Jag tolkar ett par mil som 1,5-4 och 2,5 ligger ju då inom intervallet. De flesta turer som görs är korta men man behöver ha buffert för lite längre turer för att det skall bli ett smidigt och bekymmersfritt ägande. Nu är väl de sämsta elbilarna ändå över 100km räckvidd så vardagsmässigt funkar alla men Renault Zoe har ju faktiskt 400km NDEC ca 300km i verkligheten och det får väl ses som ganska okej
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag tolkar ett par mil som 1,5-4
Ja alla får väl tolka som man vill men jag påstår att ett par mil är två mil, varken mer eller mindre. ;)
 
  • Gilla
  • Arg
Matte Bygg och 7 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
En elbil är alltid fulltankad på morgonen så vad ska man med bisarra räckvidder på 150 mil till.
Dessutom kan man ibland ladda vid arbetsplatsen så den är även fulltankad när man ska hem.

För nästan alla räcker ett par mil om dagen men det är ju praktiskt om de klarar 20-40 mil på en laddning för de enstaka längre resorna vilket det finns gott om modeller idag som gör.
Vem har pratat om 150 mil??? Jo, 40 mil räcker för de flesta men 40 mil i teorin blir snabbt 10 mil i -25 grader och vill man ha släpvagnen med så blir det ännu kortare räckvidd om det ens är möjligt med dragkrok. Därmed inte sagt att jag dissar elbilar, tvärtom tror jag är framtiden.

Känner mig skyldig att tråden drog iväg till något annat än vad den var. Ber om ursäkt. Ontopic verkar vara en av få Svensons här då jag kör Volvo XC60.
 
  • Gilla
Matte Bygg och 2 till
  • Laddar…
Det är också få som dimensionerar sitt bilägande efter enklaste möjliga användning. De flestaav oss vill ha räckvidd, dragkrok, lastvolym eller kanske plats för några extra passagerare även om det inte är ett dagligt behov.

De som har två bruksbilar kan nog acceptera (eller rent av omhulda) att den ena bara kan fullgöra uppgiften som pendlarbil, men de som bara har en bil vill ha ett mångsidigare fordon.

Och när det kommer till räckvidd i Sverige måste vi räkna med köldfaktorn. Jag tänker direkt bort 20 % av räckvidden på elbilar då räckvidd i (sydsvenskt) vinterklimat är en viktig faktor för mig. Hävdar de 40 mil (enligt nya körcykeln) tänker jag 32. Det är förvisso bra nog för mitt vidkommande, så nästa bil blir nog en elbil, men pga. bristen på dragkrokar, leveransosäkerhet och slikt blir det just nästa, inte den jag bytte till nu.
 
  • Gilla
bjorne76 och 3 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
… Ontopic verkar vara en av få Svensons här då jag kör Volvo XC60.
Vi hade faktiskt tänkt köpa en Volvo för att till fullo anamma det svenska livet. Däremot hade de ju ingen elbil, vilket vi tyckte var synd, och deras första ryktas bli en så kallad SUV. Jag har aldrig känt behov av en så stor bil, så de där SUVarna känns onödiga – och får dessutom inte plats i vårt garage...
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är också få som dimensionerar sitt bilägande efter enklaste möjliga användning. De flestaav oss vill ha räckvidd, dragkrok, lastvolym eller kanske plats för några extra passagerare även om det inte är ett dagligt behov.
Ja, det vanliga är väl att dimensionera efter den hundrade percentilen. Känns inte orimligt, för det är nog inte många som orkar bry sig om att hyra en större/bättre bil för att åka till stugan.
 
halper halper skrev:
för det är nog inte många som orkar bry sig om att hyra en större/bättre bil för att åka till stugan.
En rätt stor andel av mitt bilåkande är just till stugan så det skulle kännas rätt fel att hyra bil för dessa resor.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Bränsleekonomin lär ju knappast bli bättre, däremot räckvidden.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Funderar dock på att montera in en extra tank på några hundra liter, för att förbättra bränsleekonomin (jag räknar i tankningar/månad).
Aha, du vill alltså komma runt 20 mil längre per tank. Smart! :crysmile:
 
