89 385 läst · 200 svar
89k läst
200 svar
Följetong: Egenritat lösvirkeshus i 1.5 plan
Vi övervägde att hyra en ställning och fick också erbjudande om att låna en mindre av en granne. Fördelarna är att man slipper flytta runt stegar. Arbeta kring takfot t.ex. blir enklare. Men att hyra en ställning att ha runt hela huset, som vi ju måste om vi istället ska slippa flytta ställning, när vi bara kan bygga på helgerna. Känns som det kan bli dyrare och mer jobb än vi tjänar på.T twoody skrev:
Kanske tar vi erbjudandet från grannen invändigt när vi ska fixa innertaket som i halva huset har ca. 5m till nock.
Det är billigt och smidigt att bygga en i trä också . Jag tror ni tjänar på det i tidD DTanner skrev:Vi övervägde att hyra en ställning och fick också erbjudande om att låna en mindre av en granne. Fördelarna är att man slipper flytta runt stegar. Arbeta kring takfot t.ex. blir enklare. Men att hyra en ställning att ha runt hela huset, som vi ju måste om vi istället ska slippa flytta ställning, när vi bara kan bygga på helgerna. Känns som det kan bli dyrare och mer jobb än vi tjänar på.
Kanske tar vi erbjudandet från grannen invändigt när vi ska fixa innertaket som i halva huset har ca. 5m till nock.
Jag köpte en ställning när jag började bygga på huset, det var säker en av det bättre inköpen, använt massor. Det går ganska snabbt att bygga en 12x8 meter stor ställning tom ensam, på två är det gjort på 1-2 timmar. Använts till både bygge och målning. Enda problemet är var den skall förvaras när den inte används...D DTanner skrev:Vi övervägde att hyra en ställning och fick också erbjudande om att låna en mindre av en granne. Fördelarna är att man slipper flytta runt stegar. Arbeta kring takfot t.ex. blir enklare. Men att hyra en ställning att ha runt hela huset, som vi ju måste om vi istället ska slippa flytta ställning, när vi bara kan bygga på helgerna. Känns som det kan bli dyrare och mer jobb än vi tjänar på.
Kanske tar vi erbjudandet från grannen invändigt när vi ska fixa innertaket som i halva huset har ca. 5m till nock.
Måste fråga, det såg väldigt tätt ut mellan takstolarna, såg nästan ut som cc60, var det det? och i så fall vad gör att ni ville ha så kraftigt tak?
Det stämmer att det är c/c 60. Det är gjort så för att hålla nere dimensionerna på mellanbjälklaget. Jag ville ha fribärande mellanbjälklag (ingen hjärtvägg) och samtidigt hålla nere totalhöjden med hyffsade takhöjder. Då blev detta kompromissen. Sedan kommer vi förstås ändå ha innerväggar på nedervåningen, så det går ju att ifrågasätta. Sen är det mysigt att bygga stadigt också.leby skrev:
Ok. Ska bli intressant att se hur det går.KarolinaOrnstedt skrev:Tack och roligt med följare
Vi har ingen fast budget egentligen utöver att vi inte vill bli ruinerade på kuppen. Någonstans runt 600-700 tkr siktar vi på just nu inkl. allt. Kanske mest troligt att det blir en bit över 700 tkr som det ser ut nu. En fördel med att det går så långsamt är att vi hinner spara undan mer än vi hinner spendera just nu.
Kommer ni göra nånting nu eller väntar ni till våren?
Lösvirkesbyggare
· Stockholm
· 121 inlägg
Intressant att ni klarar er utan hjärtvägg! Vad har huset för mått? Och takstolarna för den delen. Jag ritar på en carport och skulle vilja kunna gå i utrymmet ovanför och de takstolar ni har ser ut att passa perfekt för det.D DTanner skrev:Det stämmer att det är c/c 60. Det är gjort så för att hålla nere dimensionerna på mellanbjälklaget. Jag ville ha fribärande mellanbjälklag (ingen hjärtvägg) och samtidigt hålla nere totalhöjden med hyffsade takhöjder. Då blev detta kompromissen. Sedan kommer vi förstås ändå ha innerväggar på nedervåningen, så det går ju att ifrågasätta. Sen är det mysigt att bygga stadigt också.
MVH
Anton
Takstolarna är lite drygt 6m breda, har inte exakta måttet i huvudet. Mellanbjälklaget är 45x220, och höjden upp till hanbjälken (ståhöjd) är ca. 2,1m. Takvinkeln är 32 grader.A Anton Svensk skrev:
Okej, tack för svar. Visst ska ni använda volymen (rödmarkerad nedan) som boyta? Vad blir avståndet mellan väggarna (de gröna linjerna nedan)?D DTanner skrev:
Det känns spontant som att nedböjningen mitt på kommer att bli väldigt stor då spikbläcket fungerar lite som ett gångjärn... Jag har ritat en liknande takstol, fast med fingerskarvat bjälklag och mindre avstånd mellan de gröna stolparna.
