C
Funderar på en byggnadsställning för mindre arbeten, dvs. något inte alltför kostsamt som går snabbt att smälla upp. Tänker mig att jag klarar mig bra med en "sektion" och kan flytta runt den de få gånger man gör något som kräver en större arbetsbredd.

Är dock totalt novis på detta med ställningar.

Spontant tänker jag en ramställning, men då har vi det lilla kruxet att huset står på en kulle. På baksidan av huset avslutas grundmuren med en brant slänt som är ca. 1 m hög och 1,5 m lång. Slänten har ett platt krön, så det torde gå bra att placera ställningens "framfötter" uppe på krönet, men problemet är ju att "bakfötterna" hamnar 1 m längre ner och 1,5 meter längre bak.

Till råga på allt finns det också ett innerhörn där alltså 3 av 4 fötter hamnar på 1 m höjd.

För de ställningar jag tittat på finns förlängningssektioner som löser problemet när ena sidan står högre än vad justeringsmånen på benen kan ta upp. Men det funkar ju bara om jag ställer ställningen vinkelrätt ut från väggen, vilket ju inte är så användbart.

Finns det lösningar för detta, och vad rekommenderar ni?

Schematisk illustration av en ramställning som står ojämnt på en slänt nära en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D09
En stödmur runt huset så du får en vettig yta? :)
 
Bygga ställningen i etage,
En del på den låga delen och sedan en del på höga delen & den lägre ställningen.
Schematisk illustration av en tvåetage byggställning anpassad för ojämn terräng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
Demmpa Demmpa skrev:
Bygga ställningen i etage,
En del på den låga delen och sedan en del på höga delen & den lägre ställningen.
Ja, det skulle vara en variant. Nu hittade jag i och för sig jättelånga ben som extra tillbehör som fyller motsvarande funktion.

Men jag behöver oavsett en extra bred bottenram i den högre delen för att komma ut tillräckligt långt. Alternativt att hela ställningen är j-kligt bred, men det känns helt onödigt och mina alternativ blir väldigt begränsade. Finns portalsektioner för att gå från dubbel bredd till normalbredd, skulle behöva en sådan med korta ben, som den jag ritat på bilden.
 
Min haki är visserligen inte lätt, men den är stabil :) Går alldeles utmärkt att bygga den i slänter. Jag har både justerbara fötter och hjul till den, hjulen använder jag dock bara när jag har den på den plana delen av tomten. Just nu är den monterad så att ena benparet står ca 1m högre än de andra två benen.

Går det inte att göra så med de flesta ställningar?
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
Går det inte att göra så med de flesta ställningar?
Det är olika, det finns ställningssystem som bygger på fasta delar som ”typ” inte går att montera fel, sedan finns det aluminiumsystem likt haki där det är ”rör för rör”.
 
C
N NoOne2k skrev:
Min haki är visserligen inte lätt, men den är stabil :) Går alldeles utmärkt att bygga den i slänter.
Fast den lär knappast bli särskilt stabil om de bakre benen står mitt i ~45° lutning?
Problemet är som sagt inte bara höjdskillnaden utan även att de bakre benen måste ut ca. 1,5m för att hamna på (hyfsat) plan mark.
Enkel ritning av en struktur med ojämn mark och benen i lutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C cpalm skrev:
Fast den lär knappast bli särskilt stabil om de bakre benen står mitt i ~45° lutning?
Problemet är som sagt inte bara höjdskillnaden utan även att de bakre benen måste ut ca. 1,5m för att hamna på (hyfsat) plan mark.
[bild]
Haki har ett djup på 1.6m mellan stolparna. Trallen som läggs på är 2m. Jag tror det finns en grundare variant också, men den vanligaste har ett djup på 2m. Det är fantastiskt skönt att kunna ta med en arbetsbänk upp på ställningen.
 
C
B bakterie skrev:
Haki har ett djup på 1.6m mellan stolparna.
Aha, ja med en tillräckligt bred ställning funkar det ju såklart.
Kollade lite på Haki universal och det finns alla möjliga bredder mellan 0,7-1,6 m, men 1,6 kanske är den vanligaste(?)

Hur som helst misstänker jag att vi då är ganska långt ifrån den enkla ställning jag tänker mig. Kommer nog framför allt att använda den som substitut för stege för enklare grejer, typ rensa ett stuprör, plocka ner en fönsterbåge, osv.
 
Haki, i alla fall de jag sett, är gjord i stål.

Den är helt modulär. Man kan sätta ihop den precis som man vill. Till exempel skippa gavlarna och använda enbart de långa delarna. Skruvarna för höjdjustering är super.

Hittade en bild på en villa där ägaren ville ha gott om plats på sin ställning.
Modulär stålkonstruktion av byggställning runt en villa, inställbara skruvar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh Findus
 
Är det mindre arbeten så är ju hyra skylift svaret, du är klar med jobbet på kortare tid än vad det tar att bygga ställningen, men då gäller det förstås att man kommer in på tomten med en lift. Nästa gång jag målar om så blir det skylift, är helt suveränt att jobba ifrån.
 
Om det går snabbare med skylift eller inte beror bla på var man kan hyra skyliften, för mig tar det minst 2*50min för att hyra (hämta & lämna) en skylift.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Om det går snabbare med skylift eller inte beror bla på var man kan hyra skyliften, för mig tar det minst 2*50min för att hyra (hämta & lämna) en skylift.
Och att hämta en ställning tar?
 
G Gavel skrev:
Och att hämta en ställning tar?
Jag får uppfattningen att TS tänker köpa en ställning.
TS skriver följande:
C cpalm skrev:
Funderar på en byggnadsställning för mindre arbeten, dvs. något inte alltför kostsamt som går snabbt att smälla upp. Tänker mig att jag klarar mig bra med en "sektion" och kan flytta runt den de få gånger man gör något som kräver en större arbetsbredd.
Vi själva har tillgång till en ställning som vi kan låna när som av svågern, antingen får vi den levererad/hämtad av svärföräldrarna ca varannan vecka eller så möter jag upp svågern till/från jobbet (våra vägar till/från jobben korsar varandra).
 
C
Oops, javisst tänkte jag köpa den, inte hyra. Missade uppenbarligen att skriva det.
Skylift vore najs, men tyvärr inte så lätt att komma in med runt om och känns seriöst overkill. Annars har jag nära till hyrfirma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.