Hej

Vi håller på att bygga ut ett befintligt hus och är i färd med att beställa material för en FTX.
Då alla säger att installationsritningen inte är något värd eftersom det aldrig går att dra rör enligt den anvisning man får vid projektering och vi även har ett befintligt hus att ta hänsyn till så har jag försökt lösa det själv.

Tanken är att sätta aggregatet i klädkammaren på plan 2, kanske inte optimalt pga av närliggande sovrum, bättre hade varit att sätta det i tvättstugan men för att slippa stjäla så mycket utrymme från sovrummet på 17,2m2 så blir det nog klädkammaren. Jag rymmer inte aggregatet på krypvinden.

Jag måste jag lägga rören på kallvinden (mansardtak, knappt kryphöjd) och sedan ta ner dem genom det befintliga sovrummet till toaletten på plan 1.

Det jag är lite osäker på är placering av till-/frånluftsdon i allrum med kamin.
Golvåsarna går från höger till vänster och därför har jag placerat frånluft nära TV för att sedan gå in till tvättstugan.
Tanken är att gå ner i toaletten på plan 2 till allrum plan 1.

Den längsta tilluftskanalen blir knappt 6m och den kortaste 4m så det känns som att jag kan köra på 100mm hela vägen?
Frånluft blir 125mm i hela längden.

I den befintliga delen isolerar jag med 80mm och skjuter in röret på "krypvinden" från den nya delen. I den nya delen bygger vi interväggar själv så där har jag lättare att dra rör. I nya delen tänkte jag också 80mm isolering, där sprutas det lösull på vinden.

Röd är frånluft och blå tilluft.
 
Jag kan inte öppna bilderna på telefonen, ladda upp dem som vanliga bilder istället för pdfer.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag kan inte öppna bilderna på telefonen, ladda upp dem som vanliga bilder istället för pdfer.
Tyvärr blir det rätt kass upplösning (fanns inte så många alternativ att exportera till bmp i AutoCAD)

EDIT: Råkade välja fel filer, BMP verkar inte tillåtet, kollar vidare
 
  • Planritning av en bostad med markerade rum som hall, tvätt, badrum och allrum i låg upplösning från AutoCAD.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en våningsplan i AutoCAD med markerade sovrum, allrum och WC, låg upplösning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej. Jag är absolut ingen expert, så nu är det sagt, men vill du inte ha frånluft i köket istället för i allrummet?

Nu blir detta bara en anekdotisk historia men jag beställde ett gör-det-själv-kit från soliduct till mitt souteränghus från -74. Förutom bifogad ritning hade jag skickat foton och mått på vissa kritiska genomföringar. Konstruktören ringde upp mig och vi diskuterade kring bilderna. Jag fick förklara dem lite bättre och fick samtidigt förändrings-/förbättringsförslag. Jag har behövt komplettera med några få detaljer, jag upplevde det som väldigt smidigt.
 
  • Gilla
storskogen
  • Laddar…
Frånluften i Allrummet var med tanke på värmen från kaminen men det blev istället i köket som du skriver (y) Jag har fått hjälp med dimensioneringen av kanalerna nu men mitt största problem är utrymmesbristen, man kan definitivt inte allt när man ritar sitt första hus :sweat: men man lär så länge man lever och i.o.m att vi gör allt jobb på insidan själva så är timpengen låg :crysmile: man kan göra lite krångliga (tidskrävande) lösningar då.
 
  • Gilla
fuselage
  • Laddar…
Soliduct hade minst 4 veckors väntetid innan konsulten kunde börja titta på jobbet och den tiden har jag inte (då blir det ställtid på snickarna som reser stomme och isolerar)
 
Något du kanske skulle kunna fundera på är om du ska ha ett separat värmeflyttarpaket för kaminen. Jag har inte de möjligheterna nu, utan alltför fula ingrepp, men hade gärna skaffat ett sånt. Fast nu har vi kaminen på övervåningen, då blir nog behovet av värmeflytt större.
 
Bara för att kaminen värmt upp luften är det ju inget fel på den,så varför suga ut den? Köket blir såklart bättre. Ska du aktivt flytta varmluft behövs betydligt större flöde än vad ett ftx ger.
 
E exerg skrev:
Bara för att kaminen värmt upp luften är det ju inget fel på den,så varför suga ut den? Köket blir såklart bättre. Ska du aktivt flytta varmluft behövs betydligt större flöde än vad ett ftx ger.
Jag tänkte att då den är varm är den ju perfekt att värma inluften med den, och cirkulerande luft värmer mer än stillastående luft i taket, men tydligen gör man inte så.
 
Du kan ju kolla med alig.se ang dimensionering, de kanske har kortare kötid. Jag körde med dem och är jättenöjd.
Tips, Enligt Alig (och min OVK-gubbe) ska man ha frånluft även i köket. Detta för att inte osig luft ska behöva åka genom stora delar av huset om man glömt köksfläkten.

//Benke
 
  • Gilla
storskogen
  • Laddar…
Jag har fått hjälp med dimensionering och vart jag ska ha donen. Dock insåg jag sen det omöjliga att dra rören som jag tänkt så jag fick gå ner från 160 till 125 ut från aggregatet. Snickarna sa att de aldrig sett något större än 125 i en villa så jag hoppas på att det blir bra.
 
  • Gilla
benke_berguv
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.