Den här veckans quiz är det tänkt att hela familjen gör tillsammans. Vad kan åttaåringar, fjortonåringar och deras familjer om hus egentligen? Testa era kunskaper!

Quiz: Huskunskap för hela familjen https://www.byggahus.se/quiz/125-huskunskap-for-hela-familjen

I den här tråden berättar vi vad vi fick för resultat och diskuterar frågorna i största allmänhet.

Familj och vänner hjälper till med att resa en trähusstomme utomhus på en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi inspireras av en bild på KarolinaOrnstedts husbygge.
 
50 års livslängd för ett hus idag? Känns snålt eller? Jag tänker då bo längre i mitt, givetvis med underhåll.
 
  • Gilla
Huvudbrytaren
  • Laddar…
8/10 vår familj duschar inte så länge så får skylla den missen på det
 
E
9/10... trodde faktiskt att ett hus håller 100år idag, minst (om det underhålls lite med)
 
Man får väl bygga en friggebod på 25m2 utan bygglov? Dock krävs bygganmälan men det stod det inget om...

Enkätresultat som visar att 77% tror att en friggebod kan vara max 15 kvm stor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P-plats P-plats skrev:
Man får väl bygga en friggebod på 25m2 utan bygglov? Dock krävs bygganmälan men det stod det inget om...

[bild]
Nej, då är det en attefallare. Du får ju ha både en attefallare på 25 kvadrat (snart kanske 30) OCH en friggebod på 15.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
janwide
torbeno torbeno skrev:
50 års livslängd för ett hus idag? Känns snålt eller? Jag tänker då bo längre i mitt, givetvis med underhåll.
Det känns ju väldigt snålt. När räknar man med att den tekniska livslängden är över? Är det när det inte lönar sig att reparera utan dags att riva och bygga nytt? Vårt hus är byggt 1960 och har många år kvar att leva. Bygger man så pass mycket sämre idag än på sextiotalet?
 
Jag tyckte också det, men tydligen är byggreglerna utformade med utgångångspunkten att i princip alla byggnadsdelar behöver bytas ut efter 50 år.
 
Cheesen
8/10... Nog märks det att man är totalt ointresserad av skvallerpressen..vart Zlatan bor skiter jag fullständigt i. Vem är den där besos ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.