Hej,

Jag har rivit min gamla sommarstuga (byggd 1950) och tänker bygga en en ny på samma plats.
Sommarstugan ligger i Malmö och används som permanentboende från april-september (del av oktober ibland).
Resten av året står stugan tom och är 10 grader varm.
Golvet består av 145mm reglar på plint, 200-300mm över mark. Jag har lagt åldersbeständig plast på marken under reglarna. I regelfackverket skall det bli isolering.

Uppbyggnaden blir (räknat underifrån):
1. som stöd för isoleringen och även som vindskydd tänker jag använda en 4mm fibercementskiva från
Byggmax, som läggs i botten mellan reglarna.
2. Mellan reglarna läggs Rockwools isolerskiva FexiBatts.
3. Ovanpå reglarna och isoleringen skall det ev. vara en diff/ångspärr av plast.
4. En 22 mm golvspånskiva skruvas i reglarna.
5. 7-8mm laminatgolv på toppen med underlagsfoam.

Hela konstruktionen kommer att tätat mot mark med samma typ av fibercementskiva som i punkt 2. Detta för att förhindra kaniner, katter möss mm. att bygga bo. Den kommer att vara välventilerad från alla håll.

Min fråga till någon kunnig är
A. -Är det ok att använda fibercemtskivan som vintätning underifrån eller skall man även lägga vindpapp mellan fiberskivan och isoleringen? (se punkt 2.)
B.- Skall man ha diff/ångspärr? (se punkt 3.)

Tacksam för råd.
 
P Pluggad skrev:
Hej,

Jag har rivit min gamla sommarstuga (byggd 1950) och tänker bygga en en ny på samma plats.
Sommarstugan ligger i Malmö och används som permanentboende från april-september (del av oktober ibland).
Resten av året står stugan tom och är 10 grader varm.
Golvet består av 145mm reglar på plint, 200-300mm över mark. Jag har lagt åldersbeständig plast på marken under reglarna. I regelfackverket skall det bli isolering.

Uppbyggnaden blir (räknat underifrån):
1. som stöd för isoleringen och även som vindskydd tänker jag använda en 4mm fibercementskiva från
Byggmax, som läggs i botten mellan reglarna.
2. Mellan reglarna läggs Rockwools isolerskiva FexiBatts.
3. Ovanpå reglarna och isoleringen skall det ev. vara en diff/ångspärr av plast.
4. En 22 mm golvspånskiva skruvas i reglarna.
5. 7-8mm laminatgolv på toppen med underlagsfoam.

Hela konstruktionen kommer att tätat mot mark med samma typ av fibercementskiva som i punkt 2. Detta för att förhindra kaniner, katter möss mm. att bygga bo. Den kommer att vara välventilerad från alla håll.

Min fråga till någon kunnig är
A. -Är det ok att använda fibercemtskivan som vintätning underifrån eller skall man även lägga vindpapp mellan fiberskivan och isoleringen? (se punkt 2.)
B.- Skall man ha diff/ångspärr? (se punkt 3.)

Tacksam för råd.
A. Fibercementskivan duger gott som vindtätning. Vill du få det extra bra kan du med fördel dra en fog med något latex eller liknande mellan regel och fibercementskiva.

B. Jag skulle inte haft diffspärr med dina förutsättningar. Istället skulle jag valt en ångbroms. Jag skulle absolut undvika den helt mellan reglar och golvspån då den i så fall förhindrar dig att limma spånskivan mot reglarna. En limskruvad golvspånskiva ger en samverkanseffekt med regelverket som gör att hela golvet blir betydligt stummare.
 
  • Gilla
Stejoh85
  • Laddar…
B
Har liknande förutsättningar och valde plast mellan golvåsar och golv. Ännu inte riktigt fått klarhet i vilken variant som är att föredra.
 
I sommarstugor (och andra byggnader som inte är fullständigt uppvärmda under vintern) ska man inte ha diffusionsspärrar någonstans. Skälet är att när det är kallare inne än ute (vilket händer ibland) stoppas vattenångan på fel sida av diffspärren. Det bästa är att bara använda vindtätning.
 
När det finns en underhållsvärme så är det definitivt inget problem med fuktspärr.
 
Åsikterna i inlägg #5 ändrar inte det jag skrev i #4. 10 grader är inte mycket att komma med i vissa lägen. Dessutom är en diffspärr meningslös under sommarhalvåret då det inte är någon större temperaturskillnad mellan inne och ute.
 
Ja, så länge det bara används på sommaren har man ingen nytta av fuktspärren. Men jag hävdar fortfarande att den inte kommer att medföra problem.
 
Jag tycker inte att man kan utesluta risken för fuktproblem. Mycket beror på de lokala förutsättningarna. Under min ganska långa tid som yrkesverksam i byggsektorn har jag stött på betydligt fler skador som har orsakats av felaktigt placerade diffspärrar än av brist på sådana. På en sajt som Byggahus som följs av många utan byggnadsteknisk utbildning bör man vara tydlig.
 
  • Gilla
Johan Svensson92 och 1 till
  • Laddar…
Hej,
Stort TACK för Ert engagemang.
En upplysning till. Värmen i stugan (40 m²) sköts av en luft/luft värmepump. Det händer ofta under sommarmånaderna att vi använder AC'n och drar ner innertemperaturen till 21°C när yttertemperaturen är >21°C.
Förändrar detta något?
 
Nej, inte när du rör dig i de temperaturområdena.
 
B
J justusandersson skrev:
Jag tycker inte att man kan utesluta risken för fuktproblem. Mycket beror på de lokala förutsättningarna. Under min ganska långa tid som yrkesverksam i byggsektorn har jag stött på betydligt fler skador som har orsakats av felaktigt placerade diffspärrar än av brist på sådana. På en sajt som Byggahus som följs av många utan byggnadsteknisk utbildning bör man vara tydlig.
väcker till liv... om liknande byggnad men uppvärmd året runt till 18 grader.. inga problem då med ångspärr mellan golvspån och laminat ?
 
Hur gick det boam fick du någon klarhet. Jag sitter i samma sits å vet inte om jag ska ha ångspärr eller diffusionsspärr/Fredrik
 
B
T turbo_fredde skrev:
Hur gick det boam fick du någon klarhet. Jag sitter i samma sits å vet inte om jag ska ha ångspärr eller diffusionsspärr/Fredrik
körde utan, det är helt tätt, och sen ligger det både stegdämpare och laminatgolv. resonerade så att i huset har vi INTE ångspärr i golvet, och det är då inte några problem där.

så kör utan. men har i väggar och tak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.