Kommer nog placera utedelen för luft/vatten pumpen på sidan av garaget där det inte finns någon riktigt bra dräneringsalternativ. Firman sa att det är lugnt med en stenkista av plast från biltema, 50x50x50

Tänkte bara höra era åsikter om det och hur djupt tror ni jag behöver få ner den? Bor i södra skåne så tjäle är inte särskilt djup. Kommer inte sänka ner den till frostfritt byggdjup men vad tror ni är minska möjliga? Med risk att få göra om det om det skiter sig men typ 30-40 cm ner?

https://www.biltema.se/bygg/vvs/dranering/stenkista-2000032604
 
Intressant alternativ med stenkista i plast! Man ska inte slarva med lösningen för kondensvattnet. Kan förstöra mycket och bli väldigt dyrt om det blir ett isberg under utedelen som når upp till undersidan av pumpen. Gräv ner den 60 cm minst tror jag även om det är i Skåne. Luften är fuktig på vintern i södra delen av landet och det kan bli mycket kondensvatten.
 
R
Glöm inte att ha värmekabel på röret som går ner i mark , det kan bli en -10C då fryser det i tråg och rör , annars bra att gräva ner min 60 cm med kross i , och röret slutar 10-15 cm från botten , var inte snål på djupet
 
Jag har funderat på samma sak, men inte fått respons någonstans. (Det vanligaste är tydligen att helt enkelt förneka att det finns kondensvatten.) Kul att det är fler som funderar på att lösa problemet. Någon luftvärmepump blir det inte här förrän jag har en lösning. Jag kommer att följa den här tråden med stort intresse.
 
R rävlyan skrev:
Glöm inte att ha värmekabel på röret som går ner i mark , det kan bli en -10C då fryser det i tråg och rör , annars bra att gräva ner min 60 cm med kross i , och röret slutar 10-15 cm från botten , var inte snål på djupet
Stativ med droppskål och värmekabel ingår. Jag ”ska” bara gräva :) så kistan ska fyllas med kross, vilken fraktion är lämplig? Jag trodde man satte röret till toppen men du menar att det ska ner en bit också?
 
C Cider skrev:
Jag har funderat på samma sak, men inte fått respons någonstans. (Det vanligaste är tydligen att helt enkelt förneka att det finns kondensvatten.) Kul att det är fler som funderar på att lösa problemet. Någon luftvärmepump blir det inte här förrän jag har en lösning. Jag kommer att följa den här tråden med stort intresse.
Känner igen förnekelsen... jag kan placera pumpen på uppfarten också där jag har en brunn men då hamnar den dels precis brevid groventren men också utanför sovrumsväggen, dock inget fönster i väggen så borde funka. Är mer det estetiska med att ha den nära ingången. Vi har inte bestämt oss till 100. Ang det estetiska så sa sambon bara att tja, det är väl som soptunnor, de är inte så vackra men alla med hus har dom. (Vi har 2 tunnor med flerfacksinsamling och 1 trädgårdstunna)
 
R
Har du möjlighet att få fram något rör till stuprör som går ner i marken så är det bäst . röret lägges ut med grunden på ca 30 cm djup , där fryser det inte , annars en grop 60X60 X60 med en duk utmed kanterna , fylla med kross 11/16 är bra ,
Att röret går ner en bit är för att det ska hamna i botten på gropen , det är ingen infiltrationsbädd utan bara för vatten att ta vägen , helst inte så det rinner ner på grunden
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Har du möjlighet att få fram något rör till stuprör som går ner i marken så är det bäst . röret lägges ut med grunden på ca 30 cm djup , där fryser det inte , annars en grop 60X60 X60 med en duk utmed kanterna , fylla med kross 11/16 är bra ,
Att röret går ner en bit är för att det ska hamna i botten på gropen , det är ingen infiltrationsbädd utan bara för vatten att ta vägen , helst inte så det rinner ner på grunden
Tyvärr ingen avrinningsmöjlighet i närheten. Är nog ca 5-6 m till närmsta brunn och då måste jag plocka upp smågatsten och gräva ett dike över garageuppfarten. I så fall hamnar röret inte nära husgrunden så antar att det då måste ner mer än 30cm vilket kommer bli svårt
 
Ska ni inte köra bilar över detta går det bra med vanliga drickabackar från Ica. Lägg markduk ovan och på sidorna, 8-16 mak under.

I skåne kanske det funkar med frostfritt djup, men ska en stenkista fungera måste den ligga rätt långt upp, beror förstås också på markförhållandena på platsen.
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ska ni inte köra bilar över detta går det bra med vanliga drickabackar från Ica. Lägg markduk ovan och på sidorna, 8-16 mak under.

I skåne kanske det funkar med frostfritt djup, men ska en stenkista fungera måste den ligga rätt långt upp, beror förstås också på markförhållandena på platsen.
Nä ingen tyngd ovanpå mer än ev soptunnor och cyklar. Själva pumpen kommer stå lite vid sidan av så att säga. Så det låter ju som ett billigt alternativ. Men du skriver den ska ligga långt upp och inte ner på frostfritt. Jag har nada koll på stenkistor så du får gärna förklara hur det kommer sig. I min tankevärld vill man få ner dom en bit i marken
 
  • Gilla
mrlarex
  • Laddar…
R
En grop av något slag , gärna 60X60X60 = ca 200 liter , den klarar sig utmärkt , så mycket vatten blir det inte per avfrostning
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
O olofh skrev:
Nä ingen tyngd ovanpå mer än ev soptunnor och cyklar. Själva pumpen kommer stå lite vid sidan av så att säga. Så det låter ju som ett billigt alternativ. Men du skriver den ska ligga långt upp och inte ner på frostfritt. Jag har nada koll på stenkistor så du får gärna förklara hur det kommer sig. I min tankevärld vill man få ner dom en bit i marken
Minns inte riktigt detaljerna kring detta, det är några år sedan jag grävde ner mina. Googla dagvattenkassett.

Iprincip handlar det ju om att man vill ha kistan i så torr jord som möjligt, men vad som är rätt och fel kommer styras av lokala finns grundvatten, var har du du dränerande material i marken.
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.