Hej!

Jag ska hyra ut mitt hus då jag flyttat in i min sambos hus. Jag skulle behöva lite tips på vad som ska stå i kontraktet. Jag har tittat på olika kontraktförslag på internet, och satt ihop ett eget med vad jag finner relevanta saker. Men jag är rädd att missa något väsentligt! Min släkt lånade ut ett torp (utan kontrakt!) till en person som visade sig vara psykiskt sjuk, och det behövdes både polis och kronofogde för att bli av med henne, och då hade hon förstört i princip hela huset och inredningen. Jag vill inte hamna i den situationen igen!

Vad kan hyresgästen förvänta sig av mig?
Jag har sett för mig att min hyresgäst är ganska självgående i huset, lite så som man själv är i sitt eget hus. Man pysslar och felsöker och lagar mindre saker. Och att hon och jag inte kommer ha så jättemycket med varandra att göra. Huset är 125 kvm och med 7000 kvm tomt, och kallhyran är på 2500 kr, så jag tänker att med en sån billig hyra får ta att hon får vara ganska självgående och att jag inte är vaktmästare och ständigt tillgänglig. Men hon har hittills haft tusen frågor och önskningar om stort och smått. Vill ha min röjsåg, vill ha min verktygslåda, vill måla om ett rum, vill att jag visar hur man eldar i en kamin (en helt vanlig, basic kamin!) osv osv. Kan jag skriva in i kontraktet att hon sköter mindre reparationer, skaffar de verktyg som hon behöver själv osv? Eller måste jag som hyresvärd vara vaktmästare också?

Och har ni på forumet själva gått på några nitar när ni hyrt ut och kan tipsa om vad jag ska undvika, eller göra, för att slippa nitarna?

Med vänliga hälsningar
/Ylva
 
Låter billigt. Viktigt att vara tydlig med vad som ingår och inte, särskilt då jag gissar att det är en bekant som hyr.

Med det sagt är det svårt att som hyresgäst känna för ett hus på det vis en ägare gör, investeringen finns ju inte där, så du får nog räkna med att du får tillbaka huset i sämre skick än du lämnade det. Men med det menar jag normalt slitage, inte ett förstört hus, som du visst varit med om tidigare.

Vad du bör fundera på är vad som händer om något dyrare går sönder eller bör bytas ut. Går vitvaror sönder eller elektriker eller rörmockare behöver kallas in är det ditt problem.

Jag förstår om du inte vill släppa ditt hus direkt efter att du flyttat ihop med någon, men för 2.500 kr/månad ska du nog räkna med att uthyrningen blir en förlustaffär.
 
  • Gilla
The real Bob och 3 till
  • Laddar…
Jag är betänksam när det gäller en så låg hyra. Det kan lätt bli "fel" typ av hyresgäst som kanske inte har råd att hyra huset. Försök finna och rekommendera en allt-i-allo-person som hon själv kan köpa tjänster ifrån. Skriv kontrakt med uppsägningstid inkl minst tre månaders förskottshyra. Ta in referenser på personen och kolla att personen inte är svartlistad hos myndigheterna. Se till att vatten/el/sophämtningsavgifter betalas omgående om dessa står i ditt namn. Detta framgår nog redan i formuläret.

Nu har du tydligen redan en spekulant och att denna i initialskedet frågat om mycket. Detta är kanske inte så underligt men var tydlig med att du förväntar dig att du inte kommer vara tillgänglig för småsaker. Vad du inte kan förvänta dig är att en hyresgäst pysslar och donar med en hyresbostad. Enkla verktyg för skötsel (kamin, enkel gräsklippare, kratta, snöskyffel, stege) bör ingå.

Rent allmänt kan man säga att det i många fall är mer ekonomiskt att kallställa ett hus än att hyra ut det billigt om man inte finner den perfekta hyresgästen ...
 
  • Gilla
Hullefar och 3 till
  • Laddar…
Tack för era svar!

Det är en mycket ytlig bekant som hyr huset. Jag tillhandahåller stegar, kamingrunkor, snöskottningsutrustning, röjsåg, handjagare, robotgräsklippare och krattor/räfsor mm. Hon har tecknat ett nytt elavtal, så den biten är jag helt frånkopplad från nu.

Jag tycker mycket om mitt hus, och det är ett gammalt (och billigt) hus, så min plan är att aldrig sälja det, utan att ha det som sommarstuga i framtiden. Om hyresgästen blir för krånglig så får jag helt enkelt säg upp avtalet. De pengarna jag får in är inga pengar jag behöver, så det är klar möjlighet.

Men jag får hålla tummarna för att detta blir bra för oss alla!
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Jag hade inte släppt lös en person som det låter lite som att h*n har tummen mitt i handen. Det kan bli mycket mer fel på huset om h*n ska hobbysnickra och ordna med lösningar på ev mindre problem. Och var går gränsen för just dessa mindre problemen?

Jag hade tagit en marknadsmässig hyra och sedan hyrt ut rep och sådant till ett företag om jag inte kunnat göra det själv pga tidsbrist.

Sen kanske du inte ska hyra ut till denna person om du redan nu stör dig på hur mycket h*n frågar och "kräver"?
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Va extremt tydlig med vad ditt ansvar ska vara vs hens.. (tänk dig att du ska sätta regler för en treåring.. det ska vara glasklart och inte gå att misstolkas). Om hen redan nu har väldigt många frågor och önskemål, skulle jag blivit nervös! Man vill att den som ska bo där.. är medveten om vad det innebär att bo i hus.. för det är inte samma sak som att bo i lägenhet.

Du ska ju eg inte behöva tillhandahålla något (sen om man gör det eller inte är ju en annan sak).. och det ska hen vara medveten om! Att bo och ta hand om ett hus kräver lite småsaker..

Men allmänt som hyresgäst.. kan de de ha flera konstiga önskemål.. alltifrån att man ska byta lampor åt dem, till att man ska skotta när det kommit snö - och det är inte problem/tjaffs man vill ha!

Så var övertydlig, sätt gränsen redan från början.. skriv utförligt kontrakt och håll reda på hur reglerna kring avhysning funkar.

Kanske låter negativt, men med rätt hyresgäst och rätt kontrakt.. kan det bli perfekt ändå :)
 
  • Gilla
Grillen
  • Laddar…
Jag tolkar TS som att uthyrningen redan påbörjats? Då kanske det är lite sent att "förtydliga" kontraktet?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
N
Rent spontant skulle jag varit tveksam till att hyra ut till någon man måste visa hur man eldar i en kamin. Känns som vederbörande inte är särskilt händig.
 
Redigerat:
  • Gilla
Varg och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle aldrig någonsin hyra ut ett hus så billigt till en ytlig bekant.
Det var länge sen jag pluggade juridik men besittningsskyddet lär knappast ha ändrats och det kan krävas en rättsprocess för att bli av med en hyresgäst som inte sköter sig. Då måste du få hjälp av kfm.
Innan var det två år som gällde för att få besittningsskydd och det är nog detsamma nu.

Om jag skulle hyra ut så skulle jag hyra ut det under en period, ca 1 år och 10 månader och att det att i kontraktet. Glöm inte att säga upp det för det är tre månaders uppsägningstid även om det är tidsbegränsat. Många som inte vet om det.
Tänk på att folk som hyr så billigt kanske inte alltid är de bästa människorna. Kan de dessutom ingenting så kan det bli en katastrof
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
A Ankan77 skrev:
Innan var det två år som gällde för att få besittningsskydd och det är nog detsamma nu.
Det finns inget besittningsskydd vid privat uthyrning längre, oavsett hur länge man hyrt.
 
