Öronproppar för en tjuga så har du sparat många många tusenlappar (y)
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Jo, jag menar att du kan skruva på en 45x45 på bef väggreglar (längst in i regelfacket). På så sätt får du ett upplag för gipsen som i detta fall då skruvas.

Frågan är hur högt du vill / behöver sätta ribban och vilka förväntningar du har. Bra ljudisolering kostar både pengar och utrymme.

Stenullen jag tipsade om har ett lämpligt flödesmotstånd för en sån här konstruktion. På grund av dess densitet får man en något bättre ljudisolering vs glasull med samma flödesmotstånd.
 
  • Gilla
Nybyggarens
  • Laddar…
Hej du kan sätta plyfa på väggarna fast liggande de har ett mått på 244cm, sedan sätter du gips på detta då får du bra väggar
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Köp grabben ett digitalt mesh-trumset, så sparar du pengar, behöver inte en lika volymkrävande och krånglig konstruktion och får garanterat tystare.
 
N Nybyggarens skrev:
Bygger en utbyggnad. Upptäckte idag att de satt väggreglarna på fel avstånd. Det är 60 cm. I hålen mellan de stående reglerna.
Istället för 60 mitt på ena regeln till mitt på andra.
Dvs. Hur ska jag fästa väggskivorna sen?

Förutom att kräva tillbaka pengar ifrån byggfirman. Hur ska jag åtgärda detta?

Ena tanken är att sätta vågräta 45mm. Mellan de stående och sedan montera skivorna liggandes...
Men det ger ju sämre isolering...

Varför inte bara se till att hantverkarna kommer och gör om?
Eller få pengarna tillbaka (om du redan betalt) och sedan anlita någon som kan bygga.

Att skarva i med extra reglar etc. innebär att du kan får köldbryggor och andra problem.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Hahaha, knöka fullt med isolering, plasta, sedan liggande osbskivor och sedan stående gipsskivor. Och glöm nu inte elen
 
  • Gilla
Telefu och 1 till
  • Laddar…
En av dom viktiga sakerna är att den inre väggens reglar inte får ha mekanisk kontakt med den yttre väggen, för då sprids ljuden med vibrationer genom väggen i alla fall.
 
  • Gilla
Nybyggarens
  • Laddar…
Det är inte säkert det räcker med väggen beroende på vad för ljud du vill ha bort. Garage kan ju innebära billjud och då är det väldigt lågfrekvent, dvs kan vara stomljud.
Jag förstår dock inte riktigt hur reglarna är uppsatta nu. Är det ett extra fristående lager med reglar som de har byggt fel eller har du reglat upp inuti befintlig vägg?
Är det redan en vägg med gips på insidan och du sedan satt regelverk utanpå, så bör du ta bort gipslagret. Du vill bara ha två lager, längst ut och längst in, precis som Björn skriver.
 
L Lovan83 skrev:
Det är inte säkert det räcker med väggen beroende på vad för ljud du vill ha bort. Garage kan ju innebära billjud och då är det väldigt lågfrekvent, dvs kan vara stomljud.
Jag förstår dock inte riktigt hur reglarna är uppsatta nu. Är det ett extra fristående lager med reglar som de har byggt fel eller har du reglat upp inuti befintlig vägg?
Är det redan en vägg med gips på insidan och du sedan satt regelverk utanpå, så bör du ta bort gipslagret. Du vill bara ha två lager, längst ut och längst in, precis som Björn skriver.
Vi pratar on reglarna som utgör själva stommen. På dessa reglar är det på utsidan vindpapp, läkt och fjällpanel.
Det är måtten mellan dessa reglar som är fel. De har inte ett centrumavstånd på 60 cm.

Om jag förstått Björn rätt så bör jag placera gips mellan dessa reglar, längst in mot vindpappen.
Sedan isolera och plasta.
Därefter en luftspalt och sedan stålreglar.
El och isolering inne i stålreglarna
Sedan osb och flera lager gips...
 
T twoody skrev:
Öronproppar för en tjuga så har du sparat många många tusenlappar (y)
Stenull är tyngre och används när man vill ha bra ljudisolering. Noga med tillpassningen. I övrigt verkar det som om du är ute efter en ljudstudio för proffsinspelningar.
 
N Nybyggarens skrev:
Vänta nu... Menar du att jag ska sätta gipsen mellan reglarna längst in mot vinpappen?
Hej! Bara för att flika in.. gå in på gyprocs hemsida och välj fram konstruktioner o klicka dig vidare.

För att uppnå bästa ljud ska du även använda dig av gummiremsa eller köra ljudskena i botten o toppen. (AC) Den kan du ha även om du skruvar träreglar i den.

Sen för bästa ljudisolering vill man även släppa en luftspringa mellan 2 konstruktioner. Exempelvis 25-30mm luftspalt innan invändiga reglar.. Sen är det som många här skriver som jag inte behöver upprepa.
 
Nu har jag inte läst alla svar men det verkar som att det verkar vara ett problem att isolera ? Köp isolering för stålregel. Den är 605 mm bred. Och den brukar inte kosta mer än de för träregel.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
N Nybyggarens skrev:
Vi pratar on reglarna som utgör själva stommen. På dessa reglar är det på utsidan vindpapp, läkt och fjällpanel.
Det är måtten mellan dessa reglar som är fel. De har inte ett centrumavstånd på 60 cm.

Om jag förstått Björn rätt så bör jag placera gips mellan dessa reglar, längst in mot vindpappen.
Sedan isolera och plasta.
Därefter en luftspalt och sedan stålreglar.
El och isolering inne i stålreglarna
Sedan osb och flera lager gips...
Du kan inte ha gips mot vindpappen
 
PNO PNO skrev:
Det finns isolering för stålregel som är 605mm bred. Borde ju funka här. Sedan kan du kapa OSB-skivor på längden till 1935mm längd och sätta dem liggande över tre reglar. Avsluta med gips. Skarvarna i gipsen hamnar inte över reglarna, men det bör gå hyffsat ändå med OSB under.
Smart med stålregelisolering! Och om inte OSB ska/vill användas kan ju 900 mm gips skäras till 645 mm och sättas stående, det blir mycket spackling, men låt hantverkaren stå för merkostnaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.