Sätt osb direkt innanför gipset om du ska ha det.
 
  • Gilla
zniff
  • Laddar…
För ljudets skull tror jag det är bättre med gips gärna dubbel
 
  • Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Det finns isolering för stålregel som är 605mm bred. Borde ju funka här. Sedan kan du kapa OSB-skivor på längden till 1935mm längd och sätta dem liggande över tre reglar. Avsluta med gips. Skarvarna i gipsen hamnar inte över reglarna, men det bör gå hyffsat ändå med OSB under.
Exempelvis denna:
- https://www.byggole.se/isolering--dranering/mineralull/isolering-stalregel-45mm-c600m

Klart bästa lösningen. Och som också skrivits, använd gips mellan väggarna istället för OSB.
 
nino nino skrev:
För ljudets skull tror jag det är bättre med gips gärna dubbel
Så om jag förstår dig rätt.
Isolering - plast - gips - stålreglar med isolering - osb - dubbelgips.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Exempelvis denna:
- [länk]

Klart bästa lösningen. Och som också skrivits, använd gips mellan väggarna istället för OSB.
Okey, gips mellan ytter och innervägg. Skall dessa gipsskivor spacklas ihop eller väcker det med att bara skruva på dem?
 
S Stefan1972 skrev:
Är det snickare du anlitat då?
Det roliga är att dessa hantverkare är med och bygger på ett helt nytt, bostadsområde, beståendes av villor och radhus i min stad....
Det kanske säger lite om byggkvaliten på vissa nya hus?
 
  • Wow
  • Gilla
  • Ledsen
Mr_Bear och 5 till
  • Laddar…
N Nybyggarens skrev:
Tanken är att de ska skruva på stående 45 mm. Reglar bredvid de nuvarande.
Isoleringen kan man väl skarva?

Jag tänkte för övrigt göra en tjock innervägg på stålreglar. På de reglar vi pratar om ska jag bara sätta en osb-skiva.

Bifogar två exempelbilder
Det är ju sämre för dig med en skarvad isoleringsskiva i varje fack. Men nu var tydligen isolering för plåtreglar 60,5 så det kan ju funka. Kolla det innan ni skruvar dit extra reglar.
 
S
N Nybyggarens skrev:
Okey, gips mellan ytter och innervägg. Skall dessa gipsskivor spacklas ihop eller väcker det med att bara skruva på dem?
Spackel behövs inte om skivorna sitter kant i kant på regeln.
 
  • Gilla
Nybyggarens
  • Laddar…
Byggarna räknade inte med ett lager liggande 45x45 som installations-skikt?
Annars är ju detta helt galet och ytterligare ett bevis på att vem som helst kan kalla sig snickare
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
P
Man blir lite nyfiken på vad det är du vill isolera så mycket ...
 
Jag har en son som spelar trummor, så jag har mina aningar...
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har en son som spelar trummor, så jag har mina aningar...
Tackar för svar.
Jag är extremt känslig för ljud när jag sover och jobbar konstiga tider.
Att grannen har sitt garage 4 m ifrån sovrumsväggen är ju inte heller behjälpligt.
 
Om du vill uppnå en så bra ljudisolation som möjligt ska du inte skiva insida yttervägg.

Det bästa i ditt fall är att gipsa insida regelfacken med utegips 2-3 lag (täta noggrant) och efter det isolering som ör öppen. Sedan gör du en luftspalt, så stor som möjligt, därefter plåtregel helst 95 mm med minst 3 lag gips på insida. Kom även ihåg tak golv, dörrar/glas, genomföringar och vent.
 
  • Gilla
Willy William och 1 till
  • Laddar…
Du kan använda fasadskivor man använder i tilläggsisolering, jag antar de är mycket dyrare men de är väldigt stumma samt är oftast 600x1200
 
  • Gilla
Nybyggarens
  • Laddar…
Björn Melander Björn Melander skrev:
Om du vill uppnå en så bra ljudisolation som möjligt ska du inte skiva insida yttervägg.

Det bästa i ditt fall är att gipsa insida regelfacken med utegips 2-3 lag (täta noggrant) och efter det isolering som ör öppen. Sedan gör du en luftspalt, så stor som möjligt, därefter plåtregel helst 95 mm med minst 3 lag gips på insida. Kom även ihåg tak golv, dörrar/glas, genomföringar och vent.
Tack! Det låter väldigt massivt.
Fönstret är ensamt, endast 100x80 och har en extra ljudisoleringsruta.
Till ventilen tänkte jag bygga en ljudfälla men samma princip som man tillverkar ljuddämpare till fordon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.