Jag undrar om det är okej att göra såhär. 3-fas till tre stycken 1-fas med gemensam nolla och gjord och vilken dimension i så fall.
 
  • Handritad skiss över elektrisk krets med 3-fas fördelat till 1-fas för hushållsapparater.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är ingen elektriker så du får säkert utförligare svar senare, men i huvudsak är det OK att dela upp en trefasgrupp även om det alltid är önskvärt att undvika. Det är dock viktigt att du ordnar med säkringar som bryter alla faserna samtidigt i centralen för uppdelade grupper. Har du en gammal dizedcentral där detta inte är möjligt måste du istället tydligt märka upp denna grupp med förklarande text.

Kablarna ska ha samma area hela vägen från central till förbrukare.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Jag är ingen elektriker så du får säkert utförligare svar senare, men i huvudsak är det OK att dela upp en trefasgrupp även om det alltid är önskvärt att undvika. Det är dock viktigt att du ordnar med säkringar som bryter alla faserna samtidigt i centralen för uppdelade grupper. Har du en gammal dizedcentral där detta inte är möjligt måste du istället tydligt märka upp denna grupp med förklarande text.

Kablarna ska ha samma area hela vägen från central till förbrukare.
Jag är med hela vägen i din diskussion. Frågan är 10 A med 1,5 mm eller 16 A med 2,5 hela vägen till Micro, kaffebrygg, köksfläkt och diskmaskin enligt bild ovan. Inga problem med 10 A 1,5, men vad är bäst?
 

Bästa svaret

R
Inga problem att dra fram ( 5 ledare ) 3 fasgrupp och spjälka den till 3 st 1 fas 1,5 m2 10 amp , bara inte ta ut 3 fas och 1 fas på samma . Då behövs bara ett rör för att få fram El till allt på ett bra sätt
Sen 3 fas till häll och ugn brukar det vara normalt att spjälka upp 2 faser till häll och 1 fas till ugn allt 2,5 m2 16 amp
 
Och när man delar upp trefasgruppen bör det ske i en kopplingsdosa och inte i ett uttag
 
  • Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
R
E elmont skrev:
Och när man delar upp trefasgruppen bör det ske i en kopplingsdosa och inte i ett uttag
Finns VK som har lediga anslutningar som är för just överkoppling vid 3 fas matning , så det behövs inga speciella dosor för det
bara infällda dosor i vanlig ordning
 
R rävlyan skrev:
Inga problem att dra fram ( 5 ledare ) 3 fasgrupp och spjälka den till 3 st 1 fas 1,5 m2 10 amp , bara inte ta ut 3 fas och 1 fas på samma . Då behövs bara ett rör för att få fram El till allt på ett bra sätt
Sen 3 fas till häll och ugn brukar det vara normalt att spjälka upp 2 faser till häll och 1 fas till ugn allt 2,5 m2 16 amp
Det låter bra. Enligt bilden ovan! 3-fasgrupp L1, L2 ,L3, nolla och jord (1.5 mm) i samma TP-rör (12mm) och därefter dela i tre separata enfasgrupper (L1, nolla, jord)(L2, nolla, jord)(L3, nolla, jord).

Den andra Fas 3 gruppen (2 faser till häll och en fas till ugn) med gemensam nolla jord separerad i kopplingsdosa.

Jag kommer att märka upp allt från central ut till brukare med beskrivning att 3-fas grupperna är separerade.
 
Vad menar du med VK? Och så vitt jag vet så finns det bara ett fabrikat och en modell som är godkänd för 400 V överkoppling.
 
R rävlyan skrev:
Finns VK som har lediga anslutningar som är för just överkoppling vid 3 fas matning , så det behövs inga speciella dosor för det
bara infällda dosor i vanlig ordning

Undrar om man behöver en brytare för alla tre faserna på vägen fram. Det är ju med Dized och då kan det ju vara lämpligt och att märka upp allt.
 
R
E elmont skrev:
Vad menar du med VK? Och så vitt jag vet så finns det bara ett fabrikat och en modell som är godkänd för 400 V överkoppling.
Schneider Exxact Vägguttag 2-vägs har två neutrala överkopplingsklämmor.

S samtromb skrev:
Undrar om man behöver en brytare för alla tre faserna på vägen fram. Det är ju med Dized och då kan det ju vara lämpligt och att märka upp allt.
Går bra med dized , inga extra brytare , bara märka på centralen 1 fas-objekt anslutet till 3 fas bryt hela gruppen
 
  • Gilla
samtromb
  • Laddar…
Mikael_L
R rävlyan skrev:
Schneider Exxact Vägguttag 2-vägs har två neutrala överkopplingsklämmor.
Om du kollar in ett sådant ser du att det är märkt "max 250V"

Sen har det funnits föreskriftsförbud mot att dela upp flerfasigt till enfasigt i apparatdosor (som har apparat i sig).
Nu är mig veterligen förbudet borta, men man kan ju på goda grunder anta att det fortfarande är olämpligt.

Jag håller helt med elmont, uppdelningen sker i kopplingsdosa. Och verkligen absolut inte via kopplingsklämmorna i ett uttag eller strömbrytare, det är verkligen att be om stora problem.
 
  • Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
R
Då går vi en annan väg och kopplar ihop det bakom vägguttaget med lämpliga kopplingsklämmor , med förbigång av de andra faserna , det är inte förbjudet
Det är inte 400V överkoppling , det är 230V överkoppling 1 fas +noll och inga element på 400V . i bland så ser man lite överkurs på en del inlägg om förbud eller så får man inte göra
 
Och hos en del ser man väldigt ofta svar som "är nästan rätt" som sedan den som svarar försöker förvara in absurdum.
 
R
E elmont skrev:
Och hos en del ser man väldigt ofta svar som "är nästan rätt" som sedan den som svarar försöker förvara in absurdum.
Nu får du förklara vad som är fel och vad som är in absurdum och inga försök till vinklingar nu
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.