A
Brf skall återställa skador från en vattenläcka, kan jag bestämma hur det skall repareras?
 
Du behöver nog ge mer fakta för att någon ska kunna ha synpunkter. Men om föreningen är ansvarig så gäller normalt återställande till samma skick. Om det är gamla grejer kan det bli fråga om ett åldersavdrag
 
Rent juridiskt är det också stor skillnad beroende på vad som läckt. Om läckan kommer från en tappvattenledning, så har föreningen ett mycket större ansvar, än om det läcker från en värmeledning eller avlopp.
 
Eventuellt, om det ger merkostnader och/eller mervärdesökning så kan det nekas eller bli kostnad för dig.

Men som sagt, du ger aldelles för lite information för att ge bättre svar.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
A
Innertaket är nedrivet och väggarna är nu ojämnt nedslipade pga vattenläckan. Brf vill återställa skadorna. Det är ett gammalt hus med kalkputsade väggar. Kan jag begära att dom lagar taket på ett riktigt sätt? Dvs ej gipsskivor. Att dom putsar om väggarna med riktig kalkputs? Jag vill inte ha tapet eller målat, det vill jag fixa själv..
 
Redigerat:
Föreningen ska återställa om den är ansvarig för skadan , varken mer eller mindre. Om du själv vill ha en annan lösning kan du föreslå det och själv betala mellanskillnaden
 
A
Vad är åldersavdraget på för ett badrum från 1997?
 
Åldersavdraget beror på vilken typ av badrum det är, skiljer till exempel mellan kaklat och annan väggbeklädnad. Försäkringsbolagen har ungefär samma tabeller, du kan kolla i din hemförsäkring. Åldersavdraget blir normalt aldrig mer än 80 procent. För ett badrum från 1997 av hög klass är åldersavdraget i nivån drygt 50 procent, för ett enklare badrum troligen 80 procent.
 
A
Badrummet från 1997 är halvkaklat och ovanligt snyggt och ser helt nytt ut. Tak och väggar slipades ner till kakel så fuktspärren bröts. Försäkringsbolaget vill inte betala något. Garnnens golvrunn från 1927 var inte bytt trots ny badrumsrenovering. Pga felaktig info från brf säger grannen.. Kan jag kräva i ersättning? Av vem?..
 
Det är lite svårt att följa, men jag antar att om brf har tagit på sig att återställa på deras kostnad gäller det nog att de får utföra det på sitt sätt. De ska ju göra det på korrekt sätt. De kan ju anse att ditt sätt inte går att genomföra med säkerställd funktion, i synnerhet om du ska slutföra det, eller medför orimliga kostnader.
 
En större fara är alla torra träd som står i skogen numera (pga naturvårdskrav). Var själv nära att få ett sånt i huvudet.
 
BirgitS
M -MH- skrev:
En större fara är alla torra träd som står i skogen numera (pga naturvårdskrav). Var själv nära att få ett sånt i huvudet.
Fel tråd?
 
Fel tråd. Byggahus nya system att man byter ämne om man scrollar för långt ställer till det :(
 
BirgitS
M -MH- skrev:
Fel tråd. Byggahus nya system att man byter ämne om man scrollar för långt ställer till det :(
Det går att stänga av att nästa tråd visas när man skrollar.
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
A
K kindvall skrev:
Det är lite svårt att följa, men jag antar att om brf har tagit på sig att återställa på deras kostnad gäller det nog att de får utföra det på sitt sätt. De ska ju göra det på korrekt sätt. De kan ju anse att ditt sätt inte går att genomföra med säkerställd funktion, i synnerhet om du ska slutföra det, eller medför orimliga kostnader.
Att återställa med material som samarbetar med konstruktionen borde vara det riktiga sättet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.