det finns alldeles för många människor som bara ser till att man alltid ska maximera sina "inkomster".
 
  • Gilla
Varg och 2 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
När jag kollade runt här på forumet tidigare såg jag att nån tyckte att en rimligt årshyra var 2-3% av vad man kan sälja huset för. Det skulle i vårat fall bli som mest 1000 kr i månaden, om man räknar optimistiskt.
Är det så billigt så bör du nog inte följa den normen. Kolla vad hyresrätter kostar i ditt område, du kan nog till och med fråga hyresgästföreningen om det, och sedan kan du sätta ett rimligt pris i förhållande till din yta. Beräkna rimligheten i skillnaden mellan kall/varm hyra när du jämför med hyresrätt, och ifall din hyrsgäst kan behöva göra mer.

Men att landa ens under 5000 låter fruktansvärt billigt för mig som kommer från en större stad.
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Vad har du för uppvärmning i huset, vattenburen värme eller el-element?
Hur ska du göra med försäkring?
 
Redigerat:
A avdpos skrev:
Är det så billigt så bör du nog inte följa den normen. Kolla vad hyresrätter kostar i ditt område, du kan nog till och med fråga hyresgästföreningen om det, och sedan kan du sätta ett rimligt pris i förhållande till din yta. Beräkna rimligheten i skillnaden mellan kall/varm hyra när du jämför med hyresrätt, och ifall din hyrsgäst kan behöva göra mer.

Men att landa ens under 5000 låter fruktansvärt billigt för mig som kommer från en större stad.
Bra tips, tack!
 
Man ska vara försiktig med att räkna med att folk fixar saker. Lätt att säga att man ska sköta om huset men låter bli allt vad underhåll är. Det är väldigt olika mellan personer så man vet aldrig säkert.

Vill man ha det gjort rätt får man säkerställa det och det gör man ju bäst i egen regi. Lita inte på att hyresgästen har koll.
Ta ut en hyra som är såpas att gästen tycker det är lite dyrt men ändå acceptabelt. Sen ser du till att ha buffert för lite fix och underhåll.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Skulle inte ens hyra ut min gräsklippare för 2.500kr/månaden, risken för strul är högre än förtjänsten
 
  • Gilla
fia_mstd och 3 till
  • Laddar…
Jag har hyrt ut ett hus, mina föräldrar också. Allt kan sammanfattas i ett ord - problem. De har borrat, spikat, dragit elledningar, eldat för hårt i kakelugnar, låtit fönster stå öppna i spöregn, kört bilar på gräsmattan, pajat och förstört i största allmänhet. Jag har många gånger tänkt att det inte finns något kontrakt i världen som skyddar mot allt en inkompetent idiot kan komma på.

Jag hade framförallt tagit en hög deponi så att man har en hållhake på hyresgästen. Och som andra har påpekat, låg hyra drar till sig en viss typ av människor. Jag hade inte heller låtit hyresgästen fixa saker, det blir bara fel.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag vill egentligen bara hålla med tidigare talare:

Hyra ut hus billigt. Speciellt till en ytlig bekant. Känns som att bädda för problem

Du säger du vill undvika strul med kronofogde och polis. Hyresgäster som orsakar detta kan man få oavsett prisläge. Om de vägrar flytta är det nämligen de nämnda mydigheterna som är de enda som kan göra något.

Att hyra ut billigt mot någon som ska stå för underhåll låter ju smart. Förrutom att den hyresgäst du pratar om i tråden verkar ha ingen eller ringa kunskap om hus eller underhåll.

Du har i dina tidigare trådar här pratat om att detta är ditt drömhus. Vill du verkligen riskera att lämna över "underhåll och reparationer" till någon som kan göra det på precis sitt eget sätt?

För bara 2500 i månaden hade jag gjort som andra i denna tråden och kallställt. Det kommer vara billigare i längden. Och bättre för humöret.
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
A Andreas12345 skrev:
Jag har hyrt ut ett hus, mina föräldrar också. Allt kan sammanfattas i ett ord - problem. De har borrat, spikat, dragit elledningar, eldat för hårt i kakelugnar, låtit fönster stå öppna i spöregn, kört bilar på gräsmattan, pajat och förstört i största allmänhet. Jag har många gånger tänkt att det inte finns något kontrakt i världen som skyddar mot allt en inkompetent idiot kan komma på.

Jag hade framförallt tagit en hög deponi så att man har en hållhake på hyresgästen. Och som andra har påpekat, låg hyra drar till sig en viss typ av människor. Jag hade inte heller låtit hyresgästen fixa saker, det blir bara fel.
I vårt fall, med vår tilltänkte hyresgäst, tror jag inte just det blir något problem. Vi tänker ju inte hyra ut till vem som helst, utan alternativet är att sälja.
Det som oroar mig är när nåt går sönder, vitvaror eller lvp tex. Då måste man ju fixa nytt. Och sen om han vill fräscha upp huset lite, vilket behövs, så måste väl vi stå för färg och tapeter och sånt? Det har man ju ingen lust att betala för i ett hus där man är hyresgäst. Eller hur löser ni sånt?
 
Tar du 2500/månad har du 30 000:- per år att lägga på underhåll. Kallställer du har du inget att underhålla för. Och när man kallställer ett hus mår det inte så bra, det sliter kanske lika mycket på huset som en bra hyresgäst.
MEN det är valet av hyresgäst som är A o O, tar man någon som man inte har koll på kan man ligga illa till
 
  • Gilla
Varg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.