Jag har en tid nu i höst drabbats av att det ligger mängder med tussar av isolering på min gräsmatta. Trodde först det kunde vara möss som drog ut det, eftersom det har skett tidigare men i mycket mindre omfattning. En dag upptäckte jag att det var fullt av isolering i renskoppen på stupröret och även runt röret vid marken. Jag har rensat och plockat tussar på marken flera ggr nu, men det återkommer.
Idag ser jag att taket nedanför en takkupa har en hel del isolering som ”klistrat” sig fast på det blöta taket. Jag kan inte annat än tänka mig att det är fåglar som kommer in i luftspalten under taket på takkupan och drar ut isoleringen. Insektsnätet är väl antagligen sönder där misstänker jag.
Är jag rätt i mina tankar? Är det någon mer som varit med om liknande? Varför kryper fåglar i så fall in där nu på hösten? Det är liksom inte säsong för fågelbobygge nu.....
Det vore intressant att höra om någon annan känner till detta.
 
L
Du har hyresgäster av talgoxar , dom river ut isolering som bara den , du måste näta upp så dom inte kommer åt isoleringen ,
Det värsta är att dom behöver inte mycket till hål att hoppa in i , dom är väldigt kreativa att hitta in , som du kanske vet är att dom även har en förmåga att komma in i huset om fönster eller dörrar är öppna , nyfikna till max
 
Ja, talgoxar har jag gott om i trädet utanför köksfönstret. Men inte visste jag att de boade även vid den här årstiden....
 
L
Sangris Sangris skrev:
Ja, talgoxar har jag gott om i trädet utanför köksfönstret. Men inte visste jag att de boade även vid den här årstiden....
Dom boar inte dom jävlas med dig och ska ha en plats i kylan , det börjat bli kallt ute , dom högg in på min isolering , tom på vindpappen , sen finns den annan aspekt , flugor kryper in och övervintrar i isoleringen , det är namnam
 
K
Tror mer på att de jagar insekter än att deär ute efter att retas eller bygga bo.

Fixa insektdnätet så löser sig resten sen
 
Jag lutar nog åt att de retas.... :-/
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
De jävlas inte, de letar material till sina bon. Unga talgoxar flyger till bla Brittiska öarna för att övervintra, gamla talgoxar klarar inte den långa färden så de får stanna här och hoppas på en mild vinter. Till skillnad mot vad många tror används fågelbon även på vintern, finns det en lämplig holk el dyl samlas flera talgoxar där när det är kallt ute för att försöka hålla värmen. Finns det lite mysig isolering att tillgå som hjälper dem att inte frysa ihjäl så är det så klart välkommet.
 
  • Gilla
Sangris och 2 till
  • Laddar…
Vi har också talgoxar som hackar och pickar för att komma åt isoleringen.
Finns det något annat material som jag kan hänga upp i ett träd som talgoxarna tycker är bättre än isoleringen så de använder detta och låter huset vara ifred?
 
Jesca_j Jesca_j skrev:
Vi har också talgoxar som hackar och pickar för att komma åt isoleringen.
Finns det något annat material som jag kan hänga upp i ett träd som talgoxarna tycker är bättre än isoleringen så de använder detta och låter huset vara ifred?
Jag hänger upp hundhår och det är strykande åtgång på det:)
 
Talgoxar bygger bo året om ofta flera kullar per år, de är inga säsongsbyggare.
 
ceson ceson skrev:
Jag hänger upp hundhår och det är strykande åtgång på det:)
Dessvärre har jag inga hundar. :)
 
Jag hade samma problem med fåglar som hade sönder insektsnätet vid takfoten och tog isolering. Att sätta dit nytt insektsnät är meningslöst.
Jag beställde galvaniserad hålplåt från en plåtslagare och då blev det stopp på "stölderna". Hålplåten kostade 70 kr/st och är betydligt enklare att montera än att hålla på med nät.
 
  • Galvaniserad hålplåt med måttangivelser, använd som skydd vid takfoten mot fåglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.