L LokiLoki skrev:
Jag tror att jag kommer köra på ett upplägg där jag använder mig av ett automatiserat bokföringsprogram för den löpande bokföringen. Vad jag kan se så ser det ganska enkelt ut och framförallt för mig då jag inte har så många verifikationer. Finns det något gratis program/lösning ute på marknaden? 475 kr per år (priset för Fortnox) är inte mycket pengar men om jag kan hitta en gratis lösning som funkar bra så använder jag mig hellre av det.

Sedan tänkte jag ta hjälp av en revisor eller redovisningskonsult för att sammanställa bokslutet. Hur stor är egentligen prisskillnaden mellan dessa? Det verkar som det inte skiljer sig så mycket från ovanstående kommentarer (3000 vs 4000 SEK). Och kan någon rekommendera en bra och billig revisor eller redovisningskonsult i Stockholmsområdet?
Jag bor i Nacka och använder Emerson Ekonomibyrå AB i Nacka Strand.
http://www.emersonekonomi.se/hem/
Är supernöjd och har använt dem i åtminstone tio år. Prisskillnaden tror jag mest beror på person. En auktoriserad revisor behöver du egentligen inte med en enskild firma. De är oftast dyrare.
 
  • Gilla
LokiLoki
  • Laddar…
BirgitS
L LokiLoki skrev:
Finns det något gratis program/lösning ute på marknaden?
Inte sannolikt, programmen måste vara anpassade till svenska bokföringsregler så marknaden är liten och då kan man inte tjäna tillräckligt på reklam i programmen.

Det är inte helt lätt att börja använda ett bokföringsprogram så jag rekommenderar att du anlitar din redovisningskonsult för att ställa in programmet, lägga in en kontoplan som passar ditt företag etc.

Här kan du läsa lite kort om de begrepp som förekommer inom bokföring och som man behöver förstå någorlunda för att kunna göra en bra bokföring: https://sv.wikipedia.org/wiki/Bokföring
Blir det fel tar det ju mycket lång tid (=dyrt) att få fram ett korrekt bokslut och en korrekt deklaration.
 
  • Gilla
LokiLoki och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Jag bor i Nacka och använder Emerson Ekonomibyrå AB i Nacka Strand.
[länk]
Är supernöjd och har använt dem i åtminstone tio år. Prisskillnaden tror jag mest beror på person. En auktoriserad revisor behöver du egentligen inte med en enskild firma. De är oftast dyrare.
Får man fråga hur mycket du betalar för att sammanställa bokslutet hos just denna revisor? Och är den en liten eller stor byrå? Jag läste nämligen på Revisionsvärlden om att en liten byrå är billigare än en större byrå...

Hur mycket dyrare är egentligen en revisor jämfört med en redovisningskonsult? Om det endast skiljer sig ett par hundralappar så kanske det ändå är bättre att använda sig av en revisor för att minska risken för Skatteverkets insyn. Det ska tydligen finnas en del sajter där man kan jämföra revisorer i just Stockholm som exempelvis Ageras. Har du några erfarenheter av dessa tjänster?
 
L LokiLoki skrev:
Får man fråga hur mycket du betalar för att sammanställa bokslutet hos just denna revisor? Och är den en liten eller stor byrå? Jag läste nämligen på Revisionsvärlden om att en liten byrå är billigare än en större byrå...

Hur mycket dyrare är egentligen en revisor jämfört med en redovisningskonsult? Om det endast skiljer sig ett par hundralappar så kanske det ändå är bättre att använda sig av en revisor för att minska risken för Skatteverkets insyn. Det ska tydligen finnas en del sajter där man kan jämföra revisorer i just Stockholm som exempelvis Ageras. Har du några erfarenheter av dessa tjänster?
Det är en redovisningskonsult, inte en auktoriserad revisor. Min förra deklaration inklusive bokslut gick på ca 3 500 kr exkl moms. Då levererade jag en sk SIE-fil från mitt bokföringsprogram till redovisningsfirman.

Nej, har ingen erfarenhet av att jämföra revisorer via sajter. Min kontakt fick jag via tips från en kompis.
 
  • Gilla
LokiLoki
  • Laddar…
F
Du måste hålla isär redovisningskonsult och revisor. Revisorn kontrollerar att räkenskaperna är korrekt och att redovisningskonsulten gjort rätt. De är varandras motpoler så att säga. Bolag med en omsättning under ett visst belopp (tror det är 3 miljoner) behöver inte ha revisor. Så det är en redovisningskonsult du behöver. Den personen hjälper dig sätta upp ett system där du kan göra löpande redovisning själv. Gratisprogram är svårt att hitta, bättre lägga någon tusenlapp på ett program. Webbokföringsprogram är bra men nackdelen är att de har en tendens och vilja sälja på dig mer. Det är som att leasa en bil. Månadskostnaden de marknadsför är för en kaross på hjul. Vill du ha radio, AC, farthållare så kostar det extra. Tror du får räkna på runt 10-15 tusen per år. Du kan också kolla på app-redovisningsbyråer som https://www.dooer.com och https://www.wint.se.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
BirgitS
Vi är några stycken som har ett aktiebolag ihop sen länge, vi sköter bokföringen själva eftersom en av oss har en bakgrund som ekonom men anlitar en auktoriserad revisor för bokslut och deklaration. För det betalar vi kring 15 000 kr/år och då gäller det 2-3 pärmar med transaktioner (fakturor, kvitton etc,). När vi började ville vi ha en riktig revisor som verkligen kunde säga till om vi inte följde alla lagar och regler och efter några år så kunde revisorn berätta för oss att vi kunde spara kring 50 000 kr på något sätt (eftersom det var länge sen kommer jag inte ihåg om det var något bidrag vi kunde söka eller någon bokföringfiness) och då bestämde vi för att fortsätta att ha en auktoriserad revisor.

Vi har bytt revisionsfirma en gång därför att den första växte så mycket under åren och blev internationella, och egentligen bara ville ha stora internationella företag som var intresserade av många delar av deras expertis. Då blev det en liten firma nära Åhlens City, dock är namnet typ STR Revisionsbyra så det är ju omöjligt att komma ihåg vilka tre bokstäver det är först för mig som inte har något med dem att göra. Det blev billigare för oss efter bytet.

Studieförbunden brukar ha kurser som handlar om att starta eget. En sån kan vara bra om man inte har någon kunskap om bokföring och företagsjuridik.
 
  • Gilla
AzadehD
  • Laddar…
Även om företaget är litet så skulle jag satsa på ett enkelt program. Fortnox kostar i sammanhanget inte många kronor och har man inte ens de tillgängliga kanske man ska fundera på varför man ska ha företag överhuvudtaget. Jag betalar väl 800kr i kvartalet eller nåt sånt.
Med Fortnox bokföring och fakturering har man allt man behöver. Busenkelt att sätta upp och standard kontoplan ingår och sätts upp automatiskt. Vill man kontera utöver det så krävs såklart manuella kunskaper. Sen kan man välja en fortnox partner som bokför åt en i ditt program eller om man gör det själv. Momsbiten är bara skriva ut rapporter och godkänna och sen deklarera på nätet. Busenkelt. Sen kan samma fortnox partner göra bokslut och deklarera åt en om man vill. Jag betalar också ca 3-4000 per år för detta.
Allt man fakturerar bokförs automatiskt, det är bara de ev inköpen man gör som blir manuellt arbete som inte ens det är särskilt svårt om man går igenom allt med en partner och får de grundläggande kontona.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.