Är det någon som vet om Verisure, Sector Alarm, Alert Alarm, Securitas m.fl kör sina trådlösa larm på 433 eller 868 MHz? De är märkligt tysta om den detaljen i sitt säljmaterial så man misstänker ju att det är just 433 Mhz som används och som kan störas ut med en 50-kronorssändare från närmsta kinesiska Ebay-elektronikförsäljare, stämmer det?

Jag kollar framförallt på Alert Alarm som säljs via Folksam, är det någon som har dessa och som vet dels vilken frekvens de använder men också hur deras sabotageskydd funkar?
 
D
Båda frekvenser är lika lätta att störa ut. Det finns dock mer trafik på 433-bandet vilket gör det mer känsligt för störning från t.ex. garageport eller liknande.
Som kul notis så tog jag min gamla kontroll till en radiostyrd helikopoter och kunde störa ut grannens wifi totalt på 2.4ghz bandet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Telefon uttag och 1 till
  • Laddar…
Vårt larm från Securitas Direct, numer Verisure, strulade som attan när vi flyttade in. Det visade sig att det stördes av ett trådlöst tangentbord som vi hade till HTPCn.

Det tappade kontakten med sensorer titt som tätt, och när det trots allt verkade fungera så drog det slut på batterierna väldigt fort på grund av mängder av omsändningar.

Om jag minns rätt så var det någonstans runt 868 MHz som det låg.
Mitt förtroende för trådlösa larmsystem är inte jättehögt.
 
A
De flesta larmen som man får via larmcentraler är idag på 868 MHz. Många tycker att det är den bästa frekvensen och övriga (433) är ett leksaksband. 868 används nästan bara av larm men mer och mer saker kommer även där så de är ganska likvärdiga. Det viktiga är att man kan urskilja problemenheter och vid behov koda om dom vilket inte alltid går
Det händer att nya dyra larm inte går att korrigera för miljön och bara blir stående.
 
Per Kall
Min åsikt i frågan är att frekvensbandet är mindre viktigt. Produkterna skall klara av att dela på frekvensbandet och de bör definitivt ha kapacitet att bära trafikmängden från dessa produkter. Störsändare kan i praktiken störa ut vilket frekvensband som helst. Produkterna behöver exempelvis ha anti-jamming funktionalitet och möjligheten mellan flera olika frekvenser så att de inte störs ut och att de kan larma om det skulle ske.

En jämförelse är WiFi med 2,4 GHz som delas av extremt många enheter och klarar det mycket bra. Trots öppenheten i detta frekvensband kör de flesta företag mycket känslig, viktig och ofta tidskritik datatrafik.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.