O
Jag hittade följande principskiss av en nedsänk pump i ett borrat brunnshåll med foderrör:
Principskiss av en nedsänkt pump i ett brunnshål med betecknade delar såsom pump, adapater och tryckströmbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur i hela friden bär man sig då åt för att byta pumpen när det ser ut sådär? Gör man verkligen så i verkligheten eller är det bara en slarvig illustration?
 
R
Inga problem att byta om det är utfört enligt skissen som är normalt , pumpen hänger i slangen och adaptern och lyftes med ett verktyg som gängas i den , det ser ut ungefär som dom som dom öppnar vatten ventiler i gatan .ett T EL-kabeln hänger bara rakt ner , så när pumpen lyftes så ska man följa med att dra upp kabeln , brukar var tufft att lyfta när det närmar sig 70 meter
Hänger du med ;)
 
  • Gilla
_Elman_ och 1 till
  • Laddar…
Ett spännband med snabbspänne runt slangen som löper över slangen i en en stor ögla med brädbit fastknuten om man behöver vila på vägen .. jag hör inte till dom som gymmmar med 80kg i bänk .=vila
man har dessutom kanske 100m slang som måste flyttas på med andra näven..... Sen har troligen elektriker jäveln(mig själv) kopplat in 100m kabel i pumpen...ligger som ett trassel runt benen....
 
O
Jag är säker bara nojig men det här känns inte som en fantastiskt lösning! :thinking:
Tänk om slangen lossnar i pumpen, tänk om adaptern inte håller tätt, tänk om adaptern går sönder, tänk om, tänk om... :sweat:

Har ingen som helst aning om hur länge min pump suttit där den sitter eller i vilket skick den är. Tittar man på allt annat förra ägaren gjort förväntar jag mig katastrof vilken dag som helst. :poop:

Så frågan är om det finns någon löpande inspektion, service eller underhåll jag borde göra för att inte stå där en kall vinterdag i snöstorm med en trasig pump som inte går att få upp?
 
Bytte min pump på 110 meter mitt i vintern, hade inget verktyg, men hittade en rörmuff med samma gänga och gjorde ett eget.
Efter dragit upp några meter, "nä det här går inte, måste hitta på nått bättre"
Svetsade ihop en bock med en axel, och en bilfälg, så slangen hade nått att löpa över.
Drog upp den med traktorn då jag hade tomt som vräkte till. Slangen var inte smidig i -10.
 
R
O Steamboy skrev:
Jag är säker bara nojig men det här känns inte som en fantastiskt lösning! :thinking:
Tänk om slangen lossnar i pumpen, tänk om adaptern inte håller tätt, tänk om adaptern går sönder, tänk om, tänk om... :sweat:

Har ingen som helst aning om hur länge min pump suttit där den sitter eller i vilket skick den är. Tittar man på allt annat förra ägaren gjort förväntar jag mig katastrof vilken dag som helst. :poop:

Så frågan är om det finns någon löpande inspektion, service eller underhåll jag borde göra för att inte stå där en kall vinterdag i snöstorm med en trasig pump som inte går att få upp?
Hade inte OM funnits hade jag varit miljonär:D , Anser nog att du har lite för mycket tänkande just nu , allting verkar fungera
men vattnet så bry dig inte , det med slangar , adapter, eller annat är inget man håller på med som förebyggande service , man kör tills det pajar och sen repar man det
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Håller med tidigare inlägg att det bästa sättet att skapa problem är att börja "mixtra" med din anläggning om den är tät, ger bra tryck och fungerar. Den kan fungera i många år om man inte rör den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.