Bygger en utbyggnad. Upptäckte idag att de satt väggreglarna på fel avstånd. Det är 60 cm. I hålen mellan de stående reglerna.
Istället för 60 mitt på ena regeln till mitt på andra.
Dvs. Hur ska jag fästa väggskivorna sen?

Förutom att kräva tillbaka pengar ifrån byggfirman. Hur ska jag åtgärda detta?

Ena tanken är att sätta vågräta 45mm. Mellan de stående och sedan montera skivorna liggandes...
Men det ger ju sämre isolering...
 
Är det snickare du anlitat då?
 
  • Gilla
big mike och 4 till
  • Laddar…
Knappast.. möjligtvis lärlingarnas småsyskon:confused:
 
  • Haha
islander
  • Laddar…
Skiter sig ju också men isoleringen som är 55,5. Så dom får nog göra om...
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
Typiskt fel som hemmasnickare gör. Men det är bara att kräva att de kommer tillbaka och fixar det utan kostnad. Det är så uppenbart fel att de inte kan skylla på något.
 
  • Gilla
big mike och 3 till
  • Laddar…
P Per i Hamrånge skrev:
Skiter sig ju också men isoleringen som är 55,5. Så dom får nog göra om...
Tanken är att de ska skruva på stående 45 mm. Reglar bredvid de nuvarande.
Isoleringen kan man väl skarva?

Jag tänkte för övrigt göra en tjock innervägg på stålreglar. På de reglar vi pratar om ska jag bara sätta en osb-skiva.

Bifogar två exempelbilder
 
  • Hand håller en träregel mot en befintlig stående regelstruktur med OSB-skiva i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som håller ett måttband bredvid en stående träregel för att mäta bredden, som är markerad vid 45 mm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
optimum
Så går det när man anlitar billig arbetskraft.
Om du lägger på en regel utanpå den andra kommer det bli ännu mera fel vid nästa skiva.

Riv ner och gör om (men rätt)
 
  • Gilla
NizzeHulth och 4 till
  • Laddar…
optimum rolri skrev:
Så går det när man anlitar billig arbetskraft.
Om du lägger på en regel utanpå den andra kommer det bli ännu mera fel vid nästa skiva.

Riv ner och gör om (men rätt)
Hur vet du att den var billig?
 
  • Gilla
kristofo och 2 till
  • Laddar…
optimum rolri skrev:
Så går det när man anlitar billig arbetskraft.
Om du lägger på en regel utanpå den andra kommer det bli ännu mera fel vid nästa skiva.

Riv ner och gör om (men rätt)
Den var extremt billig.
Du har rätt.. Det kommer bli fel. Jag får montera skivorna liggandes istället.
 
  • Gilla
Harald Boye och 2 till
  • Laddar…
Har du gjort det själv ?
 
Lägg på en 45x45 och lägg 45 isolering bakom. Sen isolerar du resten som vanligt.
Handritad skiss av väggisolering med 45x45 reglar och 45 mm isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Caroline543 och 3 till
  • Laddar…
Plasta och lösull samt låta hantverkaren stå för merkostnaden?
 
Det finns isolering för stålregel som är 605mm bred. Borde ju funka här. Sedan kan du kapa OSB-skivor på längden till 1935mm längd och sätta dem liggande över tre reglar. Avsluta med gips. Skarvarna i gipsen hamnar inte över reglarna, men det bör gå hyffsat ändå med OSB under.
 
  • Gilla
  • Älska
civilingenjören och 8 till
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Det finns isolering för stålregel som är 605mm bred. Borde ju funka här. Sedan kan du kapa OSB-skivor på längden till 1935mm längd och sätta dem liggande över tre reglar. Avsluta med gips. Skarvarna i gipsen hamnar inte över reglarna, men det bör gå hyffsat ändå med OSB under.
En fråga bara.. Jag kör ju isolering sen plast, sen tänkte jag köra osb-skiva, efter tänker jag köra en innervägg på stålreglar med isolering och skivor på.

Det här är för att jag vill ha maximal ljudisolering... Borde jag skipa den "inre" osb-skivan. Eller gör den mycket för ljudisoleringen?

"Genom att fullisolera en dubbelkonstruktion, massa-fjäder-massa system, utnyttjar man hålrummet maximalt. Isoleringen minskar överföringen av luftljud genom konstruktionen och bra ljudisolering får man vid kombination av hårda och täta ytskikt tillsammans med mjuka och absorberande skikt"
 
Redigerat:
R RoBo skrev:
Har du gjort det själv ?
Nej, men insidan ska jag göra själv. Därav krånglet.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.