Hej,

har haft en del eljobb på min vind på ett hus byggt -76 och behövde då ta bort delar av isoleringen. Det är tre skikt varav originalisoleringen bestod av 1 skit med ungefär 10 cm av någon gul isolering (se bild).

Som synes så ser den inte jätterolig ut mellan läkten (vet ej om det är smuts eller mögel?). Skall jag byta ut den eller är det normalt att den ser ut så här efter 40+ år?

Såg också att diffussionsspärren var trasig på ett ställe (typ fyrkant på 3 cm), Där borde jag väl försöka laga den eller är det onödigt?
(det finns trots allt en vindslucka i taket från rummet nedan så där läcker det väl en del luft redan gissar jag).

Tacksam för svar!
 
  • Gammal gul isolering mellan takbjälklag på en vind, smutsig och möjligen möglig, med synlig trälekter och skadad diffussionsspärr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bara smuts skulle jag vilja påstå. Men du kan eventuellt lägga på ett lager till, 10 cm isolering i taket är nog lite i snålaste laget.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Bara smuts skulle jag vilja påstå. Men du kan eventuellt lägga på ett lager till, 10 cm isolering i taket är nog lite i snålaste laget.
Ok, har inte varit framme och luktat men hoppades på det iom att läkten ser fin ut och även den del av isoleringen som legat mot den.Tack för svar.

Det är tre lager isolering (har lyft bort de två översta och sedan rullat upp det sistsa). De övre lagren är tjockare så uppskattar att det är ungefär 40 cm totalt.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Men då är det lugnt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.