Jag tyder texten på följande sätt:

- Detta gäller generellt, tex i tvättstuga, ”Tvättmaskin ska placeras i utrymme med golvbrunn.”

- Detta gäller för placering i kök, ”Tvätt maskin kan placeras i kök om det finns vattentätt underlag på golvet under tvättmaskinen, kombinerat med vattenfelsbrytare eller med golvbrunn och vattenlarm.”

- Detta gäller generellt, tex i tvättstuga, ”Vattenanslutning till tvättmaskin ska ha avstängningsventil med manöveranordning som är synligt placerad och lätt åtkomlig.”
 
Demmpa Demmpa skrev:
Jag tyder texten på följande sätt:

- Detta gäller generellt, tex i tvättstuga, ”Tvättmaskin ska placeras i utrymme med golvbrunn.”

- Detta gäller för placering i kök, ”Tvätt maskin kan placeras i kök om det finns vattentätt underlag på golvet under tvättmaskinen, kombinerat med vattenfelsbrytare eller med golvbrunn och vattenlarm.”

- Detta gäller generellt, tex i tvättstuga, ”Vattenanslutning till tvättmaskin ska ha avstängningsventil med manöveranordning som är synligt placerad och lätt åtkomlig.”
Det här gäller, men är inte relelevant i det här fallet då TS har en nybyggd tvättstuga montera bara en t koppling med ventil så är det klart. Eller hans röris skall göra det. Observera bör placeras.

Det allmänna rådet säger att tvättmaskin bör placeras i utrymme med golvbrunn. Väljer man att göra på annat sätt kan man komma att behöva bevisa att det sättet är lika bra eller bättre, byggnadsnämnden i kommunen behöver göra den bedömningen i det enskilda ärendet.
 
Tack för alla svar! Nu är jag lite klokare.

Det finns flera golvbrunnar i tvättstugan och det är dessutom tätskiktat. Vi pratade med rörmokarn om att vår blandare inte hade avstängning och han sa att vi kunde sätta det i efterhand sedan. Alltså ovan bänk. Jag uppfattade inte den diskussionen som att de inte alls skulle förbereda för tvättmaskinen (vilket ingår i kontraktet).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.