Blev sugen på att fixa skorstenen och ha kamin i denna tvättstuga. Skorstenen är i uselt skick med massa nedfallet tegel osv. Öppning rakt ut åt en sida. Inget innehåll som rör eller liknande. Hur skulle jag fixa den på lättaste sätt? Den är låg, bara ett rum och så lite över taket, inte flera våningar.
Såg några skorstensrör som såg smidiga ut. Vad ska det vara för material mellan rör och tegel? Jag vet att det ska besiktigas, därav att jag frågar hur man gör.
 
  • Skadad skorsten med nedfallet tegel i en tvättstuga med kakelgolv och panelväggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kolla kamintillverkarnas installationshandbok, där står det om krav för avstånd mot brännbar vägg eller icke brännbar osv. Om det är en gammal kamin titta på vilken som helst bara. Jag gissar att vanliga rökrör duger om du kan få in dom i murstocken hela vägen upp ?
 
Har du en kamin som inte kräver större rökrör än 120 mm i diameter är det enkelt att dra i en skorstensslang i murstocken. För att stabilisera slangen inuti skorstenen brukas mest vermikulit i lösvikt.Det går även med lekakulor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.