Jag har nyss flyttat in i ett nybyggt hus och tycker att det är på tiden att jag lär mig göra lite saker själv. I dagsläget är inget gjort på tomten, men jag hoppas kunna lägga marksten samt anlägga en gräsmatta på egen hand. Jag har dock ingen kunskap om hur man ska undvika fuktskador eller hur dränering funkar, och har lite frågor jag är nyfiken på. Jag får ingen riktig klarhet i hur det fungerar med fall/lutning från huset, och när det behövs.

1. På mitt hus ligger det makadam från grunden och cirka en meter ut, runt hela huset. När regnvatten osv träffar makadamen, kommer inte då vattnet bara rinna igenom och neråt, och på så vis kunna träffa och fukta upp grunden? Varför är detta ok?

2. Om det nu är okej i fallet ovan, varför gör det då något om tomten skulle luta in mot huset? Vattnet kommer rinna inåt, och sedan ner genom makadamen, precis som en hel del regn gör i dagsläget. Vilket scenario är det exakt man vill undvika genom att ha rätt fall på tomten?

Ursäkta för dumma frågor!
 
1.
Ditt tak/utsprång skyddar mycket, vanligtvis på nybyggda hus ligger det en dränering(ett rör som ska samla upp om det blir vatten stående runt huset typ).
Är det ett nybyggt borde det vara mdd på k-ritning och slutsamrådet.
2.
Du bör inte ha fall in mothuset därför att du pressar på såvis in vatten runt huset =onödig risk.
 
Finns inga dumma frågor.

Makadamen rinner säkert igenom bra nu men ju längre åren går ju tätare kommer den att bli. Därför är det också viktigt att man har en fungerande dränering, bra fall ut från huset och bra mark runtom huset.

Alla saker hjälper till att hålla fukten borta.
 
Mikael_L
Det är mer än finessen att man inte behöver klippa gräs närmast grunden som är fördelen med att lägga en rad med plattor eller liknande runt huset mot grunden.

Din iakttagelse och fundering är rätt och riktig. Det är absolut ingen fördel att det lätt kan rinna ner vatten i makadamen närmast huset, runt om.

Kan du hitta bra sätt att stoppa eller minska detta är det bra, hittar du på sätt som istället ökar vattenmängden som rinner ner där är det dåligt.
Att anlägga gräsmatta ända mot huset är ju ett sätt att minska på vatten som tar sig ner, men nackdelen är att vegetation närmast huset ska man försöka undvika, då den håller huset fuktig i mycket större andel av året samt att det är trist jobbigt att hålla undan gräs närmast huset.
Det beror också på hustyp, träfasad är allra mest utsatt utav att det finns gräs och vegetation nära huset, riktiga stenhus (borgar och slott) spelar det typ ingen alls roll för.
 
Mikael_L
Om man har trähus tycker jag detta är en mycket bra lösning (modifiera sen efter egen smak och tycke).
Låt lutningen upp mot huset vara minst 1:20 minst en meter ut, och det kan gärna vara 1:10 och två meter om det är OK att ordna.
Lägg en plattrad kloss mot grunden, runt hela huset.
Lägg ut markduk och något finare material att sätta plattorna i först, men låt markduken gå ut ytterligare 0.5-1 meter.
På markduken utanför plattraden lägg ut jord och fixa en fin anslutning mot gräsmattenivån runt huset, och så gräs i jorden sen.
Nu är vatteninträngning bra stoppat, inte 100% naturligtvis, men väldigt lite tränger nu ner, det får dränering eller marken själv ta hand om.

Kommer se ut ungefär såhär:
2-inspirera-mera-inredning-husvgg-sten-stenlggning-marksten_1053905881.jpg

Detta är alltså ett grundförslag, som sen går att spinna vidare på.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Tack för alla svaren!

1. Om jag förstått det rätt så ska egentligen grundens dränering klara av en del vatten, men det är en bra försäkring att ha lutning?

2. Har sett någon i kvarteret som har sjösten runt huset, på den metern där makadamet ligger. Hur blir det med avrinningen där? Kommer inte vattnet rinna igenom sjöstenen? Dvs det är samma sak som att inte ha något alls där?

3. Angående plattsättningen så hade jag tänkt padda makadamen lite, lägga på stenmjöl, padda (och få rätt lutning) och sedan sten. Behöver jag ha någon markduk mellan makadamet och stenmjölet här?
 
Mikael_L
3. Du ska ha markduk mellan stenmjölet och makadamen.
Annars rinner stenmjölet ner och förstör de önskvärda dränerande egenskaperna du vill ha i makadamen, samt att plattorna sen börjar leka sjögång när stenmjölet under försvinner allteftersom.

Jag anser att du inte behöva padda makadamen, (men jag vet att andra har annan åsikt).
Makadamfraktioner typ 8-16, 16-32 osv blir typ inte något extra packade genom paddning, materialet bara flyttar sig lite åt sidan när man kör över, och så slits det fram lite mer stenmjöl varje gång som man alltså inte vill ha.


1. Dräneringen är ju gjord för att ta hand om det vatten man inte vill ha där.
Och den har åtminstone nygjord ofta en rejäl kapacitet.
Men dräneringen ska ju även ses som ett extra skyddssystem, lite som att man inte kör ner i diket med flit bara för att man satt på sig bilbältet.
 
Tack för svaret!

Jag har tidigare bara sett guider där de lägger markduk allra längst ner. Men då kanske de börjar med något "mindre" än makadam så att inte stenmjölet rinner igenom?

Behöver jag vara nogrann med lutningen på makadamen? Nu är det ju bara en meter plattor som ska läggas, så det blir ett fall på ca 5 centimeter. Det känns svårt att få till någon nogrannhet i fallet eftersom makadamen är ganska lös och relativt stor. Känns även lite trixigt att få makadamet på jämn höjd längs med hela grunden (den är runt 12 meter på långsidan).

Hade inte direkt varit orolig om jag skulle göra en gång ut i trädgården eller på uppfarten, det är mest att göra det direkt vid grunden som gör mig nojig.
 
Mikael_L
N nyhusagare skrev:
Behöver jag vara nogrann med lutningen på makadamen?
Nej, det är bara själva ytan som helst ska ha lutning, där ytvattnet från skyfall rinner.
Om man sätter typ en plattrad på 15-30cm något ut från huset är det nog enklast att låta den vara i våg helt enkelt.


Och det är lite svårt med generella råd och instruktioner, en del hus står ju på typ en grusås eller på en meter djupt fylle med sprängsten. De husen är ju väldränerade hur man än gör.
Andra hus står på något riktigt kompakt mark, silt eller lera osv, som knappt släpper genom vatten alls och där fungerande dränering samt lutning från huset är viktigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.