Hej.
Jag ska för första gången renovera min lägenhet. Jag kan hantera hammare och spik men kommer ändå behöva en del hjälp på vägen. Jag har en väldigt stor etta på 54 kvm som jag har tänkt att göra om till en 2:a plus ett sovrum som bara rymmer en säng. Badrum har jag valt att inte göra själv, då föreningen kräver att någon med behörighet skall utföra det.


hoppas någon vill vara med på min resa och hjälpa mig på vägen.

//Kalle
 
  • Ritning av lägenhet planerad för ombyggnad till en tvåa med ett litet sovrum, kök, vardagsrum och badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser planlösningen ut i dagsläget. Jag ska riva väggarna som går från sovdel1 och klk så hall och kök kommer bli stort och öppet.
Hela väggen mellan Vardagsrum och kök är bärande samma sak med sovdel1 och 2. Men går i tankarna om jag skall riva en del av den också om föreningen godkänner det, så det blir öppet mellan vardagsrum och kök.
 
Välkommen! Kul projekt. Vi rev vår vägg mellan kök och vardagsrum när vi flyttade in i vårt hus. Vi satte då upp en balk horisontellt högst upp. Kommer tyvärr inte ihåg detaljerna men någon annan kan säkert fylla på.
 
BirgitS
M mrbygg1 skrev:
Hela väggen mellan Vardagsrum och kök är bärande samma sak med sovdel1 och 2. Men går i tankarna om jag skall riva en del av den också om föreningen godkänner det, så det blir öppet mellan vardagsrum och kök.
Jag skulle tro att om föreningen ska godkänna att du tar ner bärande väggar så är det nödvändigt att du tar in en byggnadskonstruktör som räknar på hur kraftig balk du behöver och hur du måste få till vertikala stöd för balken. Du behöver nog också godkänt bygglov eller bygganmälan från kommunen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag skulle tro att om föreningen ska godkänna att du tar ner bärande väggar så är det nödvändigt att du tar in en byggnadskonstruktör som räknar på hur kraftig balk du behöver och hur du måste få till vertikala stöd för balken. Du behöver nog också godkänt bygglov eller bygganmälan från kommunen.
Jag har förstått att jag måste det. så jag har bokat en tid för en koll. tack för din hjälp
 
Har du tänkt att riva i kakel? Är det byggt före -77 så KANSKE där är asbest i kakelfix och fog. Bara en liten varning.
Lycka till med renoveringen :)
 
Jag har skickat in prover på matta och kakel s0 nu inväntar jag svar ang Asbets. Huset är nämligen byggt 77 så det är på gränsen när det blev förjudet. Jag har varit i kontaky med bovärden men dom vet inte om det fins asbets i övriga lägenheter.
 
Tänk efter flera gånger innan du river väggen. Det verkar att fler och fler inser nackdelarna med öppna planlösningar. Du får mindre ytor till möbler och förvaring.
 
Jasså jag tycker tvärt om. Möjligheten finns ju att bygga upp en vägg om man inte gillar det öppna.
 
Nu har jag fått svar på mina Asbets prover, det hittade inga täcken på det så det är fritt fram att gå loss.
Nu har jag kommit en bit på vägen.

