Min storrökande gammelfaster har efter typ 70 år i samma lägenhet med exakt samma möblemang i alla år nu blivit dement och flyttat till ett dementboende.

Jag såg en möjlighet att få lite Stringhyllor. Men dom är väldigt gulnade (nikotin?) av allt rökande. Har försökt hitta information på nätet om hur man kan få bort det. Den bästa och enklaste lösningen tyckte jag verkade vara Flurent 49 från Flugger färg. Men nu har jag prövat det, ja väldigt ordentligt. Men det funkar inte. Någon som har tips på vad jag kan pröva härnäst?

Visst kan man bara lacka över sllt direkt men jag ogillar tanken på att det ligger ett lager nikotin eller annat äckligt under lacken så jag vill rengöra så bra det bara går innan. Helst få bort den gula färgen helt.

Gulnad Stringhylla-del på ett köksbord tillsammans med en Flügger Fluren 49 rengöringsflaska och en kaffemaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fulkemisten
Spontant skulle jag säga blästring om man har tillgång till sådan utrustning. Frågar man runt lite brukar nån känna nån som känner nån...
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
C
  • Gilla
pellegoria
  • Laddar…
Grönsåpa funkar till sot. Vet efter en mindre eldsvåda får några år sedan. Då var det det enda som löste upp sot och sådant.
 
hsd
String är ju inplastade, det kan ha gått på djupet i plasten med tanke på att rökavlagringar är feta (tjäran)
Jag skulle prova med såpavatten, låt gavlarna ligga i såpalösning ett tag gnugga sen med en vanlig kökssvamp ( tar Du i för hårt blir plasten förstörd)
När det gäller vitt och plast så gulnar det av uv-ljus från tex. solljuset eller lysrör men dt går inte att tvätta bort
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
De två lodräta delarna ser ut att vara betydligt vitare än de vågräta. Är det så från början eller har du lyckats gnugga dem renare?
 
BirgitS BirgitS skrev:
De två lodräta delarna ser ut att vara betydligt vitare än de vågräta. Är det så från början eller har du lyckats gnugga dem renare?
Nä snarare tvärtom har jag bara försökt skrubba på de horisontella delarna.

Vad tros om upphettad väteperoxid? Verkar dock svårt att få tag i.
 
BirgitS
Har de horisontella delarna blivit mer, mindre eller oförändrat gula under ditt skrubbande?
Många plastsorter mår väl inte så bra av vare sig extremt basiska ämnen som Fluren 49 eller kraftiga blekmedel som väteperoxid så risken är att du skadar ytskiktet.

Eftersom den lodräta framkanten inte är gula undrar jag om det verkligen beror på nikotin. Men det är ju möjligt att ägaren kontinuerligt har städat framkanten men inte sidorna.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har de horisontella delarna blivit mer, mindre eller oförändrat gula under ditt skrubbande?
Många plastsorter mår väl inte så bra av vare sig extremt basiska ämnen som Fluren 49 eller kraftiga blekmedel som väteperoxid så risken är att du skadar ytskiktet.

Eftersom den lodräta framkanten inte är gula undrar jag om det verkligen beror på nikotin. Men det är ju möjligt att ägaren kontinuerligt har städat framkanten men inte sidorna.
Tycker inget hänt alls med flurent 49. Men som sagts här tidigare så är det nog inte bara nikotin utan eftrsom det är plast så har det gulnat av solen med åldern.
 
Ledsen att vara negativ men jag tror att du får svårt att få dessa vita igen. Tror tyvärr "inplastningen" är permanent förändrad. Både ålder och rök spelar säkert in.

Övermålning är nog enda utvägen och får du bara färg att fästa på ett bra sätt spelar det väl ingen större roll om det är lite nikotin i plasten under. Med dessa små volymer har jag svårt att tro att doft skulle tränga igenom färgen i den grad att det blir ett problem.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
hsd
Nikotin brukar vara svårt att måla över då det ofta slår igenom, säkrast i sådana fall är att använda en spärrgrund före målning
 
Blir ju osäker på om det är nikotin eller solen. Men har iaf lyckats fixa väteperoxid. Ska fixa ikväll. Vet inte hur det ska blandas med vatten men fpr försöka googla.
 
C
peterwesterlund peterwesterlund skrev:
Vet inte hur det ska blandas med vatten men fpr försöka googla.
Den är ju redan till stor del utspädd (kolla koncentrationen på flaskan), så späd inte ut den mer i onödan, även om det nog bara tar längre tid att verka. Finns lite olika recept här: http://www.retr0bright.com/make.html
Och se upp med väteperoxiden, även om den inte har så hög koncentration så har den lite otrevliga egenskaper.
 
BirgitS
Kan ju vara bra att testa på ett litet område som inte är så synligt först.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.