Jag bytte ut min router mot Netgear Orbi med en extra satellit, det bästa jag någonsin gjort!

Alla enheter fungerar klockrent, oavsett Windows, Apple eller Android, suverän täckning i hela huset (225 kvm betonghus) och stabil som bara den. Jag har inte startat om den på säkert 6 månader!

Tidigare testade jag en massa olika routers, Asus, Netgear, etc. men det var alltid något som bråkade om jag måste starta om dem ofta...
 
Har man problem med wifi täckning och kanske flera egna nät tillsammans med att man får in grannars kan man efter en "Wifi analys" låsa sina 2,4 resp. 5 GHz till lämpliga kanaler istället för autoläge. För mig visade "Wifi analys" att routern via auto hade valt bästa kanaler utifrån övriga nät, men var inte stabil. Varken router eller repeater var helt stabila (jo jag vet att repeater inte är bästa lösning) men efter det att jag låst routern till kanalerna som routern valt även med auto så är det helt stabilt.
Kanske routerberoende men kan vara värt att pröva innan man börjar byta burkar.
Och sedan ger jag vissa utrustningar fast IP-adress som NAS, skrivare, elstyrning, etc.
 
A AndersS skrev:
Har man problem med wifi täckning och kanske flera egna nät tillsammans med att man får in grannars kan man efter en "Wifi analys" låsa sina 2,4 resp. 5 GHz till lämpliga kanaler istället för autoläge. För mig visade "Wifi analys" att routern via auto hade valt bästa kanaler utifrån övriga nät, men var inte stabil. Varken router eller repeater var helt stabila (jo jag vet att repeater inte är bästa lösning) men efter det att jag låst routern till kanalerna som routern valt även med auto så är det helt stabilt.
Kanske routerberoende men kan vara värt att pröva innan man börjar byta burkar.
Och sedan ger jag vissa utrustningar fast IP-adress som NAS, skrivare, elstyrning, etc.
Bra tips där men undrar om en, citat " hej, snälla hjälp en oteknisk..." fixar att gå in i routern och ställa in detta?
 
Corpes Corpes skrev:
Bra tips där men undrar om en, citat " hej, snälla hjälp en oteknisk..." fixar att gå in i routern och ställa in detta?
Om du läser inlägg #12 så finns frågorna där och att ändra från "auto" till enbart en kanal är ju minst lika enkelt och billigare än att köpa nya burkar för x000 kr som måste konfigureras. ;)
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Har man redan köpt en ASUS router och inte vill köpa ett helt nytt Mesh-system kan det vara ide att kila på deras AiMesh.
Man kan addera en eller flera ASUS routrar konfigurerade som AiMesh Access Punkt och det är väl lite av iden med deras AiMesh, att återanvända prestandarouters med massor av antenner till prestandaaccesspunkter. Länk till en prestanda test och jämförelse med TP-Link Deco 5.

Tyvärr stöds inte deras repeters/accesspunkter än, och det lär dröja. De skyller på radiochipstillverkaren.
Och inte heller deras enklare routrar. Kollade upp RT-AC58U. Den är ju inte så gammal och har ju bra radio och 4 kärning processor, men stödjer inte AiMesh. Hm så det var ingen hjälp till TS... :worried:

Har själv en RT-AC66U som tyvärr har förgammal HW för att uppgraderas med AiMesh programvara, annars är RT-AC66U den "minsta" ASUS routern med AiMesh. Jag har också en ganska nyinköpt AP/Repeater, RP-AC66, som inte heller stöds, så jag kör med en wifi router + AP och har inte löst alla (teoretiska) problem för perfekt täckning...

Edit: Förtydligande, skriver om ASUS router konfigurerad som Meshaccesspunkt.
 
Redigerat:
Nej, du ska inte mer än en router i nätverket.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, du ska inte mer än en router i nätverket.
Nej, det ska man ju inte. I alla fall inte en konsumentrouter med NAT.
Har förtydligat mitt inlägg ovan.
 
Hej tack för all input. Om jag förstår er rätt så är lösningen för mig inte fler routers utan acesspunkter? Den asus router jag köpt funkar inte med mesh system? Ulf
 
Ja, rätt uppfattat. Du behöver fler WiFi accesspunkter, AP.

Din RT-AC58U har inte stöd för ASUS AiMesh, men det går ju bra att stänga av wifi i den och ansluta andra Mesh system. Fast det var nog inte så du tänkte när du köpte en tri-band WiFi router (som kan kommunicera med 2 enheter samtidigt, 2 st 5GHz radio)...

Mesh är ingen standard så olika fabrikat fungerar inte tillsammans.
Kan vara anslutna med kabel (bäst, tex Ubiquiti) eller via wifi.
Med 3 radio, 2.4Ghz x 1 + 5Ghz x 2, kan en 5G radio agera backbone med jättebra prestanda (Netgear Orbi).

Med APs kan man blanda fabrikat. Kräver nätverkskabel, (En accesspunkt med wifi-ansluting till wifi-routern kallas ju repeater, Det vill man ju inte ha. Då halveras prestandan, fast det kanske ändå blir mycket mer än dina 20Mbit/s i källaren).
En enkel AP enkelt konfigurerad delar ut ett nytt wifi med ny SSID.

Så tex mobilen får konfigureras med alla AP näten+passord och Anslut automatiskt. När mobilen tappar kontakten med ett nät så byter den automatiskt, men om det bara går långsamt så får man byta wifi-nät/SSID manuellt. (Det GÅR att ha samma SSID/passord också, med för och nackdelar...)

Vill man ha samma SSID och inte bekymra sig om vilken AP man är uppkopplad mot ska man välja mesh.
Då kan man förflytta sig och hela tiden ha bra (bästa möjliga) bandbredd.
 
Det är en bra router du köpt, men vad du behöver beror ditt hus.

Vill du ha gästnätverk?
Vill du ha gästnätverk till lägenheten?

Hur många AP för bra täckning?

Är det betongväggar i källaren så dämpas radiosignalerna, speciellt 5Ghz.

Funktionen gästnätverk finns i din asus router.
Det kan ju vara bra för lägenheten eller så gäster inte kommer åt all nätverksutrustning i hela huset.

Men enkla AP hanterar inte gästnätverk.
En bra AP kan konfigureras som isolated. Då kommer ingen ansluten enhet att kunna kommunicera med någon annan lokal enhet och sprida virus etc men man kan heller inte nå tex en lokal printer, bara komma ut på internet.

Vill du behålla din asus router och ha gästnätverk för lägenheten, så får du antingen flytta den eller skaffa en repeater för lägenheten. :worried:
Man kan ju flytta routern till vilket rum som helst så länge det har dubbla nätverksuttag.:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.