Hej!

Jag vill lägga nytt laminatgolv på befintligt golv (eftersom det gamla inte går att få bort av diverse andra anledningar). Vid badrummet hamnar det nya laminatet ovanför tröskeln i höjd.

Tips på hur jag kan göra?

Nytt laminatgolv som slutar vid en metalltröskel med höjdskillnad nära dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ta bort tröskeln och lägg in golvet under. Sen lägger du tillbaka tröskeln. Eventuellt kan du skära ur tröskeln något

Eller lägg en ny tröskel direkt, det blir nog snyggare
 
Hur menar du? Lägger jag en ny tröskel får jag ju fortfarande en kant. Det svarta golvet går jäms med tröskeln just nu, bygger jag på 7mm får jag ju en kant som går över tröskeln...
 
Jag menar att du lägger en ny tunare tröskel på det nya golvet. Samtidigt fimpar du den fula plåtlisten
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag menar att du lägger en ny tunare tröskel på det nya golvet. Samtidigt fimpar du den fula plåtlisten
Så att nya tröskeln går över det nya golvet? Kommer ju få många centimeter ner till badrumsgolvet att försöka täcka då.. samt att bärigheten på tröskeln inte lär vara den bästa om man trampar på den?
 
Jag hade nog lagt in en tunnare ekbit på den befintliga tröskeln så att den kommer upp till samma nivå som nya golvet.
Ett måttband ligger på en tröskel bredvid en bit trä, föreslagen för att jämna ut höjden med ett nytt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Visar bilden före eller efter du lagt det nya golvet? Är alu listen i badrummet eller där du skall lägga golvet?
 
Inser nu när jag ser inlägg #7 att jag nog har tolkat bilden fel. Antar att du vill lägga laminat på "klinkers"-plattorna?
Om så är fallet skulle jag nog har gjort följande:
1. Tagit bort tröskel (om det går, annars kapa bort den lägre biten av tröskeln)
2. Kapat av dörren så att den går fritt över nya golvet
3. Sågat ut i karmen så att det nya golvet kan skjutas in mot den högre delen av tröskeln
4. Vid behov höj den "höga delen" av tröskeln

Dörrtröskel med nytt laminatgolv möter äldre klinkergolv med måttband för mätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Tycker likadant. Förklarar detta kassa ritande något?

Enkel skiss som visar hur man kan byta gammal tröskel mot en ny med ett golv som sträcker sig till kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man kan ju ta bort befintlig tröskel och lägga nya golvet hela vägen till kanten. Sen gör man en ny "tröskel" i form av en L profil som täcker höjdskillnaden på insidan
Enfaldig skiss som visar en föreslagen lösning för golvläggning med en ny L-profil tröskel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Era tänkta trösklar ser inte ut som standardtrösklar precis? Den L-listen känns vettig men finns det att köpa?
 
Så här ser vår tröskel in till badrummet ut. Nu har vi iofs högre golv i badrummet än vad du har, därav den högre tröskeln.
Tröskel mellan ett trägolv och ett högre klinkergolv i badrum, synligt i en dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ulf123 Ulf123 skrev:
Så här ser vår tröskel in till badrummet ut. Nu har vi iofs högre golv i badrummet än vad du har, därav den högre tröskeln.
[bild]
Men det är inte tröskel du har dör utan någon typ L-list, eller massiv ekbit?
 
BirgitS
En tröskel är det nog eftersom det är i underkanten en dörröppning, men däremot inte av standardutseende och därmed inte något man kan köpa färdigt i närmsta byggvaruhus.
 
T Tacobob skrev:
Men det är inte tröskel du har dör utan någon typ L-list, eller massiv ekbit?
Du har rätt i att det inte är en "standardtröskel". Standardtröskeln fungerar bra när man har samma nivå på golven. Jag byggt en ny tröskel av en ekbit på högkant och en annan som ligger ovanpå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.