Jag har googlat och läst en del i forumet om vattenfelsbrytare. Samtliga varianter jag sett förutom den från Vatette bygger på att man stänger av vattnet när man lämnar hemmet. För att stänga av finns varianter med knapp vid ytterdörren, app, eller integration med hemlarm eller hemautomationssystem.

Om jag förstått saken rätt behöver jag inte stänga av med Vatette brytare, vilket jag ser som en stor fördel, utan den lär sig mitt normala förbrukningsmönster.

Har någon här på forumet erfarenhet av hur det fungerar i praktiken?
 
Inget svar här, så jag putar på tråden. Ingen som har erfarenhet av självlärande vattenfelsbrytare?

Andra erfarenheter av vattenfelsbrytare rent allmänt, att dela?
 
Vilken är självlärd.
Tycker detta företsätter att man bor ensam eller att alla börjar/slutar jobb/aktiviteter på samma tider, har svårt att se någon nytta med detta, förklara gärna.
 
Vi har en Nordia och den stämmer av på natten hur trycket skall vara när det är Ok och sedan utgår den ifrån det. Antar att det är typ det man kallar självlärande.
 

Bästa svaret

Vi har en vattete. Antar att det är denna du kollat på. https://www.vatette.se/vattenfelsbrytare.html

Den funkar så att den dels "lär" sig vårt normala förbrukningsmönster samt att den några ggr per dygn stänger ventilen för att känna om trycket i ledningarna minskar dvs upptäcker droppläckage.

Under de 8 månaderna som den suttit inkopplad har den löst ut 1-2ggr pga av att vi tagit ut onormalt mycket vatten tex vid fyllning av en liten barnpol samt en riktigt långdusch.

Jag är mycket nöjd än så länge men kommer troligen att kolla på möjligheten att koppla den mot larmet när vi inte är hemma. Dock inte kommit så långt i de tankarna ännu.
 
Hej, Tack för svar. Ja, det är denna Vatette jag syftade på.

Anledningen är till att jag började fundera på vattenfelsbrytare är att försäkringsbolaget sponsar en sådan. Jag började då titta vilka modeller som finns på marknaden; de flesta varkar fungera enkelt med en knapp vid ytterdörren som man stänger av vattnet med när man går hemifrån. Jag kan komma på åtskilliga problem med denna lösning och blev därför nyfiken på Vatettes "självlärande" modell.
 
Som jag har förstått så behöver du inte koppla bort vattnet när du lämnar hemmet, eller det kanske finns såna modeller men det är en ganska gammal teknik. Leakomatic har en vattenfelsbrytare som gör jobbet även om du inte trycker på knappen när du åker hemifrån. Men trycker du på knappen så blir enheten känsligare och reagerar snabbare på onormala vattenflöden för en person som inte är hemma.
 
Gällande vatette som första inlägget var om.
Innehåller appen svenska? Kan någon ta ett par bilder inifrån appen så man får se hur det ser ut? Vad det finns för val möjligheter osv?
Den har inbyggt trådlöst wifi i vattenfelsbrytaren och är lätt att koppla upp till nätverket via appen?
Annat man bör veta innan man köper just denna varianten?
=)
 
Nä, vatettes har varken wifi eller app. Däremot funkar den stabilt, jag har haft den i ett par år. Man kan styra den med ett externt relä, om man nu skulle vilka koppla den till larm eller smart hem eller så. Men personligen ser jag inte behovet av det.
 
Okey så man kopplar in den till larmet via kabel, och får då upp den i mobil appen till larmet? Och larmet måste ha stöd för zwave?
 
Har inget med zwave att göra. Om du är intresserad av den föreslår jag att du läser igenom manualen, där står allt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.