MVH
Anton
Byggställning?? Varför inte hyra en, det ger trygghet o stabil "grund" att stå på när man jobbar med tak, trots allt ska det upp takpannor eller papp också. Hyran är kaffepengar i er budget.KarolinaOrnstedt skrev:Taket växer fram med råspont och papp! Tyvärr går det alldeles för långsamt så vi hann bara lägga råspont, takfotsplåt, trekantslista och en våd papp (hann tyvärr inte ta bild när pappen var uppe, för mörkret la sig) på ena sidan innan det var dags att packa ihop och åka hem till verkligheten. Min sambo är inget fan av att vara uppe på taket och jag har inte vågat mig upp för att hjälpa till så det går rätt långsamt. Vi la stora presenningar över taket och det har inte regnat i veckan ändå så vi har haft tur. Kändes inte alls bra att lämna ett ofärdigt tak men svårt att hinna med mer än vad vi hinner med. I övrigt gick det rätt så bra att använda stegar och bära upp råsponten, kanske inte jättetidseffektivt men är det bara en person som är uppe på taket och spikar så är man som råspontbärare ändå snabbare!
I helgen ska vi rulla ut sista 4 våderna papp, det är 5 totalt, så då måste jag upp på taket och assistera tyvärr! Trots att vi båda har varsin säkerhetssele känns det sjukt obehagligt!! Ska bli skönt att i alla fall att få färdigt ena sidan, på med sista pappen och ströläkt. Sen vill vi inte börja med andra sidan mitt i helgen så den får vänta tills nästa helg istället då vi hoppas på uppehåll och hinna med både råspont och papp på en helg (nu har vi ju övat och vet hur man gör så borde gå snabbare)!
[bild] [bild] [bild]
[bild]
Ja, det är tänkt som extra boyta, men beräknat för förrådslast (något lägre). Avståndet mellan gröna är i storleksordningen 4,5m.A Anton Svensk skrev:
Spikplåtarna sitter egentligen fel. Leverantören av takstolarna satte dem i mitten (störst moment) istället för nära kanten som det var på ritning. Jag brydde mig inte om det då vi ju faktiskt kommer ha innerväggar som kan avlasta. För att minska deformationen kommer vi också krysskolva och kortla mellanbjälklaget. Och det faktum att det är c/c 600 hjälper ju till. Är man orolig för svaj eller deformation så kan man alltid använda kerto eller limträ, men då blir det genast dyrare. Allt är en avvägning mellan pris, hantering och resultat.
Tittar jag lite snabbt på kostnaden för att hyra en ställning så verkar det ligga på ca. 20-30k/mån. Nu efter sommaren då vi bara kan jobba på helger blir det minst 2 mån att få hela ytterskalet klart. ca. 50k tycker jag nog inte är kaffepengar, inte ens sett till procent av budget.S Sigge Sk skrev:
Tolka mig inte fel ni ställningsivrare, det är klart att en ställning hade varit snabbare, enklare, säkrare och smidigare på många sätt och något som säkerligen skulle kapat byggtiden för vissa moment (t.ex. takfot, vindväv mm) till hälften, men det ska vara värt tiden det tar att få dit en, upp den, ner den o.s.v. Så långt som vi kommit nu tror jag inte vi sätter upp en hel ställning för att göra klart fasad och sedan till våren lägga tegel. När man är på taket har man väl inte så stor nytta av ställning, eller har jag fel?
Aj, vilken miss av leverantören... De borde ha kunnat använda fingerskarvat tycker jag, marginell kostnadsökning. Ett överslag av styvheten ger att utböjningen blir typ 4 gånger så stor med skarven jämfört med om det inte hade varit några plåtar alls (med punktlast mitt på bjälklag och inget förstyvande golv/kortlingar osv).D DTanner skrev:Ja, det är tänkt som extra boyta, men beräknat för förrådslast (något lägre). Avståndet mellan gröna är i storleksordningen 4,5m.
Spikplåtarna sitter egentligen fel. Leverantören av takstolarna satte dem i mitten (störst moment) istället för nära kanten som det var på ritning. Jag brydde mig inte om det då vi ju faktiskt kommer ha innerväggar som kan avlasta. För att minska deformationen kommer vi också krysskolva och kortla mellanbjälklaget. Och det faktum att det är c/c 600 hjälper ju till. Är man orolig för svaj eller deformation så kan man alltid använda kerto eller limträ, men då blir det genast dyrare. Allt är en avvägning mellan pris, hantering och resultat.
Hur ska väggarna sitta? Bara på övervåningen?
MVH
Anton
Jag använde ett annat liknandeA Anton Svensk skrev:Okej, tack för svar. Visst ska ni använda volymen (rödmarkerad nedan) som boyta? Vad blir avståndet mellan väggarna (de gröna linjerna nedan)?
[bild]
Det känns spontant som att nedböjningen mitt på kommer att bli väldigt stor då spikbläcket fungerar lite som ett gångjärn... Jag har ritat en liknande takstol, fast med fingerskarvat bjälklag och mindre avstånd mellan de gröna stolparna.
MVH
Anton
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder