7 803 läst · 13 svar
8k läst
13 svar
Norlett 5-23 oljebyte motor/vinkelväxel
Husägare
· Sörmland
· 1 453 inlägg
Hej,
Sprang på en Norlett 5-23 igår som fick följa med hem för barnsligt låg kostnad. En ny förgasare är på väg hem från USA då det var billigare än att köpa en renoveringssatts till densamma i Sverige.
Den behöver bytas olja i motorn, någon som vet sort och mängd?
Sen tänker jag byta i vinkelväxeln, ska det vara olja eller fett, vilken sort och mängd tro?
Hittar väldigt dåligt med info om denna maskin på internet när det kommer till vätskorna. Hoppas någon kanske sitter med info om denna 80 tals häck
Sprang på en Norlett 5-23 igår som fick följa med hem för barnsligt låg kostnad. En ny förgasare är på väg hem från USA då det var billigare än att köpa en renoveringssatts till densamma i Sverige.
Den behöver bytas olja i motorn, någon som vet sort och mängd?
Sen tänker jag byta i vinkelväxeln, ska det vara olja eller fett, vilken sort och mängd tro?
Hittar väldigt dåligt med info om denna maskin på internet när det kommer till vätskorna. Hoppas någon kanske sitter med info om denna 80 tals häck
Oljeviskositeten är inte så förbaskat noga eftersom det ser ut att vara en Briggs & stratton, använd vanlig motorolja.G ekaa88 skrev:Hej,
Sprang på en Norlett 5-23 igår som fick följa med hem för barnsligt låg kostnad. En ny förgasare är på väg hem från USA då det var billigare än att köpa en renoveringssatts till densamma i Sverige.
Den behöver bytas olja i motorn, någon som vet sort och mängd?
Sen tänker jag byta i vinkelväxeln, ska det vara olja eller fett, vilken sort och mängd tro?
Hittar väldigt dåligt med info om denna maskin på internet när det kommer till vätskorna. Hoppas någon kanske sitter med info om denna 80 tals häck
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 395 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 395 inlägg
Är det en snöslunga som ska köra vintertid så brukar 5W-30 funka bra.
Till vinkelväxlar vill man nog ha en hypoidolja som tål höga tryck, lämpligen 80W-90 eller 75W-90 för vinterbruk. Räkna med att moderna oljor kommer sippra förbi gamla packboxar så en flaska Omega 917 är bra att ha till hands (fungerar så länge packboxarna inte är trasiga, provat under många år i olika maskiner och bilar). Håll koll på nivåerna (som alltid)!
Jag kör någon Castrol 80W-90 GL5 i min gamla Toro 8-26 och just nu 5W-30 Magnatec i motorn, men en gammal Briggs sidventilare kan man köra på nästan vad som helst, dock bör man nog ha olja som flyter bra när det är kallt, så inga raka 30-oljor som till gamla gräsklippare.
En del snöslungor har gulmetall i dreven i vinkelväxlarna och då kan tillsatserna i hypoidoljor i vissa fall vara skadliga, så egentligen bör man ta reda på hur det är på aktuell slunga och inte chansa.
Till vinkelväxlar vill man nog ha en hypoidolja som tål höga tryck, lämpligen 80W-90 eller 75W-90 för vinterbruk. Räkna med att moderna oljor kommer sippra förbi gamla packboxar så en flaska Omega 917 är bra att ha till hands (fungerar så länge packboxarna inte är trasiga, provat under många år i olika maskiner och bilar). Håll koll på nivåerna (som alltid)!
Jag kör någon Castrol 80W-90 GL5 i min gamla Toro 8-26 och just nu 5W-30 Magnatec i motorn, men en gammal Briggs sidventilare kan man köra på nästan vad som helst, dock bör man nog ha olja som flyter bra när det är kallt, så inga raka 30-oljor som till gamla gräsklippare.
En del snöslungor har gulmetall i dreven i vinkelväxlarna och då kan tillsatserna i hypoidoljor i vissa fall vara skadliga, så egentligen bör man ta reda på hur det är på aktuell slunga och inte chansa.
Husägare
· Sörmland
· 1 453 inlägg
Fick svar frpn Norlett i Norge och fick följande svar:
Hei!
Olje 5w/30 syntetisk.
O grease i vinkelveksel.
Med hilsen
Fredrik Haugen
Mobil: +47 90 97 62 50
Myrveien 1, 1815 Askim
Tlf.: 69 88 24 21
\ www.norlett.no
Vad kan det vara för fett han menar tro?
Hei!
Olje 5w/30 syntetisk.
O grease i vinkelveksel.
Med hilsen
Fredrik Haugen
Mobil: +47 90 97 62 50
Myrveien 1, 1815 Askim
Tlf.: 69 88 24 21
\ www.norlett.no
Vad kan det vara för fett han menar tro?
Husägare
· Sörmland
· 1 453 inlägg
Och nu kom även detta:
Hei!
Gå til en Husqvarna forhandler og spør etter vinkeldrev fett. Det kalles for o grease.
Oljemengde ca 1 liter.
Med hilsen
Fredrik Haugen
Mobil: +47 90 97 62 50
Myrveien 1, 1815 Askim
Tlf.: 69 88 24 21
\ www.norlett.no
Vad är O Grease / O Fett för något?
Hei!
Gå til en Husqvarna forhandler og spør etter vinkeldrev fett. Det kalles for o grease.
Oljemengde ca 1 liter.
Med hilsen
Fredrik Haugen
Mobil: +47 90 97 62 50
Myrveien 1, 1815 Askim
Tlf.: 69 88 24 21
\ www.norlett.no
Vad är O Grease / O Fett för något?
G ekaa88 skrev:
Fick du någonsin fram vad för fett man skulle använda till vinkelväxeln ?
Sitter i samma sits som dig i detta nu
Husägare
· Sörmland
· 1 453 inlägg
Oj, jag köpte nått fett för vinkelväxel på närmaste Husqvarna ställe, maskinen är spld nu men det funkade bra förra vintern iaf.Mattiasobr skrev:
Följ det som norrmännen skrev här ovanför
Jag är också lite kluven över vilket fett det är som gäller i vinkelväxeln.. Har en stiga 825 och växeldrevet är av mässing samt glidlagren i brons/koppar? Räcker det med valfri fettpatron som har nlgi klass 0 eller lägre eller kan man tillomed köra på fett för vinkelväxel på röjsågar? Tacksam för svar från en så säker källa som möjligt
Fick tipset att köra mineral olja och blanda med fett dock inget som innehåller GL4 eller GL 5 för bronsets skull som jag förstod det.A andreasjoo skrev:Jag är också lite kluven över vilket fett det är som gäller i vinkelväxeln.. Har en stiga 825 och växeldrevet är av mässing samt glidlagren i brons/koppar? Räcker det med valfri fettpatron som har nlgi klass 0 eller lägre eller kan man tillomed köra på fett för vinkelväxel på röjsågar? Tacksam för svar från en så säker källa som möjligt
Jag har inte bytt ut fettet en tyckte det kändes som att den var full med fett.
Man ska ju inte ha för tjockt då hamnar det bara upp på väggarna i vinkel växeln
Är det gl4 och uppåt som har tillsatser som är skadligt för Gulmetaller eller? Isåfall bör man väl kunna blanda ihop lämplig viskositet på det viset som du beskriver med ett gl2fett kanske.. Hade helst bara velat åka lokalt och införskaffa det som ska vara där utan att behöva betala allt för större summor.Mattiasobr skrev:
Ja det var så jag förstod det!A andreasjoo skrev:Är det gl4 och uppåt som har tillsatser som är skadligt för Gulmetaller eller? Isåfall bör man väl kunna blanda ihop lämplig viskositet på det viset som du beskriver med ett gl2fett kanske.. Hade helst bara velat åka lokalt och införskaffa det som ska vara där utan att behöva betala allt för större summor.
men låter det vara osagt är ingen expert på området
Läste på lite !A andreasjoo skrev:Är det gl4 och uppåt som har tillsatser som är skadligt för Gulmetaller eller? Isåfall bör man väl kunna blanda ihop lämplig viskositet på det viset som du beskriver med ett gl2fett kanske.. Hade helst bara velat åka lokalt och införskaffa det som ska vara där utan att behöva betala allt för större summor.
Svar: Additiven i form av EP-tillsatser (Extrem Pressure) i transmissionsoljor kan i vissa fall angripa bussningar av gulmetall. Det är kopparen i bussningarnas lagermetall som reagerar med additiven. Oljornas egenskaper anges bland annat med en API-klass som börjar på GL 1 upp till GL 5.
Transmissionsoljor av klass GL 4 är ofta ofarliga för gulmetaller. GL 5-oljor är generellt skadliga för gulmetaller. Hur det ligger till med oljor med klassningen GL4/5 kan jag inte svara på. Det bästa man kan göra är att kontakta oljefabrikanten och kolla hur det förhåller sig
Mattiasobr skrev:Läste på lite !
Svar: Additiven i form av EP-tillsatser (Extrem Pressure) i transmissionsoljor kan i vissa fall angripa bussningar av gulmetall. Det är kopparen i bussningarnas lagermetall som reagerar med additiven. Oljornas egenskaper anges bland annat med en API-klass som börjar på GL 1 upp till GL 5.
Transmissionsoljor av klass GL 4 är ofta ofarliga för gulmetaller. GL 5-oljor är generellt skadliga för gulmetaller. Hur det ligger till med oljor med klassningen GL4/5 kan jag inte svara på. Det bästa man kan göra är att kontakta oljefabrikanten och kolla hur det förhåller sig
Hm okej, ja det kan ju säkert fungera men likaväl bli jävligt dyrt.. finns det någon här som har bytt fettet i vinkelväxeln och vet vad som ska användas? Stiga sålde någon tub för ca 700kr, vilket inte kändes direkt försvarbart att betala då slungan är värd kanske det dubbla..Mattiasobr skrev:Läste på lite !
Svar: Additiven i form av EP-tillsatser (Extrem Pressure) i transmissionsoljor kan i vissa fall angripa bussningar av gulmetall. Det är kopparen i bussningarnas lagermetall som reagerar med additiven. Oljornas egenskaper anges bland annat med en API-klass som börjar på GL 1 upp till GL 5.
Transmissionsoljor av klass GL 4 är ofta ofarliga för gulmetaller. GL 5-oljor är generellt skadliga för gulmetaller. Hur det ligger till med oljor med klassningen GL4/5 kan jag inte svara på. Det bästa man kan göra är att kontakta oljefabrikanten och kolla hur det förhåller sig