Hej jag har ett uterum som jag tänkte isolera golvet på.
Idag ligger det vanlig tyck trall där. Men efter jag har issolerat vill jag ha ett tätt golv någon som har tipps på vad man kan ha? Jag vill inte lägga ett Innomhus golv. Rummet har glaspartier på 3 av väggarna som öppnas mot altanen så jag vill inte få känslan att man kliver in i huset. Finns det något bra sätt att "täta" en trall på? Har sett något kompositgolv med gummilist men hittar inget när jag googlar. Någon med erfarenhet?
 
Täta trall är nog ingen bra väg. Antingen ett spontat trägolv med lite rustikare kvalitet än vanliga golvbrädor, eller ett klinkergolv som läggs ovanpå gips. Gipsen bör limmas mot underlaget för att klinkerfogen ska hålla.
 
J justusandersson skrev:
Täta trall är nog ingen bra väg. Antingen ett spontat trägolv med lite rustikare kvalitet än vanliga golvbrädor, eller ett klinkergolv som läggs ovanpå gips. Gipsen bör limmas mot underlaget för att klinkerfogen ska hålla.
Spontat trägolv skulle det gå att lägga direkt på bjälklaget? Klinkers har varit uppe på fundering men då känns det som om det behövs golvvärme och då blir det ett stort projekt? Jag vill inte att golvet skall bygga mer än 28mm totalt..
 
Spontade brädor måste bli bättre än trallvirke. Om c/c mellan bjälkarna är 600 mm räcker det med 23 mm tjockt. Jag tycker inte att klinkers kräver golvvärme. Sommartid behövs det inte. Vintertid lägger man på mattor.
 
Skall kolla efter spontat vike för att se vad jag hittar... men om man skulle gå på klinkers med gips hur bygger man då?
först spångolv sedan gips och sen klinkers? eftesom mitt c/c är 600 mm så jag är lite fundersam på hur man skall göra för att undvika sprickor?
 
Först spånskiva eller k-plywood. Sedan limmad gips. Sedan klinkers i sättbruk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.