S
Hej, vi flyttade in i lgh med en diskmaskin av typen GRAM OMI 45-36 T med inbyggd front. Den har gjort sitt jobb sisådär, men efter sommaren verkar den ha slutat använda nedre spolarmen: skålar m.m. som ställs upp och ned i nedre korgen blir odiskade inuti. Disken i övre korgen blir ren, liksom de flesta tallrikar och bestick i nedre korgen.

Så det lär vara nedre spolarmen som inte ger något vatten, men jag fattar inte var den kan ha pajat och om det är möjligt att fixa. Manualen har inte varit till hjälp. Jag har rensat/tvättat filter och kontrollerat båda spolarmarna noggrant att de kan snurra obehindrat och att de inte har något som blockerar inuti dem. Salt är påfyllt.

Vore strålande med någon input, verkar så orimligt att den vägrar spola på nedre armen.
 
R
Armarna går runt av vattentrycket , kolla hur det ser ut i alla små hål i den undre armen , lite tryckluft brukar hjälpa , har du ingen kompressor ta med armen till bensinmacken och blås där
 
S
Hålen är inte särskilt små, verkar otroligt att tryckluft skulle behövas? Det rinner lika mkt vatten ur hålen på nedre spolarmen som på övre när jag spolar vatten genom dem i kranen.
 
R
Kommer det inget vatten alls ur den , går att se om du startar maskinen och lättar lite på luckan , då stannar pumpen men det ska rinna rätt bra ur hålen . det kan även vara att armen är sliten där den ska snurra på stolpen i mitten ,
Då kan den ställa sig lite skevt och gå så trögt att den inte snurrar , känn på hur den är , skvalpar den mycket kan det vara orsaken
 
A
troligtvis som vanligt på turkiska arclic (GRAM) är det spolarmsväxlaren
så byt den och ev styrkortet oxå men växlaren först artnr. 1760400300
samma skit finns även på gram och cylinda
 

Bästa svaret

A
jag ångrar mig
byt hela maskinen.
 
S
Haha, jag lär byta—låter som vansinne att modda den så omfattande. Trist ändå, skulle klara mig utan den utgiften just nu.
 
S
Då är det bytt till en Siemens. Köpte med leverans och installation. Har några spontana tips till framtidens diskmaskinsbytare som hittar hit:
Förbered ditt golv på att installatörerna kan komma att dra ut och trycka in diskmaskinen ca 1 googolplex gånger. :geek:
Se till så de inte monterar en maskin utan front i lod med andra luckor om det sitter något i vägen i bakkant som enkelt kan tas bort ("ska den verkligen vara lika långt ut som skåpsluckan bredvid?" "Den går ju inte att skjuta in mer."). :thinking:
Ha kvar slangklämman från förra maskinen om de inte har med sig en som passar. ;)
Kolla att alla (två) slangar ser ut att vara ordentligt monterade. :sweat:
Om installatörerna tar med sig allt emballage till en integrerad modell därifrån, ha sinnesnärvaro att be dem lämna kvar mallen som behövs för att montera luckfronten på maskinen. :confused:

Men nu är den på plats i alla fall, dock ännu utan front då jag väntar på en ny mall i posten...
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
S fiar4387 skrev:
Då är det bytt till en Siemens. Köpte med leverans och installation. Har några spontana tips till framtidens diskmaskinsbytare som hittar hit:
Förbered ditt golv på att installatörerna kan komma att dra ut och trycka in diskmaskinen ca 1 googolplex gånger. :geek:
Se till så de inte monterar en maskin utan front i lod med andra luckor om det sitter något i vägen i bakkant som enkelt kan tas bort ("ska den verkligen vara lika långt ut som skåpsluckan bredvid?" "Den går ju inte att skjuta in mer."). :thinking:
Ha kvar slangklämman från förra maskinen om de inte har med sig en som passar. ;)
Kolla att alla (två) slangar ser ut att vara ordentligt monterade. :sweat:
Om installatörerna tar med sig allt emballage till en integrerad modell därifrån, ha sinnesnärvaro att be dem lämna kvar mallen som behövs för att montera luckfronten på maskinen. :confused:

Men nu är den på plats i alla fall, dock ännu utan front då jag väntar på en ny mall i posten...
Hehe med den beskrivningen så låter det som att du råkat ut för elgigantens ”installatörer” från Mkm Eller rättare sagt jag hoppas att det var dem eftersom alla andra i branschen förutom dem hade klarat av installationen och sett till att din mall till luckan blivit kvar. Givetvis också monterat luckan om den fanns hos dig!
 
S
Nära gissat, det var mediamarkts hemleverans...Bemötandet var på topp iallafall.
 
A
De hade säkert inte den nödvändiga behörigheten ” säkert vatten” heller
 
  • Gilla
stugfar
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
De hade säkert inte den nödvändiga behörigheten ” säkert vatten” heller
Säker vatten är väl snarare en intresseorganisation... är den verkligen nödvändig??
 
optimum
Samma erfarenhet här med Mediamarkts installatörer. Fick göra om justeringen så jag fick den i våg.
Nästa maskin kommer jag installera själv.
Dock bra med att de körde dit nya maskinen och tog hand om den gamla samt allt förpackning.
 
  • Gilla
stugfar
  • Laddar…
A
D DFYD123 skrev:
Säker vatten är väl snarare en intresseorganisation... är den verkligen nödvändig??
Absolut det tycker alla som är med i konceptet.
fast egentligen är det väl för att VVSáren skall kunna friskriva sig ansvar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.