Min golvyta är ju mindre ca 40 kvm nere och själva loftrummet (exkl kattvind) är ca 20 kvm.

Så för mig räcker nog nåt som kan värma 20 kvm uppe på ett bra sätt och 40 kvm nere på ett hjälpligt sätt.
 
När jag nu ska sätta dit innerväggarna på loftet är det smartast att sätta reglarna mellan stödbenen (till takstolen) eller sätta reglarna utanför stödben.

I alternativ 1 blir ju rummet större. I alternativ 2 gör det enklare.

Tips?
 
Det kan bara du själv svara på. Valet står mellan enkelt eller mer utrymme.
 
Hej igen.

Trappen på plats tänkte bygga in den och sätta en skjutdörr. Kikat på Habo K-40 samt dörr i MDF MEN inser att jag söker en lösning utan nedre skena - så man inte snubblar.

Inbyggnaden skapar även förvaring under trappen.

Vill dock hålla nere kostnaderna.

Kan en modifierad Ikea Pax skjutskena funka t.ex.?

Andra tips mottages gärna.
 
Såvitt jag kan förstå har Habo K-40 ingen nedre skena. Man använder en övre skena som kan fästas på vägg eller i tak. Se till att karmen på "låssidan" har en fals som håller dörren på plats när den är stängd. Dörr i MDF blir onödigt tung, även om beslagen klarar det. Gör en ram i trä med speglar i 7 mm furuplywood så blir det mycket lättare.
 
J justusandersson skrev:
Såvitt jag kan förstå har Habo K-40 ingen nedre skena. Man använder en övre skena som kan fästas på vägg eller i tak. Se till att karmen på "låssidan" har en fals som håller dörren på plats när den är stängd. Dörr i MDF blir onödigt tung, även om beslagen klarar det. Gör en ram i trä med speglar i 7 mm furuplywood så blir det mycket lättare.
Är inte riktigt med på det där med fals?
Funkar inte nån slags magnet?

Tackar för tipset ska se fundera!
 
Magnet borde kunna fungera om du kan få tag på någon som är tillräckligt kraftig. Det blir gärna lite sladdrigt om inte dörren hålls på plats när den är stängd.
 
  • Gilla
Micro553
  • Laddar…
Hej igen.

Taket ser ju ut såhär. Tänkte sätta igen det med gips mellan takstolarna dvs fästa i kittlingarna som sitter cc60.

Skulle ni ha lagt isolering i facken för ljudisolering och att värme uppe nere ska stanna kvar?

Uppe på loftet är ju musikrum / biorum och nere garage. Så tempen ska vara högre generellt där uppe.
 
  • Öppet träbjälklag för tak med synliga takstolar och kittlingar i ett underkonstruktionsstadium, redo för gips och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eller ska man slå en regel tvärts över kittlingarna? På så sätt får man ju cc60 att fästa gips på så taket blir helt plant?
 
Micro553 Micro553 skrev:
kittlingarna?
Stäng av rättstavningsfunktionen, annars blir det lätt tokigt.

Om luftvärmepumpens innedel sitter på loftet och du bara vill att det ska vara varmare uppe än nere, så lägg inte isolering i bjälklaget. Vill du att ingen värme ska komma ner, lägg i isolering.
 
J justusandersson skrev:
Stäng av rättstavningsfunktionen, annars blir det lätt tokigt.

Om luftvärmepumpens innedel sitter på loftet och du bara vill att det ska vara varmare uppe än nere, så lägg inte isolering i bjälklaget. Vill du att ingen värme ska komma ner, lägg i isolering.

Jag vill ha ner värme. Så bara gips då.
 
Beslutade mig för att isolera mellanbjälklaget.

Är klar då jag inser att plasten (ångspärren) från övre plan är liksom ovan isoleringen på ena kortsidan.

Se bild.

Även om jag river ner isoleringen så är det tveksamt om jag kommer åt platsen. Är det viktigt att den är helt täckande?

Jag kan självklar platsa ovan porten men det kommer liksom inte sitta ihop med platsen över.

Tack på förhand.
 
  • Isolering i mellanbjälklaget med synlig ångspärr som inte täcker hela ytan vid kortsidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du ska inte ha plast mellan två uppvärmda utrymmen. Varför har du lagt det?
 
Jag har inte plast mellan två uppvärmda ytor. Jag har bara isolering i mellanbjälklaget.

Mitt problem är detta:

Hela konstruktionen är ju såhär: Utomhus - Panel - vindpapp - Isolering - plast (ångspärr) - osb - gips.

Men ovan portarna ska det ju vara plast osb gips. Men plasten från våningen över är svår att nå när isoleringen i taket är i vägen. Eller plasten är egentligen för kort oavsett så det är svårt att få ihop att tejpa och få ett heltäckande lagar plast innan osb och gips.

Svårt att förklara men är det av yttersta vikt att ångspärren är överallt där jag har yttervägg?

En annan sak:

Läser om separerade väggar eller förskjutna reglar för att stoppa ljud.

Uppe på loftet är det ju svårt att göra nåt nu - kanske kan jag sätta ett lager gips till på gavlarna. Gör en till gips stor skillnad för att stoppa ljud?

Men på nedre plan har jag ju en trapp som jag ska bygga in. Där kan jag göra åtgärder så ljud minskas. Läser att separerade väggar är bra kan man nå likvärdigt resultat med t.ex 170 x 45 över under med 120 x 45 som stående reglar där de sitter cc30 men varannan är förskjuten så det i praktiken blir cc60 på varje sida. Samt köra fullisolering.
 
Har några Cosa 45 altanled över och blir sugen att sätta dem i sidan på trappen.

Har en sån lofttrappa från byggmax och känner mig lite orolig om jag försämrar bärigheten om jag gör hål i sidan?

Hålen är 34 mm stora så kanske påverkar det inte? Är 10 st i så fall. Mellan varje trappsteg så att säga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.