Här har vi en bild som är tagen från köket och in i hallen. Tidigare var det ett sovrum och en klk. Golvet som ni ser är i köket och det skall bort.
Vy från kök till hall under renovering med brun klinker, borttaget gips från vägg och renoveringsmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då har man fått ner gamla gips väggar. Nu återstår en lättbetong vägg som jag kör med Tigersåg.
Renoveringsprojekt med olika golv och väggar under demontering i ett kök som leder in till en hall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golvet i köket bilar jag bort, men inget fix ville följa med. Så det blev en tjock kaka på ca 3-7mm som satt som sten.
Kök under renovering med bortbilat golv och keramikplattor i spill över hela golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så såg köket ut när allt golv var bort bilat.
Renoveringsarbete i kök med halvborttaget golv, köksskåp och arbetsverktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Valde att ta en betong slip till hjälp för att jämna ut golvet. Dammade som tusan speciellt när påsen i damsugaren va full.Tog sin lilla tid men det blev slätt och fint. Men inte bra längst väggarna. Har tänkt på om man behöver en mycket mindre handjagare där?
Kök under renovering med betongslip, dammsugare och borttaget golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag plockar bort parketten i lägenheten så upptäcker jag att det ligger en brun Masonit aktig skiva limmad mot betongen.
Renoveringsarbete i rum med borttaget golv, trasiga väggfragment och upprivna bruna mattbitar på betonggolvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blev tipsad om denna Mattrilla tror jag den heter. Funkade inte alls bra, dom ytor man inte hade gott på så mycket fick jag bort lite, men annars var det lönlöst. sitter fast lite där med. Ska jag ta en betongslip för att få bort det?
Person som använder en slipmaskin på ett betonggolv vid en vägghörna i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Medans jag funderar på hur jag skall få bort den där mattan satte jag upp renoverings gips (6mm) på en tidigare gipsad vägg. Det satt tyvärr 1200mm brett gips så det var reglat cc 600 men jag fick limma och skruva där jag kunde. Det funkade utmärkt.
Renoveringsarbete i ett kök med oslipat betonggolv och nyuppsatta gipsskivor på väggen, ombyggnad pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så mina frågor är.

Hur sätter jag upp gipset på betongväggar? kan jag bara limma eller ska jag ha göra något annat?

Hur får jag bort fixrester längst kanterna från det gamla golvet i köket?

Hur ska jag få bort den bruna mattan på betonggolvet?

Uppskattar all hjälp jag kan få :)

Trevlig helg gott folk.
 
  • Gilla
Asbesträdd
  • Laddar…
För att få fast gipsskivor på betong kan du limma upp de med vanlig gipsputs.

Knauf Perlfix är lite dyrare men är till för just detta.

Mvh
 
Tack så mycket för snabba svar.. Kan det inte bli ganska stor nivåskilnad om jag bara limmar upp skivorna? jag tänker på skarvarna.
 
Nu har jag kommit en bit även om det inte känns som något hänt. Jag fick bort tapeten ganska lätt från betongen men den var ganska tjock. så den delade på sig, den limmade sidan satt kvar. då använde jag denna tapetborttagaren. funkade bra mot betong då jag kunde fukta på ordentligt.
Tapetborttagare och plastkloss ligger på betonggolv, används vid renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverad hörna med spackel på vägg, tapetrester och exponerat betongskikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Limmade sedan upp gipsskivorna på betong väggen. Jag hade inga reglar att spänna fast dom med så jag använde mig av plastklossar.
Renoveringsprojekt med gipsskivor fästa på betongvägg med plastklossar, spackelarbete vid hörn och stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gipsskivor uppsatta på betongvägg med plastklossar, spacklade väggar och oavslutad hörnrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsprojekt med gipsvägg monterad med plastklossar, verktyg och renoveringsmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har spacklat ca 3 gånger på varje vägg. Men hörnen är sjukt svåra att få bra. Fram till att jag insåg att jag fick ta en sida i taget och låta den torka innan jag tog den andra sidan.
Renoverad hörnvägg med spacklade och slipade ytor, redo för ytterligare bearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu ska jag ge mig på denna vägg. jag har ett vatten rör som jag inte vill ska synas. ska bygga runt elementet sen sätta ditt ett elementskydd.
Renoveringsarbete med borttagning av tapet och montering av gipsskivor i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsprocess med nystartade gipsskivor på betongvägg och verktyg utspridda på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsprojekt där gipsskivor monterats på betongvägg med synliga plastklossar och stege i rummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag han inte så mycket längre än så med sista väggen.

Önskar er alla en trevlig helg och en god kväll.
 
Sista väggen i hallen är uppsatt :) blir en liten snutt till ovanför ws dörren också.
Nyuppsatt vägg i en hall under renovering med spackel och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.