  • Gilla
Engeln och 2 till
  • Laddar…
Eftersom jag är medskyldig till att få den här konversationen klassad som off-topic och utbruten i den här separate tråden så kan jag ju nämna på temat ”en djungel av laddlösningar och betalning för dem” att en parkering på Mälarsjukhuset i Eskilstuna har sex platser för laddning av elbilar. När man ställer sig där får man dock tänka efter en vända eftersom de kostar 70 kr/timme. Med det priset kostar det 742 kr att tanka ström för 500 km (med vår bil och förbrukning), så ganska mycket dyrare än en bensinbil.

För de som funderar på vad det kostar så kostar det följande att köra 500 km i motorvägsfart (110–120 km/h) om vi förutsätter att bensinbilen drar 0,5 l/mil och elbilen 2 kWh/mil (vi jämför två små snåla bilar alltså):
  • Bensinbil (16 kr/l): 400 kr
  • Elbil laddad hos Fortum (2 kr/min @ 45 kW): 267 kr
  • Elbil laddad hos Clever (5 kr/kWh): 500 kr
  • Elbil laddad hos inCharge (2:40 kr/min @ 45 kW): 320 kr
Om man har laddat för de första 150 km hemma (30 kWh @ säg 2 kr/kWh) och kan ladda de sista 150 km på samma sätt dit man kört (på lantstället exempelvis):
  • Bensinbil: 400 kr
  • Fortum: 107 kr + 120 kr = 227 kr
  • Clever: 200 + 120 = 320 kr
  • InCharge: 128 + 120 = 248 kr
Om man bara laddar hemma för 2 kr/kWh så blir det alltså förstås 200 kr, men få elbilar har 500 km räckvidd i motorvägsfart.

En sak som är lite speciell – och detta tillstånd varar nog inte särskilt länge – är att man kan hitta ställen där man laddar helt gratis: gratis laddning på gratis parkering. Vi kan exempelvis ladda vid vårt lokala köpcentrum för att sedan köra och hälsa på farmor där laddningen är gratis på torget. Vissa Lidl-butiker erbjuder också detta, i sann sparanda!

Är detta off-topic i kvadrat eller on-topic i vår nya tråd?
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 3 till
  • Laddar…
Bra sammanställning och definitivt on-topic!(y)
 
Krilleman
Du glömde räkna med kostnaden för kommande batteri-byte!
 
  • Gilla
heimlaga och 2 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Du glömde räkna med kostnaden för kommande batteri-byte!
Du får gärna med bidraga med några sådana siffror om du har några. Än så länge tror jag det är rätt tidigt att säga hur länge batterierna varar. Tar man med denna kostnad måste man förstås också räkna in vad som nu behöver bytas med tiden på en bensinbil och där varierar ju erfarenheterna väldigt mellan modeller, personer och årgångar.
 
  • Gilla
RolfH och 5 till
  • Laddar…
Krilleman
Är en elbil helt befriad från verkstadsbesök?

Beträffande att det inte verkar finns några klara besked om batteribyte och kostnad är en varningsflagga för mig.
 
  • Gilla
heimlaga och 2 till
  • Laddar…
Jag försökte räkna hem en Kia soul ev, men iom vi bara har behov av en bil och måste ha drakkrok och rimligt bagage så faller kalkylen helt då man måste räkna med en dräglig bil för länge resor, turerna med släp osv. Har hushållet behov av två fräscha bilar blir kalkylen sannolikt rimlig... Nu blir det bensin i 2 år till... Utvecklingen går snabbt så sannolikt finns nya bättre alternativ om 2 år... Map batteri så har Kia 7 år / 15000 mil garanti även på batteriet... Då har många fossilbilar fått byta kamrem, partikelfilter och annat för ganska många pengar...
 
  • Gilla
Solar53
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.