  • Gilla
Varg och 3 till
  • Laddar…
N
  • Gilla
Varg
  • Laddar…
Jag skulle hellre tagit ut en högre hyra och tagit höjd för att hyra in VVS, elektriker eller dyl om saker strular. Det är skönare både för dig och hyresgästen. Hon kommer inte vilja ha dig springandes där och risken finns att ni båda blir osäkra av att hon skall fixa saker på ditt hus.

Saker att ha med i kontraktet är typ: vilket typ av slitage är ok vid utflyttning? Normalt slitage står hyresgästen ej för. I våra kontrakt har det även stått att skador uppkomna av hyresgästens bekanta står hyresgästen ansvarig för - eller något sånt.

Skriv in i kontraktet vem som är ansvarig för gräsklippning, snöröjning osv. Uppsägningstid tror jag är standard 3 månader. Sedan ev deposition, när betalas hyran och för vilken månad den avser.

Det skall framgå vem som står för el, uppvärmning, VA, sophämtning, sotning, bredband osv. Både vem som bekostar och ombesörjer. (Du skall som hyresvärd ha huset försäkrat men hyresgästen ombesörjer egen hemförsäkring).

Skriv in att hyresgästen inte får hyra ut i andra hand och att den skall hållas erforderligt uppvärmd. ”Att vid avflyttning lämna huset väl rengjort och överlämna samtliga nycklar, även om nycklarna anskaffats av hyresgästen.” har det stått i ett av våra avtal. Och såklart hur många nycklar hyresgästen fått, så att ni inte blir oense om det i efterhand.

/Hon som hyrt privat i flera år.
 
  • Gilla
The real Bob och 2 till
  • Laddar…
För att komma vidare tror jag du behöver fundera över följande frågor:
Vad händer om flera saker går sönder en månad? (Hur mycket pengar förväntar du dig att hon skall lägga på ”mindre reparationer”). Vad händer om hon säger att hon inte har råd att laga något som är brådskande? Var går gränsen för vad hon skall fixa själv? Vem bestämmer vad som är ”rätt lagat”?

Och angående hyresnivån: Du kan hamna i en situation där hon satt upp tavlor i alla rum (vilket är juridiskt ok), och flyttar ut om tre månader. Täcker din hyresinkomst då att du får måla om rummen?

Jag tror att om ni hamnar i en konflikt så är det din skyldighet att se till att allt funkar, och det är lite finessen med att hyra. Så till den nivån att hon har rätt till hyresavdrag beroende på felet. Då hjälper det inte att du tycker att den låga hyran BORDE innebära att.....
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
För billigt och ett för oklart upplägg.
I mitt tycke.
Du överlämnar inte bara ett hus det ingår ju en mängd tillbehör av olika slag.
Värme, vatten sanitet, för att inte tala om en mängd "uinderhållsmaterial/verktyg"
Ett boende slits när det används..Du ska väl iaf ha MINST kompensation för detta.
2500/mån är inte mycket...
Vem står för sop/vatten/elräkn, ändras mottagren? eller står du kvar = ansvarig?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag skulle inte hyra ut något hus för så lite pengar. Vi behövde anlita en kylteknik er för våran värmepump och bara en enkel koll kostade redan 2.500 Kr. Om pumpen pajar blir det betydligt dyrare. Nu har du kanske annan uppvärmning men ändå. Ingen hyresgäst betalar nog för byte av värmesystem, fixa otätt tak, mm. Du måste alltid räkna med att du behöver anlita någon för att åtgärda något. Och om det bara ar for att du vill vara säker att det blir ordentligt gjort. Sedan blir det ju fastighetsskatt, hemförsäkring, etc. också. Känns svårt att få ihop kostnaderna för 30.000 om året. Kanske om det hade varit min egen dotter eller mor som ska bo dar, men definitivt inte en bekant.

Gör en inventarielista av grejer som ingar / finns kvar i huset och vad elmätaren och vatten visar vid inflyttning, hur många nycklar hon fick, ...
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.