Som rubriken säger, är det någon som kör en Hikvision NVR?

Har just skaffat en och den vägrar spela in.......behöver lite tips från coachen.
 
D
Satt in hårddisk?
Bäst är om du laddar ner IVMS 4200 och gör alla inställningar där
Annars finns det guide hur man gör det krångligt här
 
Ja jag har en hårddisk i. Jag tror att mitt problem är kopplat till att man kan konfigurera kameran i kameran, i ivms4200 samt från NVRens konfiguration via ivms4200. Och via webinterfacet, men det använder jag inte.

Det jag försöker göra är att konfigurera allt via "remote configuration" av NVR.

Om jag tex ställer in "Storage Schedule" i ivms4200 så verkar det börja sparas filer på datorn som ivms4200 körs på, så ska jag ju inte ha det.
 
Exempel: Går in på remote config av NVR för att ställa in motion detection per kamera. Jag utgår från att detta konfigurerar kameran eftersom ingen motion detection görs centralt. Men, i den menyn syns ingen bild så jag kan inte ställa in området...

Skärmbild av NVR-systemets gränssnitt för inställning av rörelsedetektering utan synlig bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
går jag in på kamerans konfig ser det likadant ut.

Men, om jag går in på Event management i ivms4200 kan jag ställa in området för kameran, men jag hittar inget ställe att bestämma var filmen ska lagras (ser inte ut som i videon du länkade till längre).

Skärmdump av programmet iVMS-4200 med inställningar för rörelsedetektering och markerat område på kameravy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har en Hik NVR och ett par kameror, jag har dock alltid loggat in via webben.
Så jag känner inte riktig igen dina inställningsmöjligheter, men du behöver ju se bilden för att kunna markera lämpligt område.
 
D
MathiasS MathiasS skrev:
Exempel: Går in på remote config av NVR för att ställa in motion detection per kamera. Jag utgår från att detta konfigurerar kameran eftersom ingen motion detection görs centralt. Men, i den menyn syns ingen bild så jag kan inte ställa in området...

[bild]
Minns inte exakt, men i bilden ovan under storage och samt schedule, ska det gå att formatera disken under HDD-hantering och ställa in. Börja där och sedan med varje enskild kamera. Fungerar inget så följ sista videon och gör grundinstallationen via skärmen först.
 
Ok, ja jag har gjort grundinställning av NVRen direkt från NVRens eget gui (med mus och skärm). Network och disk är konfigurerat där.

Det som beskrivs i din första video, att man kan välja att spara en inspelning på olika platser man kan specificera, den menyn saknar jag i senaste versionen av ivms. Jag ser bara att jag kan spara data lokalt på datorn som kör iwms. Eventuellt beror detta på att NVR sparar allt som kamerorna skickar automagiskt.

Har du en bild på Device Management, välj NVR, remote config och sedan "Camera"? Jag har skapat en korrekt lista med kameror men det känns som att guit är utformat för att lägga till kameror och köra Enable på dessa - det går dock inte vad jag kan se. Skulle vara intressant att se hur detta ser ut hos dig?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Som rubriken säger, är det någon som kör en Hikvision NVR?

Har just skaffat en och den vägrar spela in.......behöver lite tips från coachen.
Hej @MathiasS

Jag har väl haft en variant av ditt problem. Fick inte till motion detection på Hik kameror en gång.
Min lösning var att uppgradera till senaste Firmwaren, den jag hade i kamerorna var riktigt gammal från grossisten.
Gå in på http://www.hikvisioneurope.com/portal/ och leta rätt på din kamera och kolla sedan den senaste versionen på hemsidan kontra den du har i kameran.
Deras sida för firmware download är lite si sådär dock.
 
Hmm....ja det borde jag väl testa förstås. Det är inte skitgammal fw, den är från i år, men kanske inte den senaste. Känns dock mer som att jag inte vet hur man gör....:)
 
Jag fick ta pause på detta problem några månader men nu gick det lite bättre....

Grundfelet var att jag lagt in kameror (devices) både direkt i iVMS och som en device ansluten till NVR. Det första genererar en lokal fil på PC där iVMS körs när man spelar in, det andra gör att det lagras på NVR.

För att göra rätt går man således in på Device Management i iVMS och skapar där en grupp.

Skärmdump av Device Management i iVMS-program med lista över anslutna enheter och kameror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och när man skapar denna grupp, dvs fyller på med kamera-enheter, så lägger man bara in devices som hittas under en NVR (här: "CamNVR").

Skärmbild av programvaran iVMS med öppen Device Management visande en lista över IP-kameror och förhandsvisning av inspelat material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När man gjort detta och triggat inspelning, i mitt fall kontinuerlig inspelning, så sparas materialet på NVR och jag kan titta på det i efterhand.

Som ett nästa steg kan man nu gå in och skapa händelser och triggers, tex baserat på rörelsedetektering. Jag ska dock försöka ha två feeds sparadade. Dels händelser, dels kontinuerligt.

Ett problem jag fortfarande har trots byte från Blueiris till NVR är att när man kör iVMS klienten så tar det oerhört mycket CPU och minne. Nu är det förvisso fyra 8MP kameror på hög upplösning och fps, men ändå. Att kontinuerligt titta på bilder från många kameror i hd-kvalitet kan man glömma om man samtidigt ska nyttja datorn till annat.

Datorskärm med Task Manager öppet visar hög CPU-användning bakom suddig bild av altan.

Börjar man spela upp synkroniserat inspelat material från alla kameror samtidigt går cpu på 80-90% och då har jag ändå en relativt modern i7 och mycket minne.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.