Hej,

Jag har efter anläggning av stenmur lite att göra med gräsmattan.
Steg 1- har varit att snygga till med materialet jag hade
Steg 2 - körde jag upp de värsta delarna med jordfräs (resultatet i bilden nedan)
Steg 3 - packat jorden lite med manuell kraft
Steg 4 - fått levererat ca 6 kubik jord som ligger på den gröna delen och har börjat köra ut detta.

Fråga är jag för sent ute att få ut jorden och så gräsfrön med tanke på temperaturskillnaderna?
Temperaturgraf som visar temperaturskillnader mellan ett uthus och ett garage över tid.

/ Joacim

Trädgård med nybearbetad jord bredvid en befintlig gräsmatta framför ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En del kommer att gro så du spar in några veckor i vår. Men du kommer nog få stödså i vår oxå.
 
BirgitS
Det viktiga är inte lufttemperaturen utan jordtemperaturen, men grobarheten är lägre ju lägre temperaturen är för att i princip avstanna helt vid 5 grader. Sen är det ju svårt att veta vad temperaturen kommer att vara de närmaste två veckorna, har man otur blir det ovanligt kallt för säsongen i stället för ovanligt hög eftermiddagstemperatur.
 
F
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag sådde för ett par veckor sedan med dessa frön, har tagit sig väldigt bra.
[länk]
Är det extremt snabbgroende så gissar jag på skapligt stor andel raj. Beroende på vad man har för ambitioner med sin gräsmatta så är det inget jag skulle så oavsett hur snabb etableringen är.

Och snål är jag med... den var jäkligt dyr.
 
De frön som inte gror nu kommer de inte i vår istället när tempen blir den rätta, så har jag iallafall haft mitt troende.
Sådde för tre veckor sedan och det börjar nu bli en grön yta men fortfarande gles trots lite extra frön, Weibulls Basic med större del Rödsvingel.
 
F
A AndersS skrev:
De frön som inte gror nu kommer de inte i vår istället när tempen blir den rätta, så har jag iallafall haft mitt troende.
Sådde för tre veckor sedan och det börjar nu bli en grön yta men fortfarande gles trots lite extra frön, Weibulls Basic med större del Rödsvingel.
Det finns alltid en del som går åt under vintern, fryser sönder, rinner bort, blir mat mm men visst gror det efter vintern.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
F fsn skrev:
Är det extremt snabbgroende så gissar jag på skapligt stor andel raj. Beroende på vad man har för ambitioner med sin gräsmatta så är det inget jag skulle så oavsett hur snabb etableringen är.

Och snål är jag med... den var jäkligt dyr.
Jag, hoppas och tror, att rajgräs har ett oförtjänt dåligt rykte.
Har under 12 år som jag skött vår matta stöd och nysått med Extre Green, Rölunda Elit och Golfgräs.

Har sedan 5 år tillbaka kört med automower och vill ha en matta som sköter sig själv i så stor utsträckning som möjligt.
De finare krypande sorterna jag har i mattan kräver vertikalskärning och låg klipphöjd, annars blir det för tjockt och tovigt.
Vill egentligen ha en matta som liknar en välskött fotbollsplan mer än en golfgreen, så jag tror att raj blir mer rätt för mig.
Får väl se hur det ser ut nästa år när det har växt till sig ett tag.
 
F fsn skrev:
Det finns alltid en del som går åt under vintern, fryser sönder, rinner bort, blir mat mm men visst gror det efter vintern.
Perfekt då att jag kasta på 50% extra utifrån årstid, bör då bli bra till våren om en del fryser bort och de som redan nu blivit gröna.:D
 
När jag drog in fjärrvärme i förra huset år 2003 så var det november...
Entreprenören skulle göra allt med att återställa, och dom sådde t o m gräsfrön.
Jag tyckte det var bortkastat. Dom flesta grodde knappt då såklart, men kom igång tidigt på våren istället.
 
F
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag, hoppas och tror, att rajgräs har ett oförtjänt dåligt rykte.
Har under 12 år som jag skött vår matta stöd och nysått med Extre Green, Rölunda Elit och Golfgräs.

Har sedan 5 år tillbaka kört med automower och vill ha en matta som sköter sig själv i så stor utsträckning som möjligt.
De finare krypande sorterna jag har i mattan kräver vertikalskärning och låg klipphöjd, annars blir det för tjockt och tovigt.
Vill egentligen ha en matta som liknar en välskött fotbollsplan mer än en golfgreen, så jag tror att raj blir mer rätt för mig.
Får väl se hur det ser ut nästa år när det har växt till sig ett tag.
Min erfarenhet av raj är att det dör lite beroende på vinter och annat tar över men lite fläckvis. Jag tror nån villa/sport blandning men utan raj skulle vara rätt. Men har inte haft mycket nog av raj för att riktigt ha koll. Det kanske finns andra sorter som ör vintertåligare än det jag stött på tidigare.
 
F fsn skrev:
Min erfarenhet av raj är att det dör lite beroende på vinter och annat tar över men lite fläckvis. Jag tror nån villa/sport blandning men utan raj skulle vara rätt. Men har inte haft mycket nog av raj för att riktigt ha koll. Det kanske finns andra sorter som ör vintertåligare än det jag stött på tidigare.
DLF kan nog det här med gräsfrön, det är väl mest rajgräset som har tagit sig nu men blandningen innehåller ju även 15% ängsgröe och 40% rödsvingel.
Så ytan jag sått kommer nog förändra sig med tiden.
 
Tack för alla svar!
Då jag har fått ~6 kubik jord och håller på att portionera ut detta, är ännu inte klar och veckan går åt med födelsedag när sonen fyller "byxis" osv osv så inser jag att det kan ta 1-2 veckor till sådd.
Så jag tror jag lika gärna väntar till våren att så - vi är inte så beroende av gräsmattan. "Byxis" sitter helst vid datorn och snart på moppen och husse i garaget eller vid datorn :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.