Har en firma här som renoverar badrummet.

Förra veckan kaklade en kille badrummets ena vägg. Kaklingen gjordes då hela vägen ner till golvet. Han for på semester, och en annan kille tog vid. Han lämnade dock någon decimeter längst ner på golvet. Nu när samma kille lagt tätskikt på golvet så har han gjort ett uppvik mot väggarna. Det har förstås varit omöjligt mot de väggar som kaklades hela vägen ner.

Enligt GVK 6.1 bör tätskiktet på golvet göras med uppvik på vägg. Väggen som kaklades hela vägen ner är bredvid ett badkar och en yttervägg, alltså Våtzon 1 om jag förstått det hela rätt.

Ena bilden visar hur väggen kaklats hela vägen ner före golvets tätskikt lagts. Andra bilden visar hur tätskiktet lagts där man lämnat en del av väggen okaklad.

Ska ta upp det är med firmans projektledare imorgon. Antar att det här i värsta fall kan leda till att vatten tar sig in mellan tätskikten, och vidare ner i golvet.

Någon som har erfarenhet av detta? Hur mycket bör jag pressa på att arbetet ska korrigeras om tätskikten inte överlappar? Prioritet är ju förstås att vi får ett välfungerande badrum utan risk för vattenskador.

Tack!
 
  • Kaklad vägg ner till golvet i pågående badrumsrenovering utan uppvik för tätskikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis kaklad badrumsvägg bredvid okaklad yta där tätskikt på golvet möter väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Börja med att kolla monteringsanvisningen. Ska duken på golvet vikas upp på vägg? Är inget från väggen utvikt på golvet? Nått tätband/remsai golv-väggvinkeln måste väl sitta där?
 
P para skrev:
Börja med att kolla monteringsanvisningen. Ska duken på golvet vikas upp på vägg? Är inget från väggen utvikt på golvet? Nått tätband/remsai golv-väggvinkeln måste väl sitta där?
Läste enbart GVK:s regler, och där tycker jag att det är tydligt att uppvik ska göras från golv till vägg. Borde kanske ha ansträngt mig lite mer.. :oops:

Om någon annan hittar tråden:

Hittar inget om GVK:s vägguppvik i Centros anvisningar. Står mycket riktigt att tätband ska monteras. Bara vid tröskel är det uppvik.)

"Montera självhäftande tätband i vägg-väggvinkelns inner och ytterhörn och avsluta den ca 1 cm från golvet. Montera även Tätband i golv-väggvinkel utan att det överlappar tätbanden i vägg-väggvinkelns inner- eller ytterhörn."
Tätband finns mot golv och uppvik finns mot tröskel, så verkar inte vara någon ko på isen.

Tack para.
 
  • Instruktioner om tätning i våtzon med betoning på tätningstyp och uppvik från golv till vägg.
  • Anvisningsbilder för montering av självhäftande tätband vid golv- och väggvinkel i badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man vek inte ut väggfolien på golvet då?
 

Bästa svaret

På bilden ser det ut som väggfolien går ut på golvet men det är väl oftare så att golvfolien ska vikas upp på väggen och sen väggfolien över golvfolien.

Kan dock variera mellan tillverkare så kontrollera anvisningarna för den tätskiktstillverkare de valt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.