Hej!

Min brf styrelse vägrar betala ut pengar ur de inre rep fonden och påstår att den är personlig för dem som var med vid ombildningen 2011.

Kan man göra så? Aldrig hört talas om en fond som inte tillhör lägenheten.

När jag ber om underlag säger de att de inte vill lämna ut det.


Hur går jag vidare?
 
Det kan béro på vad som sägs i stadgar och andra dokument , så du behöver ta fram tillgänglig information. Vilken information fick du vid köp om denna fond?
 
Detta är allt som står i stadgarna.

Säljaren sa att fonden fanns när vi skrev kontrakt.
 
  • Skärmdump av stadgar för en bostadsrättsförening med text och handskrivna signaturer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K klimt skrev:
Det kan béro på vad som sägs i stadgar och andra dokument , så du behöver ta fram tillgänglig information. Vilken information fick du vid köp om denna fond?

Styrelsen vill inte lämna ut någon information.
 
  • Skärmdump av ett textmeddelande från Jonas för styrelsen som förklarar att ingen information kommer delas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmbild av ett mail där styrelsen meddelar att ingen information kan delas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta är nog ett specialfall. I stadgarna talar man om "bostadsrättshavarens indivuduella underhållsfond" och inte något om att denna fond följer lägenheten. Detta talar nog för att den praxis som styrelsen hävdar, alltså att fonden är individuell för medlemmar vid den engångsinsättning som gjordes. Troligen kan du inte få mer information från styrelsen än den skrivning som finns i stadgarna och att styrelsen tolkar detta ordagrant. Övrig information som eventuellt finns är styrelsens interna dokumentation som inte är allmänt tillgänglig. Du kan ju försöka gå vidare men det beror kanske på vilket belopp det gäller. En eventuell konflikt kring detta kan bli dyrbar med osäker utgång.
 
Men om den är personlig, vem äger pengarna idag säljaren har ju trätt ur föreningen?
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Men om den är personlig, vem äger pengarna idag säljaren har ju trätt ur föreningen?
Jag kan bara gissa, men en möjlighet är att man anser att fonden är individuell, och om man säljer innan fonden använts så tillfaller kvarstående medel föreningen
 
K klimt skrev:
Jag kan bara gissa, men en möjlighet är att man anser att fonden är individuell, och om man säljer innan fonden använts så tillfaller kvarstående medel föreningen
Det känns ju lustigt att pengarna skulle tillfalla förening hux flux, det står ju fortfarande som en skuld i årsredovisningen
 
  • Gilla
Nissens och 3 till
  • Laddar…
Om jag läser årsredovisningen rätt så är den totala fonden på 228.000 för 60 lägenheter, i snitt alltså knappt 4.000 kr. Den förefaller att minska år för år, vilket kan bero på uttag eller nedskrivning vid avflytt om fonden är individuell. Om jag förstår dig rätt så har du av styrelsen fått svaret att deras praxis är att medel från fonden endast betalas ut till medlemmar som var ägare vid den tidpunkt som föreningen fick särskilda medel , troligen från en lägenhetsförsäljning. Detta är ett ovanligt arrangemang, men om man är tydlig med vad som gäller så är det kanske ok. Du kan möjligen fråga din säljare som troligen gav dig felaktig information om fonden, men eftersom du kunde tagit reda på fakta genom att läsa stadgarna så är det nog inte meningsfullt.
Det vore intressant att testa om föreningens förfarande är förenligt med övergripande lagstiftning , men jag skulle nog inte driva en sådan process för att möjligen få ut några tusen kronor.
 
Be den gamla ägaren om hjälp med att plocka ut pengarna.
 
Om man tittar på paragraf 55 så verkar det vara tre.
En yttre underhållsfond
En dispositionsfond
en Individuell underhållsfond.

Jag tolkar det som att dispositionsfonden är den fonden som varje bostad vanligtvis har nä sådant finns där man kan ta pengar för vitvaror eller annat underhåll för bostaden som föreningen inte normalt står för.

Förstår inte riktigt hur en individuell underhållsfond fungerar i föreningen, redovisning, skatt, försäljning måste ju vara otroligt krångligt.
 
Gamla ägaren har varit till viss hjälp men han har inga papper och tycker det är mycket konstigt agerat av styrelsen.

Handlar inte längre om pengar utan principen att föreningen inte ska köra över sina egna medlemmar.
 
  • Skärmdump av ett diskussionsinlägg om problematik kring en inre fond i en bostadsrättsförening.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Min känsla är att alla som är med i styrelsen var med i ombildningen och har använt upp alla sina fonder och vill inte att de nyinflyttade ska kunna göra samma sak.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Fråga föreningens revisor om en vettig förklaring, han är förhoppningsvis neutral.
 
  • Gilla
leffe-e och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.